اتهام به مشایی: سرو مشروب و دیدار با سفیر آمریکا در اسرائیل

در حالی که پس از حمایت قاطع محمود احمدی‌نژاد از مرد دوم دولتش، اسفندیار رحیم‌مشایی و همچنین تاکید رهبر جمهوری اسلامی بر «وحدت» انتقادهای اصولگرایان منتقد دولت به آقای رحیم‌مشایی فروکش کرده بود، امروز یک نماینده شاخص اصولگرا در مجلس، اتهام‌های تازه‌ای به او وارد کرد.

الیاس نادران، نماینده مجلس هشتم در جلسه امروز، هفتم شهریور ماه مجلس شورای اسلامی، در جریان سوال از وزیر امور خارجه به شدت از اسفندیار رحیم مشایی انتقاد کرد.

آقای نادران که منوچهر متکی، وزیر امور خارجه به درخواست او به مجلس فراخوانده شده بود، انتقاداتش را با نقش شورای ایرانیان خارج از کشور در آزادی معصومی‌نژاد و دمیرچی، دو تبعه ایرانی بازداشت شده در ایتالیا آغاز کرد.

در پاسخ، منوچهر متکی به توضیحاتی در این زمینه پرداخت و گفت که این شورا در دولت هشتم، عنوان ستاد داشت و در دولت نهم به عنوان شورا، تغییر نام داد.

به گفته‌ او،‌ وزارت امورخارجه برای آزادی اتباع ایرانی نهایت تلاش خود را کرده است. البته شورای عالی ایرانیان یکی از مسائلش پیگیری کار ایرانیان از طریق وزارت خارجه است و نیازهای حقوقی و مادی این پیگیری را از طریق وزارت خارجه دنبال می‌کند.

این توضیخات اما برای آقای نادران قانع‌کننده نبود و این بار تیغ تیز انتقادات الیاس نادران کسی را نشانه رفت که نامش با شورای ایرانیان خارج از کشور گره خورده است، اسفندیار رحیم‌مشایی. وی گفت: افراد معلوم‌الحالی که این شورا را اداره می‌کنند، یک‌دفعه همین آقا را بکنند وزیر امور خارجه و قال قضیه را بکنند.

به اعتقاد این نماینده مجلس، «آن‌ها با تاسیس این شورا به موازات وزارت خارجه می‌خواهند دستگاه دیپلماسی کشور را بی‌خاصیت کرده و قانون را دور بزنند و به مجلس پاسخ‌گو نباشند.»

او در ادامه به موضوع انتصاب افراد به عنوان نماینده رئیس‌جمهور در کشورهای دیگر، از جمله انتصاب آقای رحیم‌مشایی به عنوان نماینده رئیس‌جمهور در امور خاورمیانه پرداخت. او از وزیر خارجه خواست بگوید که اختیاراتی که دائما از وزارت خارجه سلب می‌شود و به افراد خاص داده می‌شود، تا کجا ادامه خواهد داشت؟ وی پرسید: شاهدیم که برای امور جاری هم نمایندگان خاص به کشورهای خارجی می‌فرستند، آیا وزیر خارجه باید کارهایش را با آن‌ها هماهنگ کند؟

الیاس نادران گفت که در این شرایط دبیرخانه شواری عالی امنیت ملی تعطیل شده و به نمایندگان ویژه اختیار داده می‌شود.

وی همچنین گفت: این نمایندگان نیز «خزعبلاتی» را تحویل می‌دهند كه موضع نظام تلقی می‌شود. اما این افراد باید بفهمند كه چگونه صحبت می‌كنند و باید آموزش‌دیده باشند.

اجلاس ساواکی‌ها و سرو مشروب
انتقادات آقای نادران از رئیس دفتر رئیس‌جمهور به همین جا ختم نشد و او این بار با پرداختن به موضوع همایش ایرانیان خارج از کشور، از وزیر امور خارجه خواست تا در این مورد پاسخگو باشد.

