داستان شکایت از مداحان، 'سیاست عین مداحی'

آقای حدادیان در جشن جنجالی "پیروزی" آقای احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸

سعید حدادیان، یکی از مداحان سرشناس تهران اخیرا گفته است که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران و رئیس دفترش اسفندیار رحیم مشایی، علیه او به قوه قضائیه شکایت کرده اند.

علت این شکایت سخنان غیرمتعارفی بود که آقای حدادیان در یکی از سخنرانی های خود علیه آقای رحیم مشایی و آقای احمدی نژاد گفته بود.

آقای حدادیان در توجیه این سخنان گفته است: "ما احساس کردیم که اگر بخواهیم با آقای احمدی نژاد صحبت کنیم، باید از این نوع ادبیات استفاده کنیم... احساس می کردیم که با صحبت های مرید احمدی نژاد، دارد به حریم رهبری و علما تعدی می شود".

پیش تر در مورد لحن و نحوه سخن گفتن مداحان مشهور دیگری مانند منصور ارضی هم انتقادات زیادی مطرح شده بود.

این مداحان سرشناس که پیش از این سابقه حملات لفظی شدید به اصلاح طلبان و تهدید آنان را در پرونده خود داشتند، در جریان انتخابات ریاست جمهوری از حامیان جدی محمود احمدی نژاد بودند. اما با افول بخت آقای احمدی نژاد در میان اصولگرایان و به دنبال انتقاد محمدتقی مصباح یزدی از یاران نزدیک او، مداحان حامی آقای احمدی نژاد به مخالفان جدی او تبدیل شدند و وظیفه خود دانستند که "ولایت ناپذیری" یاران نزدیک رئیس جمهور را در منبرهای خود برای مردم افشا کنند.

اما سابقه فعالیت سیاسی مداحان به زمان هایی دورتر باز می گردد.

از حماسه سرایی تا فحاشی

در سال های اول پس از انقلاب، حضور مداحان در جبهه های جنگ و تلاش آنها برای تشویق و تهییج اعضای سپاه، بسیج و ارتش به نشان دادن از خود گذشتگی در عملیات نظامی که با خواندن نوحه ها و اشعار حماسی همراه بود، زمینه ساز حضور بعدی آنها در عرصه سیاست شد.

این گروه از مداحان جزو نخستین کسانی بودند که انتقاد از سیاست های دولت پس از جنگ را در منابر و تکایا آغاز کردند. در این زمان بود که منصور ارضی، از مداحان سرشناس با همکاری حسین الله کرم گروه "نوسازی معنوی حزب الله" را شکل داد و حملات به سیاستهای باز فرهنگی دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور وقت را با انتقاد از مساله حجاب و افزایش تجملات پی گرفت.

حجم انتقادات مداحان از دولت در دوران اصلاحات افزایش یافت و منصور ارضی به اتفاق شاگردانش که حالا دیگر هر یک برای خود صاحب منبری شده بودند، به محمد خاتمی و نزدیکان او حمله کردند. عطاالله مهاجرانی و عبدالله نوری از جمله افرادی بودند که همواره در تیررس حملات این مداحان قرار داشتند.

حسینیه صنف لباس فروش‏ها

حسینیه صنف لباس فروش ها در چهارراه مخبرالدوله تهران از پایگاههای اصلی منصور ارضی و شاگردانش است. مکانی که در زمان انتخابات اهمیتی ویژه پیدا می کند و بعضی از نامزدهای انتخابات با حضور در مراسم زیارت عاشورای صبحگاهی آن تلاش می کنند که برای خود رای جمع کنند.

جلسات مداحی و زیارت عاشورای صبحگاهی این مداح سرشناس تهرانی به گونه ای برگزار می شود که سیاست را با مرثیه عجین می کند و تا آنجا پیش می رود که می تواند برای خودش پرونده ای در دادگاههای جمهوری اسلامی بگشاید.

حسینیه صنف لباس فروش های تهران در سالهای بعد از ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی به یکی از مراکز انتقاد صریح از او تبدیل شده بود.

سیاست ما عین مداحی ماست

سخنان آقای ارضی گاه مورد انتقاد سیاستمداران و حتی روحانیان قرار می گرفت ولی او که از مداحان ویژه دفتر آیت الله خامنه ای بود، با اطمینان به کار خود ادامه می داد.

