تعطیل ناپذیری اصل است؛ نقد هفتگانه روزنامه جمهوری اسلامی بر اقدام اخیر دولت

اعلام تعطیلی ناگهانی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته اخیر توسط دولت، عملا سه چهارم كشور را (با احتساب روزهای تعطیل هفته) به یک هفته تعطیلی نزدیک کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی چاپ تهران، در سرمقاله روز سه شنبه ٢٢ تیرماه خود، ضمن بیان این نکته که "شاید به اقدام دولت از نظر قانونی نتوان ایراد گرفت"، خاطرنشان می کند قطعاً انتقادهائی به آن وارد است كه بعضی از آنها را یادآور می شویم.

روزنامه جمهوری اسلامی در نقدهای هفتگانه خود از اقدام اخیر دولت آورده است :

"یک- تعطیلات پیش بینی نشده، فقط در مواردی كه حوادث مهمی رخ دهند و چاره‌ای غیر از تعطیلی نباشد، قابل توجیه و قبول است. در غیر اینصورت، عوارضی كه برای مردم به لحاظ كارهای اداری برنامه ریزی شده‌ای كه دارند پیش می‌آید سنگین‌تر از عوارضی است كه درصورت خودداری از تعطیلی پیش خواهد آمد. تعویق رسیدگی به پرونده ها، جابجائی طولانی مدت نوبت ها، بی نتیجه ماندن سفرهائی كه طبق برنامه قبلی برای مراجعه به ادارات صورت می گیرد، سرگردانی مردمی كه برای كارهای ضروری روی همین روزها كه قرار نبود تعطیل باشند ولی تعطیل شدند حساب باز كرده بودند و بسیاری موارد دیگر زیان‌های جبران ناپذیری هستند كه از رهگذر این قبیل تعطیل اعلام كردن‌های پیش بینی نشده متوجه مردم و جامعه و حتی خود دستگاه‌های دولتی می شوند.

دو - مقایسه فواید اینهمه عوارض منفی چنین تعطیلاتی با آثار مثبتی كه با توجه به آنها چنین تصمیمی گرفته میشود كاری نیست كه از عهده یكنفر یا یك جمع عادی در فرصتی كوتاه بر آید.

سه- هر چند عنوان تعطیلات در دو روز گذشته تعطیلی ادارات دولتی بود ولی از آنجا كه قوای سه گانه در تعبیرات اصطلاحی مشمول عنوان دولتی می شوند، در عمل، هر سه قوه تعطیل بودند. دادگاه‌ها رسیدگی به پرونده‌ها و انجام محاكمات و سایر امور را به تأخیر انداختند و در مواردی چاره‌ای جز تعیین نوبت‌های جدید، كه زمان زیادی است، ندارند و مجلس نیز جلسات كاری و كمیسیونی و علنی خود را تعطیل كرد. بررسی زیان‌ها و مشكلاتی كه از این طریق متوجه جامعه و مردم میشود نیز باید در نظر گرفته شود وبا سود احتمالی تصمیم به تعطیلی این دو روز مقایسه گردد.

چهار- كشور از نظر اقتصادی در شرایطی قرار دارد كه به كار و تلاش نیازمند است تا خود را از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب برساند. با اینكه ممكن است مسئولان دولتی قبول نداشته باشند كه شرایط اقتصادی كشور مطلوب نیست، اما واقعیت‌ها چیز دیگری را گوشزد می‌كنند. گرانی، بیكاری، فقر و معضلات ناشی از ركود اقتصادی را نمی‌توان انكار كرد. هر چند عده‌ای تلاش می‌كنند كسانی را كه این واقعیت‌ها را گوشزد می‌نمایند به كارشكنی متهم كنند ولی واقعیت‌ها را انكار كردن نه تنها مشكلی را حل نمی‌كند بلكه مسئولان را دچار توهم خواهد كرد و آنها را از تلاش برای حل این مشكلات و بهبود بخشیدن به وضع اقتصادی كشور باز خواهد داشت. با توجه به این واقعیت، چگونه می‌توان افزودن تعطیلی بر تعطیلی را توجیه كرد؟

پنج - حتی اگر از واقعیت‌هائی همچون معضلات اقتصادی و فقر و گرانی و بیكاری نیز چشم پوشی كنیم، این نكته را نمیتوان نادیده گرفت كه كشور ما برای رسیدن به آرمان‌ها و اهداف بلندی كه انقلاب برای آن ترسیم كرده و در خور شأن نظام و ملت بزرگ و با همت ایران است، به كار بیشتر نیاز دارد و باید برای كاهش تعطیلات تلاش نماید.

شش- از هم اكنون این گمانه زنی در میان مردم مطرح است كه اگر گرمای تابستان امسال در ماه مبارك رمضان هم ادامه پیدا كند لابد در آن ماه باید منتظر تعطیلات ممتد و یا اعلام كاهش شدید ساعات كار ادارات باشیم و مثلاً كارمندان فقط یكی دو ساعت كار كنند.

هفت- سالهاست كه گفته می شود تعطیلات رسمی در ایران بیش از حد متعارف است و باید برای متعادل ساختن آن اقدامی صورت بگیرد. علاوه برتعطیلات رسمی، تعطیلاتی از قبیل آنچه تا نیمه فروردین و گاهی تا آخر فروردین هر سال و همینطور بین‌التعطیلین برای كشور پیش می‌آید نیز موجب تشدید این ماجرا می‌شود و كشور عملاً در بخش‌هائی از سال تعطیل است.

گفتنی است هیئت دولت دهم هفته گذشته طی بیانیه ای ناگهانی اعلام کرد "به دلیل گرمای شدید وبی‌سابقه هوا در تعدادی از استانهای کشور و به منظور رفاه حال هم‌میهنان عزیز وصرفه‌جویی در مصرف انرژی، ادارات دولتی و نهادها و سازمانها، در روزهای یکشنبه ودوشنبه ٢۰ و ٢١ تیرماه ۸۹ در ١۹ استان تعطیل خواهد بود."

این تصمیم، با واکنش های بسیار متفاوت و تند نهادها و شخصیت های مختلفی روبرو شد.

0 comments:

ارسال یک نظر