محسنی اژه ای: در جریان پرونده فساد بزرگ، بروجردی نیز احضار شده است

جـــرس: سخنگوی قوه قضاییه و ناظر پروندۀ اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، بدون شفاف سازی از پروندۀ فساد بزرگ اقتصادی، مجددا از بازداشت چهار – پنج نفر دیگر در جریان پیگیری پرونده مذکور خبر داد و گفت: "دادستانی ایراداتی به قرار مجرمیت‌ها وارد کرد که این ایرادات رفع شده است و امیدواریم کیفرخواست متهمان که کیفرخواستی سنگین بوده و درحال تایپ می باشد، زودتر آماده و به دادگاه ارسال شود."

این مقام ارشد قضایی همچنین گفت در ادامه بررسی پرونده سه هزار میلیارد تومانی مشخص شده که یکی از متهمان این پرونده "۱۶ میلیارد تومان جواهرات و خانه برای دو همسر خود خریداری کرده است."

به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست روز دوشنبه ۲۸ آذر ماه خود با خبرنگاران افزود: قبلا ما گفته بودیم که اگر محمودرضا خاوری (مدیر عامل مستعفی بانک ملی) به ایران باز نگردد از طریق پلیس بین‌الملل اقدام می‌کنیم و همین کار را هم انجام دادیم.

وی ادامه داد: همچنین تعدادی از شرکت‌های خارج از کشور که وابسته به گروه «آریا» بودند، شناسایی شدند و از پلیس بین‌الملل خواسته شد اقدامات لازم در این زمینه را با توجه به دستورات قضایی انجام دهد.

دادستان کل کشور افزود: دررابطه با پرونده فساد بزرگ بانکی پنجاه نفر دستگیر شده بودند که توسط دادستان قرار مجرمیت آنها صادر شد. در این مدت پرونده این افراد تکمیل و برخی از ابهامات توسط بازرس پرونده با همکاری دادستانی رفع شد. اشکالات و ایراداتی که دادستانی به قرارهای مجرمیت وارد کرده بود نیز رفع شده است و امیدواریم کیفرخواست متهمان که کیفرخواستی سنگین هم هست، هر چه زودتر آماده و به دادگاه ارسال شود. این کیفرخواست الان در مرحله تایپ است.

محسنی اژه‌ای اظهار کرد: بعضی از واگذاری‌های صورت گرفته توسط این گروه همراه با اشکالاتی بوده است. بازرسی کل کشور موظف شد سریعا این مساله را بررسی کند. بازرسی کل کشور در این زمینه یک مرحله گزارش داده و گزارش نهایی را هم در این زمینه خواهد داد.

وی افزود: در این راستا چهار پنج نفر بازداشت شده‌اند. مدیرعامل کارخانه فولاد ملی اهواز و چند نفر دیگر احضار شده‌اند و به آنها تفهیم اتهام شده است که در این زمینه هم اگر این افراد مجرم تشخیص داده شوند برای آنان نیز قرار مجرمیت صادر می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضایی یادآور شد: در بحث شناسایی اموال هم متاسفانه برخی افراد همه اموال خود را معرفی نکردند و مشخص شد بعضی از اموال متعلق به این گروه است ولی به ظاهر به نام افراد دیگری است.

محسنی اژه‌ای گفت: املاکی که متعلق به این گروه است قبلا تا ۱۷۵ مورد و الان بیش از ۲۰۰ مورد شناسایی شده است. کارشناسی‌ها در این زمینه هم تقریبا رو به اتمام است و باز هم می‌گویم املاکی که وجود دارد تکافوی همه مبلغ بدهی به بانک‌ها را می‌کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه این افراد صداقتی ندارند و تا کارشناسی صورت نگیرد معلوم نمی‌شود چه مواردی وجود داشته است. مثلاً در کارشناسی‌های صورت گرفته مشخص شد مقداری طلا و جواهر برای یک خانم خریداری شده است. یعنی یک خانم جدید هم وارد پرونده شد و مشخص شد بیش از ۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان طلا برای این خانم خریداری شده است. سند خرید یک برلیان به قیمت ۶٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان هم وجود دارد اما معلوم نیست خود برلیان کجاست. آپارتمانی هم به مساحت ۶۰۰ متر و به قیمت ۲٬۴۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان برای همسر یکی از این افراد خریداری شده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: خانم‌هایی که برای آنها طلا خریداری شده و به حساب آنان پول واریز شده بازداشت نشده‌اند اما تحت تحقیق هستند.

احضار بروجردی

اژه ای در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به خبرنگاران گفت علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در ارتباط با پرونده اختلاس احضار شده است.

احضار چهار نماینده در ارتباط با پرونده اختلاس

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران گفت چهار نفر از نمایندگان مجلس در ارتباط با پرونده اختلاس "سه‌هزار میلیاردی تومانی" احضار شده‌اند و علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در میان آنها بوده است.

بروجردی پیش از این بارها احضار و بازجویی و دخالت و حضور خود و اعضای خانواده اش در این پرونده را تکذیب کرده بود.

غلامحسین محسنی همچنین گفت فرزند علاءالدین بروجردی بازداشت نشده است.

پیش از این برخی از نمایندگان علاءالدین بروجردی را متهم کرده بودند که در پرونده اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی دست داشته است.

از جمله کریم قدوسی، نماینده مشهد، در این باره تصریح کرده بود: «متاسفانه به رغم نظر قاضی پرونده بر بازداشت رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هنوز وی بازداشت نشده ‌است.»

پرونده اختلاس سه هزار ميليارد تومانی مربوط به اتهامات فردی به نام مه‌آفريد امير خسروی صاحب مجموعه «گروه امير منصور آريا» است.

پس از اشغال اماکن دیپلماتیک بریتانیا در تهران، دامینیک چیلکات، سفیر این کشور در مصاحبه با اسکای نیوز گفته بود که علاء‌الدین بروجردی که برای مدتی بازداشت شده بود در کنار کسانی چون علی لاریجانی، از تشنج روابط تهران و لندن سود می‌بردند.

روزنامه توقیف شده اعتماد پیش از این نوشته بود که دو تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اشاره به اتهام ارتباط بروجردی به پرونده اختلاس خواستار برکناری وی از ریاست این کمیسیون شده بودند.

پرتابگر کفش بازداشت شده

دادستان کل کشور در خصوص پیرمرد فقیری که در مازندران به محمود احمدی‌نژاد، کفش پرتاب کرده بود نیز، گفت که وی دستگیر شده است .

رسانه‌ها هفته گذشته گزارش کرده بودند که در جریان سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در همایشی در شهر ساری، یکی از افراد در اعتراض به بیکاری به رئیس دولت کفش پرتاب کرد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به خبرنگارانی که از سرنوشت پرتاب‌کننده کفش به احمدی‌نژاد سئوال کردند، گفت: "در همان روز مدعی‌العموم اقدام کرده و این فرد دستگیر شده است."

به گزارش تابناک، این کفش‌ها به محمود احمدی‌نژاد اصابت نکرد و شخص پرتاب‌کننده ار سوی برخی حاضران "مورد ضرب و شتم" قرار گرفت و "با دخالت نیروهای انتظامی فیصله یافت."

0 comments:

ارسال یک نظر