او در پاسخ به انتقاداتی که به وی می شد به توصیه های رهبر جمهوری اسلامی پرداخت و گفت: "بیان وضعیت کنونی انقلاب اسلامی که مصادیق آن تاثیر انقلاب اسلامی در جهان و حرکت عمومی جهانی است، موانع و دشمنی‌های موجود بر سر راه انقلاب، راهی که پیش آمده‌ایم و راهی که باقی مانده است و برهم زدن نظام سلطه جهانی، همه اینها آن مداحی ای است که رهبر انقلاب از ما انتظار دارند. اینهایی که ایراد می‌گیرند این را نمی‌فهمند. ما اینگونه خط گرفته‌ایم اگر این مسائل را ما در مداحی‌مان نگوییم پس کجا باید بگوید".

او از این همه فراتر رفته و گفته بود: "سیاست ما عین مداحی ماست، امام (ره) می‌فرماید، مدرس هم می‌گوید سیاست ما عین دیانت ماست. دین ما چیست؟ دین ما عاشورای ماست. سیاست عین عاشوراست یعنی همه حرکت‌های امام حسین(علیه السلام) سیاسی بوده، اما سیاسی کاری نبوده است. بدانید که نهضت مداح‌ها هم در طول تاریخ، با این وضعیت درست شده و برای غیر سرخم فرود نیاورده است الا خدا و اهل‌بیت(ع) و از هیچ‌کس هم نمی‌ترسد".

منصور ارضی از چنان مصونیتی برخوردار بود که حتی در یکی از جلسات مداحی با انتقاد صریح از آیت الله مکارم شیرازی که از شیوه مداحان انتقاد کرده بود، وی را تهدید کرد که "اگر اعتراضات ادامه یابد، به مداحان می‌گویم که دیگر نخوانند که مجالس شما هم تعطیل شود".

آیت الله مکارم در انتقاد از عملکرد مداحان گفته بود: "مداحان نباید به مردم در عزاداری چراغ سبز برای گناه کردن نشان دهند، قداست ماه محرم و مجالس عزاداری را حفظ کنید و با برخی گفته ها مجلس عزاداری را به انحراف نکشانید".

نقشه راه مداحان اهل بیت

حضور مداحان در عرصه مسایل جاری کشور به گونه ای گسترش یافت که در سایت رهبرجمهوری اسلامی نیز "نقشه راه مداحان اهل بیت" منتشر شد. در این نقشه ایجاد محبت بین مردم و اهل بیت و "روشن کردن حقیقت برای مردم" از جمله کارکردهای مداحان ذکر شده است.

انتشار چنین دستورالعملی از سوی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، بنوعی بر عملکرد مداحان در عرصه مسایل جاری جامعه صحه گذاشت. این در حالی بود که بسیاری از روحانیان نسبت به نقل روایت های ناصحیح و دخالت امور مذهبی در سیاست از سوی مداحان بشدت انتقاد کرده بودند.

مداحان در بسیاری از اظهار نظرات خود تصریح دارند که پیرو رهبر جمهوری اسلامی هستند. منصور ارضی بارها این موضوع را مطرح کرده است. محسن طاهری از مداحان سرشناس تهران نیز گفته بود که "عقربه دل ما در خانه مداحان با بیانات و اوامر مقام رهبری تنظیم است".

پیش از این رهبرجمهوری اسلامی در اهمیت کار مداحان گفته بود: "شجره و سلسله‌ شما سلسله‌ای طولانی و شجره‌ای طیبه از زمان ائمه علیهم السلام است. شما همیشه سخت‌ترین کار‌های تبلیغی را در مقابله با دشمنان حق و حقیقت بر دوش گرفته‌اید. سلسله نیل معنوی شما به دعبل و به فرزدق و کمیت سو شعرایی از این قبیل می‌رسد".

ابن سعدهای زمان

حملات منصور ارضی تنها به اصلاح طلبان و کارگزاران ختم نمی شد. او محمد باقر قالیباف، شهردار تهران و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ بود را مورد حمله قرار داد.

در مراسم روز عرفه‌ بعد از انتخاب آقای احمدی نژاد برای دوره اول ریاست جمهوری، گفته بود: "در عین حال که ابن سعد را لعن می‌کنیم باید ابن سعد‌های زمان را نیز بشناسیم. آن ملعون در مقابل فرمایش حضرت ابا عبدلله الحسین (ع) که در قبال کشتن من به گندم ری هم نمی‌رسی با تمسخر گفت که اگر به گندمش نمی‌رسم به جوی طویله‌های آن که می‌رسم. برخی از ابن سعدهای زمان ما هم همین گونه‌اند وهر طوری که شده قصد دارند گوشه‌ای را اشغال کنند وحالا اگر به گندم ریاست جمهوری نرسیدند، جوی فلان سازمان و شهرداری و مدیرکلی هم برایشان کافی است".

