هشدار در مورد بارش های اسیدی و اعلام جرم علیه عاملان آلودگی هوای تهران

اجرای طرح "غیرکارشناسی" و سوال برانگیز دولت در "آب پاشی با هواپیما بر تهران جهت مبارزه با آلودگی هوا"، که بنا به هشدار کارشناسان سبب ایجاد "باران های اسیدی" می شد، هزینه ۴۰۰ میلیونیِ بازسازی و شستشوی برج آزادی را بر باد داد و طبق آخرین گزارش ها، دیواره برج آزادی در معرض تخریب شدید قرار دارد.


کارشناسان در این باره به منابع خبری گزارش دادند که "استفاده از هواپیمای سمپاش برای كاهش آلودگی هوای چند هفته اخیر تهران باعث ریزش بارن اندك اسیدی و بسیار مخرب بر روی دیواره برج گردید كه با توجه به اندك بودن آب استفاده شده در آبپاشی و ماندگاری مواد آلوده ریخته شده، دیوارۀ برج آزادی که اخیرا مرمت و پاکسازی شده بود، در معرض تخریب شدید قرار گرفته است.


همزمان یک تشکل محیط زیستی ایران، با انتقاد شدید از "مماشات ها و مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی و اقتصادی مسئولین در موضوع آلودگی هوای تهران كه مستقیماً تضییع حقوق شهروندی را به دنبال داشته و دارد"، از تنظیم پیش‌نویس كیفرخواست و شکایت علیه عاملان و بانیان آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ كشور خبر داد.


به گزارش آخرین نیوز، یك كارشناس معماری و ابنیه تاریخی با اعلام خبر "در معرض تخریب قرار گرفتن برج آزادی" خاطرنشان کرد : با وجود اقدامات اساسی در بهسازی برج آزادی و استفاده از مواد محافظت كننده برای جلوگیری از فرسایش و تخریب این بنای ماندگار تهران توسط شهرداری، اقدام اخیر مسئولان دولت در استفاده از هواپیمای سمپاش برای كاهش آلودگی هوا، که باعث ریزش بارن اندك اسیدی و بسیار مخرب گردید، جای سوال دارد.


به گفته وی با وجود آنكه شستشوی برج آزادی دارای ضمانت ده سال به جهت ماندگاری است اما جنس و نوع آلودگی اخیر هوای تهران و اقدام اخیر در آب پاشی این ماندگاری و تضمین را بلا اثر كرده است .


این كارشناس ابنیه افزود: با توجه به هزینه چهارصد میلیونی برای شستشوی برج آزادی ، آیا واقعا هیچ كس به فكرش نرسید با آب پاشی بر فراز برج آزادی این برج چند برابر حالت عادی كه دود در اطراف آن باشد كثیف میشود مضافا كه این آب پاشی موقت است و مانند باران نیست كه محل دانه های آلوده توسط دانه های پاك و با حلالیت بالای بعدی شسته شود . درنتیجه آلودگی و مواد آلاینده حل شده در آب بر بدنه برج بیشتر تثبیت میشود.


گفتنی است شستشوی برج آزادی بعد از بیست سال و با دو سال كار مطالعاتی، سال گذشته با هزینه ای بالغ بر چهارصد میلیون تومان و طی سه ماه به پایان رسید.


در همین حال معصومه ابتکار، برای هواپيماهای سم‌پاش نزديک به ۶۴ هزار سورت پرواز نياز است و اين ميزان آلايندگی همين سورت پردازها و مشخص نبودن اينکه اين نيم ميلی‌متر بارندگی مشکلی را از هوا تهران حل کند، خود مسئله است.


اعلام جرم علیه عاملان آلودگی هوا؟!
همزمان روابط عمومی كانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست ایران اعلام کرد: "به علت بی‌توجهی مسئولان به اجرای برنامه جامع كاهش آلودگی هوا، علیه عاملان آلودگی هوای تهران و كلانشهرها با تنظیم كیفرخواستی برای ارائه به دادستان كشور اقدام می‌كنیم."


به گزارش فرارو، دبیرکل این کانون با انتقاد شدید از "مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی و اقتصادی برخی مسئولین" در موضوع آلودگی هوای تهران كه مستقیماً تضییع حقوق شهروندی را به دنبال دارد، گفت: در شرایطی كه متأسفانه متولیان امر در كشور درباره موضوع آلودگی هوای تهران و چند شهر بزرگ كشور مماشات می‌كنند و از عمل به وظایف قانونی خود طفره می‌روند، كانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست پیش‌نویس كیفرخواست علیه عاملان و بانیان آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ كشور را كه نقش بارزی در مرگ و بیماری هزاران نفر از شهروندان دارند را تنظیم كرده و به زودی این كیفرخواست را تحویل دادستان كل كشور و دادستان تهران می‌دهد.


