بررسی روزنامه های صبح پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۰

همه روزنامه های امروز یک تیتر اصلی یا یادداشت در باره شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن دارند و اغلب روزنامه ها دو روز پیش از برگزاری راهپیمایی، از شرکت گسترده مردم در آن خبر داده اند یا چنین پیش بینی کرده اند. بحث در باره لایحه بودجه، همچنان مورد توجه روزنامه هاست.

روزنامه کیهان در عنوان اصلی خود نوشته « ۲۲ بهمن همه خواهند دید ملت چگونه به میدان خواهد آمد» و روزنامه تهران امروز در عنوان اصلی خود نوشته، حضور مردم را همه خواهند دید».

روزنامه ابتکار تیتر زده « هشدار تازه بانک مرکزی به مردم» و روزنامه اعتماد در عنوان اصلی نوشته است «پرداخت وام های بی وثیقه». روزنامه جهان صنعت در تیتر اول خود با اشاره به نامه معاون رییس جمهوری به احمد توکلی نوشته «نامه افشاگریچانه پاستور برای بهارستان."

تحریم های علم آفرین

روزنامه کیهان یادداشتی دارد به قلم حسام الدین برومند با عنوان هفت گنبد افلاک صداست.

سرمقاله نویس کیهان از بی اثر بودن تحریم های علیه ایران نوشته و می نویسد: « جای شگفتی است اما واقعیتی مستند و بدون خدشه است که با وجود «تحریم ها» اکنون جمهوری اسلامی بنابر اعلام مجله علمی «نیچر» در «رشد علم» رتبه اول دنیا را از آن خود کرده و در «تولید علم» نیز بنابر گزارش منتشره از پایگاه علمی اسکوپوس در منطقه به رتبه اول دست پیدا کرده است.»

آقای برومند می نویسد « آمار دیگری که توجه جهانیان و کارشناسان را به خود معطوف کرده است رتبه نوزدهم جهانی ایران در «تولید علم» است که همه آنچه گفته شد از دل همان «تحریم ها» بدست آمده است.

نمونه بارز دیگر ایران در پیشرفت علمی، دستیابی به فناوری هسته ای است. کشوری که به لحاظ سیاسی و اقتصادی در تنگناهای شدیدی بوده و یک جنگ فرسایشی ۸ ساله را نیز پشت سر گذاشته است اکنون در شرایطی از اقتدار علمی است که رسانه های غربی نیز بدان معترف هستند.

روزنامه کیهان همچنین می نویسد « پروژه سکولاریسم در منطقه راه به جایی نبرد و دلیل آشکار آن موج اسلام خواهی در منطقه است که امروز با به زیرکشیده شدن دولت های دست نشانده و سرسپرده، این اسلام گراها هستند که به قدرت می رسند و آیا این اتفاق جز این بوده که الگوی انقلاب اسلامی تز جدایی دین از سیاست را منسوخ کرده است؟»

روزنامه کیهان سپس نتیجه گیری می کند که « وضعیت دیگر پروژه های آمریکایی- صهیونیستی مانند «خاورمیانه بزرگ» و بعد «خاورمیانه جدید» نیز که مختصات خاورمیانه ای را با پارامترهای مد نظر نظام سلطه و جبهه استکبار دنبال می کرد اکنون روشن است و به تعبیر الحیات چاپ لندن خاورمیانه جدید با مدل اسلامی و متاثر از جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است.»

سوریه و روز سیه

ماموریت روسی در سوریه عنوان سرمقاله ای است که صادق زیبا کلام برای شرق نوشته است.

آقای زیبا کلام در تحلیل سفر وزیر امور خارجه روسیه به سوریه می نویسد « احتمالا تجربه، سن و آگاهی‌های سیاسی و بین‌المللی آقای سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه آن‌قدر بود که دیروز در مسیر فرودگاه دمشق به کاخ ریاست جمهوری و دیدار با بشار اسد، خیل آن هزاران نفری را که در مسیر ایستاده بودند و پرچم‌های روسیه و سوریه را تکان می‌دادند و به نفع روسیه شعار می‌دادند را جدی نگیرد.او می‌دانست اگر همه استقبال‌کنندگان به اراده خودشان در مسیر حرکت جمع شده بودند، در بهترین حالت آن طرفداران صرفا بخشی از جمعیت سوریه بودند. بسیاری دیگر، او و کشورش را شریک اقدامات سوریه می‌دانند.»

