اعتراض سازمان عفو بين الملل در دهمين سالگرد گشايش گوانتانامو

به مناسبت دهمین سالگرد گشایش زندان گوانتانامو، سازمان عفو بین‌الملل در روز چهارشنبه از وضعیت زندانیان آنجا ابراز نگرانی کرد.

زندان گوانتانامو در پایگاه دریایی آمریکا در جنوب شرقی کوبا واقع شده است و محل نگهداری کسانی است که آمریکا آنها را "جنگجویان دشمن" می‌داند.

سازمان عفو بین‌الملل، به همین مناسبت تظاهراتی را جلوی کاخ سفید در واشنگتن سازماندهی کرد. تجمع کنندگان، خواهان تعطیل شدن فوری زندان گوانتانمو شدند. در این مراسم صدها نفر از معترضان شرکت کرده بودند.

این زندان در سال ۲۰۰۲ توسط دولت جورج بوش رئیس‌جمهوری وقت آمریکا برای نگهداری بازداشتی‌های جنگ گشایش یافت.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، سه سال پیش در نظر داشت که پس از ورود به کاخ سفید، زندان گوانتانمو را تعطیل کند.

آقای اوباما در آن زمان گفته بود: "من برای بسته شدن زندان گوانتانامو در راستای منافع ملی ایالات متحده و با هدف اجرای عدالت، فرمانی را صادر می‌کنم که بر اساس آن، این بازداشتگاه باید حداکثر تا یک سال دیگر تعطیل شود."

اما در پی مخالفت سرسختانه کنگره آمریکا، این وعده انتخاباتی آقای اوباما عملی نشد. حتی بسیاری از متحدان دموکرات او در هر دو مجلس نمایندگان و سنا هم با انتقال زندانیان گوانتانامو به داخل آمریکا مخالفت کردند.

هم اکنون، ۱۷۱ زندانی در زندان گوانتانامو به سر می‌برند که ۱۲ نفرشان از زمان گشایش این زندان تا کنون در آنجا به سر می‌برند. از این تعداد حداقل ۱۱ نفر هرگز دادگاهی نشده‌اند و یک نفر هم به حبس ابد محکوم شده است.

تا کنون شش نفر از این زندانیان خود کشی کرده و دو نفر بر اثر مرگ طبیعی جان خود را از دست داده‌اند.

این زندانیان که تحت عنوان "جنگجویان دشمن" در زندان هستند، بر اساس قوانین بین‌المللی اسرای جنگی و نه طبق قوانین حقوقی آمریکا نگهداری می‌شوند.

در آغاز زندانیان پس از آزادی در مواردی از شکنجه توسط مقامات زندان خبر می‌دادند.

عفو بین‌الملل می‌گوید از ۷۷۹ زندانی که به این زندان آمده و رفته‌اند، تنها یک نفر در دادگاه‌های فدرال آمریکا محاکمه شده است.

به گفته عفو بین الملل، بقیه زندانیان به طور "ناعادلانه" در دادگاه‌های نظامی، محکوم شده‌اند.

به گزارش عفو بین الملل، برخی از زندانیان قبل از انتقال به گوانتانمو شکنجه شده‌اند، شماری هم برای مدتی ناپدید شدند.

عفو بین الملل می‌گوید، احتمال رسیدگی به حکم این زندانیان در دادگاه بین الملل بسیار کم است و مسئولان آمریکایی مانع دریافت غرامت مالی این زندانیان می‌شوند.

0 comments:

ارسال یک نظر