وی افزود: "برنامه جامع كاهش آلودگی هوای تهران مصوب سال ٧٩ پس از ده سال و در خوشبینانه‌ترین حالت به سی درصد اهداف خود هم نرسیده است و در این زمینه بدون مماشات باید با دستگاه‌های قاصر برخورد شود. چرا كه نتیجه آنچه اتفاق افتاده، تضییع حقوق مردم و وقوع جرم عمومی است كه محرز است و برخورد قاطع و سریع مدعی‌العموم را طلب كند."


انصاری با اشاره به اظهارات یك مقام مسئول وزارت بهداشت كه مرگ بیش از ٣۶۰۰ شهروند تهرانی را به تفكیك آلاینده‌ها مورد تأیید قرار داده است گفت: "آنچه اتفاق افتاده، صدمات و خسارات سنگین جانی و مالی را برای كشور به همراه داشته است و به هر حال ناشی از سوء تدبیر، بی‌عملی و ساده‌انگاری برخی متولیان امر است كه انتظار ما به عنوان فعالان جامعه مدنی برخورد مقتدرانه دستگاه قضایی با هر مقام و مسئولی در این خصوص است."


دبیر كل كانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست ایران با اشاره به میزان گوگرد موجود در گازوئیل‌های مصرفی در كشور گفت: میزان گوگرد استاندارد دنیا ۵۰ppm و میزان استاندارد یورو ۵ آن ۱۰ است در حالی كه استاندارد مصرفی اتوبوس‌های شهر تهران كه وزارت نفت مكلف به تأمین آن است ۵۰۰ است و آنچه در ناوگان‌های عمومی كشور مصرف می‌شود حداقل صد برابر استاندارد دنیا.


این کارشناس انصاری همچنین با بیان اینكه كوتاهی دستگاهی نافی سازمانهای دیگر نیست، گفت: "اینكه میزان بنزن موجود در بنزین‌های تولیدی داخل كه عامل تولید سرطان است بیش از دهبرابر حد مجاز استاندارد است و با اینكه میزان اكتان بنزین داخلی هیچ تشابهی با استانداردهای دنیا ندارد، نمی‌تواند مانع تولید خودروهای فاقد كاتالیست و كنیستر شود."


دبیر كل كانون عالی گسترش فضای سبز همچنین از تنظیم پیش‌نویس كیفرخواست كانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست ایران علیه تضییع‌كنندگان حقوق شهروندی جهت ارائه آن به مقام دادستان خبر داد و گفت: "با تكمیل این متن توسط كمیسیون‌ حقوقی كانون سایر فعالان سازمانهای مردم نهاد اساتید دانشگاه و شهروندان صدمه دیده هم می‌توانند به امضاء كنندگان این كیفرخواست به پیوندند."

 

اگر تهرانی ها شکایت کنند...

 چند روز پیش رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای ایران با بیان اینکه در دادگستریها برای هرگونه شکایت باز است گفته بود: اگر مردم در مورد آلودگی هوای تهران شکایت کنند قطعا دستگاه قضائی موظف به پیگیری است.

بهمن کشاورز در گفتگو با مهر از حق طبیعی مردم برای استفاده از هوای سالم و پاک سخن گفت و افزود: مسئولان بر اساس قوانین و مقررات موجود در کشور در برابر سلامت هوا، آب و خاک مسئول هستند.

وی افزود: تولید بی رویه خودرو خارج از استاندارد، عدم کنترل استاندارهای لازم برای تولید خودروها، عدم جلوگیری پلیس از شماره گذاری خودروهای ناسالم، عدم برخود با واحدها و صنایع آلاینده و... می تواند از مواردی باشد که تهرانیها می توانند با بروز تشدید آلودگی هوا علیه مسئولان اقامه دعوی کنند.

وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به این پرسش که در کشورهای اروپایی مردم می توانند علیه یک خودروی دودزا و یا سیگار کشیدن یک شخص در مکان عمومی شکایت کنند ولی در ایران چنین شکایاتی دیده نمی شود گفت: در دادگستریها (قوه قضائیه) برای هرگونه شکایت باز است ولی مردم پیگیر نیستند و تصور نمی کنند که این شکایتها به جایی برسد برای همین رجوع نمی کنند.
گفتنی است علیرغم شدت یابی آلودگی هوای تهران و هشدارهای مکرر کارشناسان، هنوز از اقدامات دولت جز اعلام تعطیلی های ناگهانی، پروژه های آب پاشی مقطعی تهران، نصب چند دستگاه تهویه هوا، خبری منتشر نشده است.


این درحالیست که ماجرای بنزین های آلوده، عدم سیاست گذاری صحیح دولت و شانه خالی کردن دستگاه اجرایی از برنامه های مصوب کاهش آلایش هوا، کماکان از دلایل تشدید آلودگی های هوای پایتخت محسوب می شود.
 

0 comments:

ارسال یک نظر