پاسخ اشتون به پیشنهاد ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، متن نامه خود در پاسخ به سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران را منتشر کرده است.

بر اساس متن این نامه که در سایت شورای اتحادیه اروپا منتشر شده، خانم اشتون ضمن استقبال از پیشنهاد سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، برای از سر گیری مذاکرات دو جانبه، خواستار "معنا دار" بودن مذاکرات شده و نسبت به تکرار مذاکرات نافرجام استانبول هشدار داده است.

در تبیین شرایط از سر گیری مذاکرات دو جانبه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نامه خود می نویسد: " به منظور آغاز این فرایند، هدف اولیه ما مشارکت در یک تلاش برای اعتماد سازی به منظور تسهیل گفتمان سازنده بر مبنای عمل متقابل و رویکردی گام به گام است. در این راستا، ما به پیشنهادات عملی و مشخصی که در گذشته مطرح کرده ایم، متعهد هستیم. این گامهای اعتماد ساز باید عناصر اولیه یک رویکرد تدریجی را تشکیل دهند که در نهایت به توافقی کامل بین ما بیانجامد، توافقی که اجرای کامل قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را توسط ایران شامل شود."


کاترین اشتون: "ضروری است که به دنبال نتایج محکم باشیم و تجربه (مذاکرات) استانبول را تکرار نکنیم."

ظاهرا ً منظور خانم اشتون از "پیشنهادهای عملی و مشخص گذشته"، اشاره به بسته پیشنهادی گروه ۱+۵ است که در ژوئن ۲۰۰۶ (تیرماه ۱۳۸۵) به ایران ارائه شد. در آن سند، کشورهای عضو این گروه، یعنی بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، جمهوری خلق چین، فرانسه، آلمان و روسیه ضمن به رسمیت شناختن حق ایران در برخورداری از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز، مجموعه ای از مشوقها را به ایران ارائه کرده بودند. حمایت از احداث نیروگاه های هسته ای آب سبک در ایران، نوسازی ناوگان هواپیمایی غیرنظامی ایران و حمایت ازعضویت ایران در سازمان تجارت جهانی برخی از محورهای مهم در آن بسته پیشنهادی محسوب می شوند.

سال گذشته در همین روزها شهر استانبول ترکیه میزبان مذاکرات ایران با نمایندگان گروه ۵+۱ بود که در نهایت بدون نتیجه به پایان رسید.

روز پنجشنبه (۱۹ ژانویه) خبرگزاری بلومبرگ از تحویل پاسخ ایران به مقامات ترکیه خبر داد. بر اساس آن گزارش، آقای صالحی در کنفرانس خبری مشترک خود با همتای ترکیه ای اش اعلام کرد که سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد ایران پاسخ خود را برای انتقال به خانم اشتون به سفیر ترکیه تحویل خواهد داد. به گفته آقای صالحی، در این نامه از خانم اشتون خواسته شده تا زمان و مکان دور بعدی مذاکرات را مشخص کند.

0 comments:

ارسال یک نظر