توصیه کاخ سفید به کشورهای آمریکای لاتین در آستانه سفر احمدی نژاد

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه امریکا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید که نجات ۱۳ ماهیگیر ایرانی توسط ناو رزمی آمریکایی، می تواند نشانی از تلاش بشردوستانه نیروی دریایی آمریکا به ایران باشد

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به کشورهای آمریکای لاتین و جهان توصیه کرد که "اکنون زمان بیشتر کردن همکاری ها و سطح روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی با ایران نیست".

خانم نولاند، روز جمعه (ششم ژانویه - ۱۶ دی) گفت که ایران با توجه به تحت فشار گرفتن از سوی "مجامع بین المللی" در پی یافتن متحدان جدید و گسترش بخشیدن به روابط فعلی خود با متحدانش است.

او که در جلسه پرسش و پاسخ هفتگی وزارت خارجه آمریکا حضور یافته بود، در پاسخ به سوالی درباره سفر قریب الوقوع محمود احمدی نژاد به آمریکای لاتین، گفت که اکنون زمان آنست که کشورهای جهان برای ایران روشن کنند که این کشور می تواند همچنان در انزوای جهانی باقی بماند یا اینکه با احترام به الزام های بین المللی دوباره به میان جامعه بین المللی بازگردد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی که از او خواست در ارتباط با تلاش کاخ سفید برای گفتگو با کشورهای میزبان آقای احمدی نژاد توضیح دهد، گفت که ما با کوبا و ونزوئلا ارتباط مستقیم دیپلماتیک نداریم اما با دو کشور دیگر مقصد آقای احمدی نژاد یعنی نیکاراگوآ و اکوادور در این رابطه مستقیما مذاکره خواهیم کرد.

'نجات ماهیگیران، نوع دوستی نیروی دریایی آمریکا'

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید که نجات ۱۳ ماهیگیر ایرانی توسط ناو رزمی آمریکایی، می تواند نشانی از تلاش بشردوستانه نیروی دریایی آمریکا به ایران باشد.

خانم نولاند روز جمعه ضمن تشریح جزئیات عملیات نجات ماهیگیران ایرانی از دست دزدان دریایی و در پاسخ به اینکه آیا این اقدام ناو آمریکایی می تواند به کاهش تنش های اخیر میان واشنگتن و تهران کمک کند، گفت که مقام های ایرانی باید به این پرسش پاسخ دهند اما بی تردید این اقدامی بشردوستانه از سوی نیروهای آمریکایی بود که ماهیگیران را نجات دهند، به آنها آب و غذا داده و پس از حصول اطمینان از سلامت آنها، مقدمات بازگشتشان به ایران را فراهم کنند.

ایران چند روز پیش از ناو هواپیمابر استنیس که خلیج فارس را به مقصد آبهای بین المللی و برای انجام ماموریتی در افغانستان ترک کرده بود، خواست که دیگر به منطقه بازنگردد.

'تلاش آمریکا' برای دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز (جمعه) همچنین در جلسه پرسش و پاسخ توئیتری شرکت کرد و به سوالهایی که از طریق شبکه های اجتماعی وزارت خارجه آمریکا از سراسر جهان ارسال شده بود، پاسخ داد.

در یکی از این سوالهای ارسالی، از خانم نولاند پرسیده شد که با توجه به "تلاش دولت ایران برای محدود کردن دسترسی کاربران به اینترنت" و وعده هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در ارتباط با طرح دولتش برای تسهیل دسترسی کاربران ایرانی، آمریکا چه تمهیداتی اندیشه است.

خانم نولاند در پاسخ با اشاره به بودجه ۷۰ میلیون دلاری کاخ سفید برای "ارتقای سطح دسترسی آزادنه" جهانیان به اینترنت گفت که تلاش ایران برای محدود کردن اینترنت و احداث "شبکه ملی اینترنت" اقدامی است در برابر حق آزادی در دسترسی به اطلاعات که از حقوق بشر محسوب می شود.

او همچنین از طرح های دولت آمریکا سخن گفت که برای برداشتن سد فیلترینگ برای کاربران اینترنتی در ایران و جهان در حال اجراست.

0 comments:

ارسال یک نظر