فرمانده بسیج: صادرات نفت را به کلی قطع کنیم

سرتیپ محمدرضا نقدی

آقای نقدی گفته است که اگر مسئولان اجرایی "غفلت" نکنند، مشکلات قابل حل خواهد بود

سرتیپ محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ایران می‌گوید که این کشور باید با استفاده از فرصتی که تحریم‌های اتحادیه اروپا به وجود می‌آورد، صادرات نفت خود را به کلی قطع کند.

آقای نقدی پنجشنبه شب ۶ بهمن (۲۶ ژانویه) در تهران با اشاره به تحریم خرید نفت از ایران که اتحادیه اروپا قرار است از چند ماه دیگر اعمال کند، گفت: "حالا که خودشان پیش قدم شده اند، ما استقبال می کنیم و این را یک فرصت می دانیم که جمهوری اسلامی ایران می تواند با استفاده از آن به سمت خودکفایی بیشتر پیش برود".

او گفت که اگر ایران صادرات نفت را به طور کامل قطع کند، خواهد توانست مسیر اقتصادی سی ساله را با یک حرکت "جهادگونه" در دو یا سه سال طی کند.

آقای نقدی گفت: "اگر مدیران اجرایی غفلت نکنند و به موقع وظیفه خود را انجام دهند، تمام مشکلاتی که دشمن می خواهد به وجود آورد، قابل پیش بینی و حل خواهد بود".

همزمان ابراهیم شیبانی، رئیس پیشین بانک مرکزی و سفیر فعلی ایران در اتریش گفته است که اگر ایران نفت کمتری بفروشد، "پس اندازی برای آیندگان است" و این کشور ضرر نخواهد کرد.

حدود نیمی از بودجه سالانه ایران مستقیما از محل فروش نفت تأمین می شود، اما وابستگی اقتصاد ایران به درآمد نفت باعث می شود که سایر درآمدهای دولت هم در این کشور به فروش نفت وابسته باشد.

اتحادیه اروپا اخیرا برای افزایش فشارهای بین المللی بر ایران تصمیم گرفت که خرید نفت از این کشور را طی چند ماه آینده متوقف کند.

این اتحادیه همچنین تحریم هایی را علیه بانک مرکزی و بانک تجارت ایران و چند شرکت و شخص حقیقی ایرانی اعمال کرد.

مقامات ایران این تحریم ها را غیر عادلانه خواندند و گروهی از نمایندگان مجلس ایران پیشنهادی را مطرح کردند که در صورت تصویب نهایی، صادرات نفت ایران به اروپا به صورت "پیشدستانه" متوقف خواهد شد.

مجلس ایران قرار است روز یکشنبه این پیشنهاد را بررسی کند.

محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در اوپک در این مورد گفته است: "تحریم فروش نفت ایران به بعضی کشورهای اروپایی چیزی است که بخش بین الملل شرکت ملی نفت باید در مورد آن تصمیم بگیرد". 

0 comments:

ارسال یک نظر