داوود رشیدی بیانیه حمایت از انحلال خانه سینما را تکذیب کرد

رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران تاکید کرد این انجمن هیچ ارتباطی با انجمن بازیگران سینما و تلویزیون ندارد که بیانیه حمایت از انحلال خانه سینما را امضا کرده‌اند.

داود رشیدی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین، در مورد بیانیه‌ای که با عنوان حمایت از انحلال خانه سینما منتشر شده و در آن امضای انجمنی به عنوان «انجمن بازیگران سینما و تلویزیون» مشاهده می‌شود، خاطر نشان کرد: «این انجمن هیچ ربطی به ما ندارد. ما انجمن بازیگران سینمای ایران هستیم و انجمن بازیگران سینما و تلویزیون ربطی به ما ندارد.»

او تاکید کرد:‌ «ما هیچ ارتباطی با این انجمن نداریم و اصلا نمی‌دانیم که رئیس و اعضای آن چه افرادی هستند، ضمن اینکه در این مدت شاهد هیچ فعالیتی از سوی چنین انجمنی نبوده‌ایم.»

سه‌شنبه بیستم دی‌ماه بیانیه‌ای با عنوان «حمایت هشت صنف سینمایی از اقدام وزارت ارشاد در انحلال خانه سینما» منتشر شد که نام سه صنف عضو خانه سینما در آن به چشم می‌خورد؛ بیانیه‌ای که به گفته رشیدی هیچ‌گونه ارتباطی با انجمن بازیگران سینمای ایران که عضو خانه سینماست ندارد.

طی هفته ای که گذشت، در ادامه حذف نهادهای صنفی و مدنی وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد فعالیت خانه سینما را کلاهبرداری خوانده است.

طی سه سال گذشته کلیه نهادهای صنفی و مدنی یکی پس از دیگری با همکاری دولت و قوه قضاییه منحل شده است. این در حالی است که گروه ها و احزاب سیاسی غیر همسو نیز بطور غیرقانونی اجازه فعالیت ندارند.

سیدمحمد حسینی که مسئولیت حمایت از نهادهای فرهنگی را دارد در راستای اعلام مواضع گروه های فشارو با ادعای این که قصد نداریم از فعالیت خانه سینما جلوگیری کنیم، اظهار نظر کرد: بر اساس قانون، اگر مرکزی که انحلال آن توسط وزارتخانه مرتبط با فعالیتش اعلام شده است به فعالیت خود ادامه دهد، حکمش در حکم کلاهبرداری است و در صورت شکایت از طرف وزارتخانه مربوطه، تحت تعقیب قانونی قرار خواهد گرفت.

ازسوی دیگر حمید رسایی یکی از هماهنگ کنندگان گروه های فشار ادعا کرد که برخورد قانونی و قاطع با خانه سینما مطالبه کمیته هنر و رسانه از وزارت ارشاد بود و اگر مجوز این مجموعه باطل و آنجا منحل نمی‌شد، مجلس با وزارت ارشاد برخورد می‌کرد.

رئیس کمیته هنر و رسانه مجلس با ادعای اینکه خانه سینما به جای مطالبات صنفی پیگیر مطالبات سیاسی معدودی غیرهنرمند بود، از انحلال این مجموعه توسط وزارت ارشاد تقدیر کرد.

لازم به ذکر است خانه سینما سال ۱۳۶۵ و در پس مصوبه مجلس مبنی بر اختصاص ۲٪ از درامد فروش سینما جهت بهبود وضعیت رفاهی و صنفی شاغلان سینما تاسیس شد. سه سال بعد هیات موسس خانه سینما با حضور مدیران دولتی راه اندازی شد. خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران، فعالیت خود را از سال ۱۳۷۲ آغاز کرد.

حمایت قاطع هنرمندان از نامزدی میرحسین موسوی و تحریم شرکت در جشنواره سینمایی فجر موجب شد که فشار بر خانه سینما افزایش یافته تا جایی که روزنامه کیهان هم به کمک دولتیان آمد.

از سوی دیگر ، جواد شمقدری، معاون سینمایی وزیر ارشاد، اظهاراتی علیه سینماگران مستقل و به ویژه خانه‌ی سینما بیان کرد و گفت: «از دید معاونت سینمایی، امروز خانه سینما جایگاه قانونی ندارد. امروز خانه سینما تبدیل به یک مؤسسه خصوصی شده که در اختیار چند نفر است. سال آینده یک دفتر ویژه برای ارتباط با صنوف سینمایی تعریف خواهیم کرد.»

اما مسجد جامعی معتقد است: خانه سینما نهادی قانونی است که قریب ربع قرن سابقه دارد و زمینه‌ساز شکل‌گیری سایر تشکل‌های فرهنگی و هنری از جمله خانه هنرمندان، خانه تئاتر، خانه موسیقی، خانه شاعران، انجمن هنرمندان نقاشی، انجمن هنرمندان گرافیک و نظایر آن بوده است.

0 comments:

ارسال یک نظر