دیده‌بان حقوق بشر 'موج بازداشت در خوزستان' را محکوم کرد

دیده بان حقوق بشر از بازداشتهای گسترده در خوزستان خبر داده و خواستار کسب اطلاعات در مورد بازداشتیان شده است

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از بازداشت های گسترده فعالان مدافع حقوق جمعیت عرب خوزستان خبر داده و این اقدام را محکوم کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی تحت عنوان "موج بازداشت ها اقلیت عرب را هدف قرار می دهد" گفته است که نیروهای امنیتی ایران در جریان یک رشته عملیات گسترده امنیتی در استان خوزستان، بیش از شصت و پنج نفر را از اواخر سال میلادی گذشته بازداشت کرده اند و از دولت ایران خواسته است تا این افراد را فورا آزاد کند.

در این بیانیه به نقل از فعالان محلی آمده است که هفته گذشته، دو تن از بازداشت شدگان در زندان اداره اطلاعات محل درگذشتند و خواسته است تا این خبر مورد رسیدگی مقامات جمهوری اسلامی قرار گیرد.

این سازمان مدافع حقوق بشر به نقل از منابع محلی از عملیات گسترده امنیتی در شهرهای حمیدیه، شوش و اهواز خبر داده و نوشته است که این عملیات "نشان می دهد که این بازداشت ها در واکنش به شعار‌ها و دیوار نوشته‌های ضد حکومتی در اماکن عمومی شامل ابراز حمایت از جنبش اعتراضی بهار عربی و دعوت به تحریم انتخابات پارلمانی صورت گرفته است."

براساس این بیانیه، گزارش هایی از درگذشت دو تن از بازداشتیان به نام های محمد کعبی، ۳۴ ساله، و ناصر آلبوشوکه درافشان، ۱۹ ساله، دراثر شکنجه در زندان دریافت شده و گفته می شود که اکثر بازداشت شدگان در سلول انفرادی نگهداری می شوند.

جو استورک، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر، گفته است که مقامات ایرانی در مورد بازداشت معترضان و فعالان عرب خوزستان سکوت خبری برقرار کرده اند و از آنان خواسته تا هر چه زودتر دلیل بازداشت این افراد را اعلام دارند، به اعضای خانواده ها و وکلای مدافع امکان ملاقات با آنان را بدهند، بازداشت شدگان را در دادگاه حاضر کنند و مسئولین شکنجه این افراد را مورد بازخواست قرار دهند.

این سازمان نسبت به وضعیت بازداشت شدگان ابراز نگرانی عمیق کرده و افزوده است که با توجه به سابقه رفتار با بازداشت شدگان در ایران، ممکن است افرادی که در خوزستان بازداشت شده اند در صورت قرار گرفته در معرض اتهام ارتکاب جرایم امنیتی، عملیات تروریستی یا جاسوسی، با خطر اعدام روبرو شوند در حالیکه تا کنون، در مورد اتهاماتی که احتمالا به آنان وارد شده اطلاعی در دست نیست.

در ادامه این بیانیه، به نقل از گروه های مدافع حقوق جمعیت عرب خوزستان، آمده است که از ماه نوامبر سال میلادی گذشته، دست کم هجده مرد عرب در شهر حمیدیه بازداشت شده اند که حسن منابی، مدیر یک مدرسه ابتدایی و از فعالان سرشناس مدافع حقوق جمعیت عرب خوزستان، و برادرش از جمله آنان بوده اند.

دیده‌بان حقوق بشر به نقل از منابع محلی در خوزستان نوشته است که جدیدترین دور بازداشت ها در حمیدیه با بازداشت نه عرب ایرانی در روز ۱۰ ژانویه، و بازداشت چهار نفر دیگر در روزهای ۲۶ و ۳۰ ژانویه آغاز شد در حالیکه تعدادی نیز قبلا به دلیل شرکت در تظاهراتی در حمایت از حقوق اقلیت عرب خوزستان دستگیر شده بودند.