آقای زیبا کلام می نویسد «برخلاف تصور بسیاری که فکر می‌کنند روسیه بنا دارد تا به آخر پشت بشار اسد بایستد، مسکو چنین غرضی ندارد. به همین دلیل است که وزیر خارجه‌شان (که مورد وثوق پوتین است) پس از مخالفت با طرح غربی‌ها و اتحادیه عرب در شورای امنیت، به سرعت راهی دمشق شده است. به احتمال خیلی زیاد، او سخنان بسیار محبت‌آمیز خطاب به بشار اسد ندارد. اتفاقا او رفته دمشق که به رهبران سوریه بگوید که روسیه برای آنان زمان خریده و آنان باید به سمت و سوی یک راه‌حل سیاسی بروند.»

بنابر یادداشت روزنامه شرق «بزرگ‌ترین مانع انتقال آرام حکومت اتفاقا مخالفان رادیکال و اسلام‌گرای بشار اسد در «حما» و «حمص» نیستند. بیشترین مخالفان انتقال تدریجی قدرت و برگزاری انتخابات آزاد شماری از نظامیان، رهبران حزب بعث، مسوولان امنیتی و بالاخره شخص بشار اسد است. آنان همه قدرت را می‌خواهند و حاضر نیستند دیگران را در قدرت سهیم کنند و آقای لاوروف رفته که شاید بتواند آنان را وادار کند که در جهت اصلاحات و تغییرات تدریجی حرکت کنند.»

آقای زیبا کلام در پایان چنین نتیجه می گیرد که « آنچه که از همه این ملاحظات مهم‌تر شده، خاورمیانه جدیدی است که «بهار عرب» به همراه آورده. یقینا روس‌ها هم متوجه شده‌اند که آینده خاورمیانه جدید به دموکراسی و حکومت‌های فارغ از معترضان تعلق دارد. یعنی همان سرنوشتی که از تونس آغاز شد و مصر و لیبی را در نوردید و دیگر حکومت‌های عرب را نیز نگران آینده خود کرده است.»

وحدت اجتماعی مذاهب

روزنامه ابتکار یادداشتی دارد در باره « وحدت اجتماعی مذاهب اسلامی».

روزنامه ابتکار می نویسد « وحدت شیعه و سنی یک وحدت عقیدتی نیست ـ اصلاً چنین وحدتی امکان‌پذیر نیست ـ بلکه وحدتی اجتماعی است؛ وحدت اجتماعی نیازمند فرهنگ‌سازی است».

رونامه ابتکار همچنین نوشته است «‌ باید آن حس دشمنی که میان عوام شیعه و سنی نسبت به یکدیگر وجود دارد، از بین برود. وحدت اجتماعی راه گفت‌وگوی میان مذاهب را باز می‌کند. از سویی دیگر وحدت میان مسلمانان در برابر هجوم اسلام‌ستیزانه‌ غرب، امری الزامی است؛ در این وحدت کسی از عقاید خود دست نمی‌شوید و با وجود اختلاف عقیده، در کنار هم با جبهه‌ الحاد و اسلام‌ستیزی مبارزه می‌کنند.»

هزینه مشار کت

روزنامه مردمسالاری یادداشتی دارد با عنوان ضرورتی به نام توجه به مشارکت عمومی که سیروس ارشاد آن را نوشته است.

روزنامه مردمسالاری می نویسد «‌ توجه به جایگاه مردم و ایجاد زمینه برای مشارکت عمومی همواره باید جزو اولویت های نظام اسلامی باشد تا بدین ترتیب شاهد اعتماد دوسویه بین مردم وحکومت باشیم.»

