هند واردات نفت از ایران را کاهش می دهد

دولت هند به پالایشگاه های این کشور اعلام کرده که از واردات نفت خام ایران بکاهند و فروشندگانی جایگزین بیابند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع مطلع اعلام کرده اند که هند پس از تصویب قانون آمریکایی تحریم شرکتهای طرف معامله با بانک مرکزی ایران تصمیم گرفته است دامنه واردات نفت خام از ایران را محدود کند.

بنا به این گزارش، هند روزانه ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می کند که ارزش سالانه آن ۱۲ میلیارد دلار است.

در سال گذشته هند به دلیل تحریم موسسات مالی ایران در پرداخت پول نفت به ایران با مشکلات زیادی مواجه بود.

سرانجام قرار شد یک بانک ترکیه واسطه معاملات مالی میان هند و ایران شود.

اما حالا خبر می رسد که این بانک از سه شنبه این هفته به هندیها اعلام کرده که دیگر نمی تواند این معاملات را پردازش کند.

قرار است یک هیات هندی دوشنبه آینده (۱۶ ژانویه) وارد ایران شود تا با مقامهای ایرانی درباره سازوکار پرداخت پول نفت مذاکره کند. یکی از راه های احتمالی معامله پایاپای با روپیه و ریال به جای دلار عنوان شده است.

مشکل اینجاست که ایران مایل نیست سالانه یک یا دو میلیارد دلار کالا از هند بخرد. برخی از کارشناسان در داخل ایران از کیفیت پایین اجناس وارداتی هندی در یک سال اخیر انتقاد کرده اند.

ایران ترجیح می دهد از هند فناوری مدرن و تجهیزات صنعتی، بخصوص برای صنعت نفت و گاز، را بگیرد ولی هندیها می دانند که ارائه این گونه خدمات و اجناس به جمهوری اسلامی خشم آمریکا را برمی انگیزد و ممکن است تحریمهای بین المللی علیه ایران را نقض کند.

هند همچنین در حال مذاکره با روسیه برای ایفای نقش بانک واسطه میان این کشور و ایران است.

رسانه های هند گزارش داده اند که نخست وزیر این کشور در سفر ماه دسامبرش به مسکو از همتای روس خود تقاضا کرده بود که اجازه دهد بانک مرکزی هند از طریق یک بانک تجاری روسیه با بانک مرکزی ایران معامله کند.

مشکلات مالی در حالی بر روابط اقتصادی ایران و هند سایه انداخته است که جمهوری اسلامی از مقامهای هند به خاطر رای مثبت این کشور به تصویب گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه اتمی نظامی ایران دلگیر است.

رسانه های هند گزارش می دهند که مقامهای این کشور در سفر ماه گذشته علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل آیت الله خامنه ای، به هند به او اطمینان داده اند که این رای یک اتفاق موردی بوده و نباید تاثیری بر مناسبات دوجانبه بگذارد.

با وجود تقویت روابط نفتی هند و عربستان سعودی، پالایشگاه های نفت هند ۱۲ درصد از نفت خام مورد نیازشان را از ایران تامین می کنند و ترجیح می دهند این روند ادامه یابد.

عربستان همچنان بزرگترین فروشنده نفت به هند است و ۳۰ درصد از نیازهای این کشور را تامین می کند.

0 comments:

ارسال یک نظر