تا کنون دست کم یکی از بازداشت شدگان در برابر سپردن وثیقه آزاد شده است.

براساس این گزارش، در هفته های اخیر، ماموران امنیتی بیست و هفت نفر را هم در شوش بازداشت کردند که دلیل آن، نوشتن شعار و دیوار نوشته هایی در ابراز همبستگی با بهار عربی و دعوت به تحریم انتخابات مجلس بوده است.

"مرگ در بازداشتگاه"

به گفته فعالان محلی، پس از بازداشت جاسم کعبی و فرزندانش، خدیجه و محمد در روز ۲۱ ژانویه، گروهی از اهالی شهر شوش در اعتراض به این اقدام به تجمع خیابانی دست زدند و نیروهای امنیتی نیز به تلافی آن، دست کم بیست و چهار مرد بیست تا سی ساله را در روزهای بعد بازداشت کردند و به روستاهایی در اطراف شوش انتقال دادند.

به گفته دیده بان حقوق بشر، از زمان تظاهرات پس از انتخابات، خوزستان طی ده ماه گذشته بیشترین کشته و زخمی اعتراضات سیاسی را متحمل شده است

منابع محلی گفته اند که از روز ۲۵ ژانویه، شهر شوش به مدت چهار روز "عملا تحت مقررات حکومت نظامی قرار داشت" که اگرچه بعدا لغو شد، اما شهر شاهد حضور سنگین ماموران امنیتی بوده است.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، روز ۲ فوریه، فعالان محلی اعلام کردند که ماموران اداره اطلاعات شوش با خانواده محمد کعبی، که در بازداشت به سر می برد، تماس گرفتند و درگذشت او را به اطلاع آنان رساندند و گفتند که جنازه آقای کعبی دفن شده و نیازی به برگزاری مراسم ترحیم نیست و به خانواده در مورد برگزاری مراسم عمومی عزاداری هشدار دادند.

پیش از آن هم گزارش شده بود که ناصر آلبوشوکه درافشان نیز زیر شکنجه در زندان اداره اطلاعات در روز ۳۰ ژانویه جان سپرد و با وجود انکار مقامات این اداره، پدر این جوان توانست آثار شکنجه را بر جسد فرزندش مشاهده کند.

براساس این گزارش، مقامات امنیتی از تحویل جنازه این جوان به خانواده اش خودداری کرده اند.

بیانیه دیده‌بان حقوق بشر به نقل از فعالان محلی، از بازداشت یازده مرد عرب در اهواز در روز ۳ فوریه و بازداشت ده مرد عرب، که همگی سنی بودند، در روز ۱۷ ژانویه هم خبر داده و گفته است که ماموران لباس شخصی در اهواز حضور محسوسی دارند.

دیده‌بان حقوق بشر می افزاید که اسامی شماری از کسانی را که بازداشت یا کشته شده اند دریافت کرده اما به دلیل محدودیت شدید اطلاع رسانی در ایران، قادر به تایید مستقل این اسامی نبوده است.

این سازمان از مقامات ایران می خواهد تا به نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر و رسانه های مستقل اجازه دهد اطلاعات حاکی از نقض فاحش حقوق بشر در استان خوزستان را مورد بررسی قرار دهند.

مدیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر گفته است که از زمان اعتراضات ماه آوریل گذشته در خوزستان، عملیات امنیتی در این استان باعث برجای گذاشتن بیشترین تعداد کشته و زخمی پس از اعتراضات انتخاباتی سال ۲۰۰۹ شده است.

وی گفته است که با توجه به اقدام مقامات امنیتی در جلوگیری از انتشار هرگونه خبری در مورد بازداشت های صورت گرفته در این استان و سابقه جمهوری اسلامی در محاکمه، محکومیت و اعدام مخفیانه بازداشت شدگان، نگرانی جدی در مورد "کسانی وجود دارد که ماموران دولتی آنان را ربوده و به با خود برده اند."

0 comments:

ارسال یک نظر