روزنامه مردمسالاری سه توصیه را به مسئولان انتخابات تذکر داده است . مردمسالاری می نویسد « اول آنکه بهتر است شورای نگهبان در مدت باقیمانده شرایط مطلوب تری برای حضور کاندیداها پدید آورد و به توصیه های مقام معظم رهبری درخصوص بررسی صلا حیت ها توجه جدی شود.دوم آنکه، دولت به عنوان مجری انتخابات، به گونه ای رفتار کند که شائبه ای در خصوص دخالت مجریان در انتخابات پدید نیاید و اصل بی طرفی در برگزاری انتخابات رعایت شود.سوم آنکه، امید است نامزدها و کاندیداهای انتخابات، در این روزها که به نحوی تبلیغات غیررسمی آغاز شده از فضای تخریب خارج شوند و اگر نشستی هم دارند به بیان دیدگاه هایشان بپردازند. چرا که انتخابات، جلوه ای عملی از مشارکت عمومی در عرصه تصمیم گیری کشور است و با نظر به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری، ضروری است فضایی مساعد برای اعتمادسازی ملی پدید آید.»

بودجه ۹۱ و بخش خصوصی

بودجه ۹۱ و بخش‌ خصوصی عنوان مقاله ای است که محمدصادق جنان صفت نوشته است.

به نوشته این روزنامه نگار تاخیر در ارائه لایحه بودجه علاوه بر پیامدهای سیاسی که ساختار و توزیع قدرت میان دولت و مجلس را از تعادل خارج می‌کند و دست مجلس را برای بررسی دقیق و بهنگام ارقام بودجه می‌بندد، در شرایط حاضر به دلیل انتخابات مجلس نهم کار را سخت‌تر کرده است.

در حالی که دولت پیوست‌های لایحه بودجه را ارائه نکرده است، فعالان صنعتی و اقتصادی چگونه می‌توانند از رویدادهای آتی باخبر شوند. در وضعی که اکنون قرار داریم، توصیه نوشته حاضر به نهادهای غیردولتی به ویژه اتاق‌های بازرگانی ایران، تهران و سایر اتاق‌ها و همچنین تشکل‌هایی که توانایی کارشناسی یا توانایی پرداخت هزینه برای به کار گرفتن کارشناسان را دارند این است که در غیاب بررسی کامل لایحه بودجه از طرف مجلس، دست به کار شده و با برپایی همایش‌ها و نشست‌های کارشناسی، لایحه بودجه ارائه شده را بررسی کنند. در غیاب این اقدام و دست روی دست گذاشتن تا بررسی لایحه در مجلس و تصویب آن، دیگر نمی‌توان کاری کرد.

بخش خصوصی ایران باید بتواند برای شناخت رفتار آتی دولت در سال ۱۳۹۱، ارقام لایحه را با دقت و وسواس علمی و همچنین با شهامت و شجاعت بررسی و ضعف‌های آنها را آشکار کند. آیا این کار انجام می‌شود؟ دست روی دست گذاشتن چاره کار نیست.

روزنامه آرمان روابط عمومی

محمود دولت آبادی در « یادداشتی برای ابراهیم یونسی» می نویسد: دیگران درباره خدمات او به ادبیات، تاریخ ادبیات و کوشش مدام در شناساندن ادبیات جهان به ماایرانیان سخن بگویند و من گواهی بدهم که ابراهیم یونسی انسانی به کمال بود در سادگی،رفاقت و مهربانی.سیمای درخشان و نیرومند یونسی، اعتماد به نفس او، واقع بینی و طنز در گفتار با آن لهجه دوست داشتنی اش وقتی خاطره ای را نقل میکرد... نه! مویه نمیکنم؛یونسی را عمیقا دوست داشتم،چه بدان هنگام که آثار ارزشمند او را میخواندم، چه بدان هنگام که می دیدمش در آن زمانه سردتر در همنشینی با احمدمحمود. ؛چه اندک باری که هوای دیدارش را کرده بودم، چه آن هر روز نشســتنش روی صندلی جلو در بیمارستانی که احمد محمود در آن بستری بود ـ چه همین دم که سوگوارش هستم و نه در چشم ها، که در دل می گریم و باز هم مثل هر بار که انسان عزیزی را از دست می دهم، خود گویه می کنم که آیا آسانتر نبود این گذران عمر بی شناختن گوهرهایی که با هر بار در گذشتنشان یکبار با ایشان میمیرم و زنده می شوم؟

0 comments:

ارسال یک نظر