او گفت: برای این اجلاس ساواکی‌ها و دلال رابطه ایران و آمریکا را دعوت کرده و حقوق معوقه 30 ساله آن‌ها را پرداخت کرده‌اند. خیلی از این‌ها اگر به طریق عادی می‌آمدند، مجرم بودند و باید پاسخگوی دستگاه قضایی باشند .آن‌وقت شما می‌گویید که به ایرانیان خارج از کشور بدهکارید؟

الیاس نادران سپس به انتقاد از دفاع رئیس‌جمهور از اسفندیار رحیم‌مشایی پرداخت و گفت:
این موارد را سطحی می‌دانند و می‌گویند که گیر دادن به اینکه پای یک خانمی به پای یک آقا خورده است، چه اهمیتی دارد! شما مطمئنید که فقط همین بوده؟ یا نمی‌دانید که در هتل مهمانان این برنامه رقص مختلط انجام شده و مشروب سرو کرده‌اند؟

آقای نادران خواستار تحقیق و تفحص درمورد 50 میلیارد تومانی شد که برای برگزاری این همایش خرج شده بود.

مذاکره با سفیر سابق آمریکا در اسرائیل
وی در ادامه مدعی شد که اسفندیار رحیم مشایی در سفر سال گذشته به نیویورک با سفیر سابق آمریکا در اسرائیل مذاکره کرده و خواستار انتشار متن این مذاکرات شد.

ساعاتی بعد اما پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری دفتر رییس جمهور، این ادعا را «بی‌اساس» خواند و حرف‌های الیاس نادران درباره همایش ایرانیان را تکذیب کرد و بر حق قانونی پیگرد قضایی تاکید کرد.

از سوی دیگر رضا عبدالعلی‌زاده، مدیر داخلی هتل استقلال نیز در گفت و گو با ایرنا گفت که در هتل‌های ایرانی هیچگاه سرو مشروب وجود ندارد.

وی گفت: میهمانان خارجی نیز هیچگاه در هتل‌های ایران اجازه ندارند مشروب بخورند و ممنوع است و درصورت استفاده مسوولان هتل با آن‌ها برخورد می‌كنند.

رضا عبدالعلی زاده مدیر داخلی هتل استقلال در گفت‌وگو با ایرنا ضمن تاکید بر پیگیری «این اتهام بی‌سند» ازطریق دستگاه قضایی گفت: مهیمانان این همایش در این هتل مستقر بودند اما هیچگاه برنامه رقص مختلط و سرو مشروب وجود نداشته است.

سابقه انتقاد اصولگرایان به همایش ایرانیان خارج از کشور
برگزاری «دومین همایش ایرانیان خارج از کشور» در تهران که با سکوت اصلا‌ح‌طلبان روبه‌رو شد، واکنش‌های منفی اصولگرایان و رسانه‌های آنان را در پی داشت.

این همایش که اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس دفتر رییس‌جمهوری و جانشین رییس‌جمهوری در شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور بانی‌اش بود، به بهانه‌ای دیگر برای انتقاد مخالفان او که به عنوان مرد دوم دولت احمدی‌نژاد شناخته می‌شود، تبدیل شد و رسانه‌هایی که به رغم حمایت همیشگی از محمود احمدی‌نژاد، با آقای مشایی رابطه خوبی ندارند، با «افشاکردن» جزئیاتی از این همایش، از حواشی‌اش انتقاد کرده‌اند.

حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه کیهان روز 11 مرداد هم‌زمان با برگزاری این همایش، در «یادداشت روز» خود نوشت که این همایش «آشی است که برخی افراد دور از چشم رئیس‌جمهوری و با سواستفاده از نام و جایگاه وی روی اجاق گذاشته‌اند».

به نوشته این روزنامه‌نگار که حمایت آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران را پشت سر دارد، این همایش با «هزینه‌های چند ده میلیارد تومانی بی‌حساب و کتاب، رایزنی‌های داخلی و خارجی، تهدیدها و تشویق‌ها و با وجود سوابق سوء و شناخته‌شده» چند تن از دست اندرکاران اصلی همایش و برخی مدعوین آن، ماجرایی فراتر از «ناپختگی» و «ندانم‌کاری» است.

به نوشته کیهان، هوشنگ امیر احمدی «ضدانقلاب تابلودار و همکار شناخته شده سازمان سیا» یکی از مهم‌ترین مدعوین این همایش است.

0 comments:

ارسال یک نظر