چند روز بعد آقای قالیباف، در تنها اظهارنظر رسمی خود در این مورد گفت: "اگر در سالی که به گفته مقام رهبری سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی است و در روز عرفه که روز معنوییت و وحدت و خلوص و دلجویی است، چنین رفتاری صورت گرفته به اعتقاد من حرکت ناشایستی است ومن به دنبال این نبوده و نیستم که به چنین مسائلی پاسخ دهم".

لحن تند حملات آقای ارضی طوری بود که برای مدتی از مداحی در حسینیه آیت الله خامنه ای که هر سال مراسم عزاداری امام سوم شیعیان در آن برگزار می شود، کنار گذاشته شد و گفته می شود که صدا و سیما هم برای انتشار و پخش مداحی های او محدودیت هایی قایل شد.

ساماندهی مداحان

بعد از اختلافات ایجاد شده میان مداحان و اقدام صدا و سیما در عدم پخش مراسم برخی از آنها، طرح ساماندهی مداحان در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی قرار گرفت. در ابتدا لاله افتخاری، یکی از نمایندگان مجلس از تصویب کلیات این طرح خبر داد، ما از آنجا که بر اساس ماده ۱۰۶ قانون برنامه چهارم توسعه، ساماندهی امور مداحان از وظایف دولت است بررسی و تکمیل طرح فوق به عهده سازمان تبلیغات اسلامی گذاشته شد.

حامیان مداح احمدی نژاد

آقای احمدی نژاد که گفته می شود خود در جوانی در هیاتهای موتلفه اسلامی مداحی می کرد، وقتی می خواست برای انتخابات ریاست جمهوری آماده شود به مسجد ارک تهران رفت و در هیات منصور ارضی حضور یافت. آقای ارضی که طی دوران اصلاحات از مخالفان جدی سیدمحمد خاتمی بود بارها به سیاستهای فرهنگی دولت وی انتقاد کرده بود، با روی باز از آقای احمدی نژاد استقبال کرد و گفت: "انتخاب ما معلوم است، ما به کسی رای می دهیم که از جنس خودمان و هیاتی است".

سعید حدادیان، محمد کریمی و عبدالرضا هلالی به همراه ۱۰۰ مداح دیگر هم با صدور اطلاعیه ای از کاندیداتوری "بسیجی ولایی دکتر محمود احمدی نژاد" حمایت کردند. گروه ۱۰۴ نفره تا پایان دولت اول آقای احمدی نژاد حامی او ماندند.

آقای احمدی نژاد که به قدرت رسید، مداحان جایگاه بهتری پیدا کردند، بطوری که منصور ارضی در برخی از سفرهای استانی، رییس جمهور را همراهی می کرد. سعید حدادیان به توصیه زاکانی راهی دانشگاه تهران شد. او موفق شد اداره مسجد دانشگاه تهران را با حمایت نماینده وقت ولی فقیه در دانشگاه در دست بگیرد.

مداحان و جنبش سبز

حمایت منصور ارضی و شاگردانش از آقای احمدی نژاد و کابینه اش تا سال پیش ادامه داشت. مداحان در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ هم با موضعگیری علیه معترضان بارها در منبرهای خود خواستار محاکمه و اعدام سران جنبش اعتراضی موسوم به جنبش سبز شدند.

حاج منصور ارضی از جمله کسانی بود که در جریان رویدادهای پس از انتخابات در یک اظهار نظر عجیب از استخری پر از مشروب سخن گفت و مدعی شد صد دختر و پسر را به این استخر برده اند و اینها پس از مصرف مواد مخدر و تجاوز به یکدیگر به میان تجمعات مردم آمده اند و زده اند و کشته اند.

مداحان منتقد

اما با عمق یافتن اختلافات میان اصولگرایان، رابطه خوب آقای احمدی نژاد و مداحان هم به دعوای لفظی تبدیل شد. این دعوا تا جایی پیش رفت که رییس دفتر آقای احمدی نژاد تهدید به قتل شد و برای سرش جایزه تعیین کردند. البته هر چند بعد گفته شد که آن سخنان یک شوخی سیاسی بوده است.

این توضیح نتوانست مانع از شکایت آقای رحیم مشایی شود. اما پیگیری این شکایت با توجه به نفوذ و قدرت مداحان آسان نبود. وکیل آقای رحیم مشایی در واکنش به تعلل قوه قضائیه هشدار داد که ممکن است حتی از مسئولان این قوه هم شکایت کند. او همچنین از احتمال صدور حکم بازداشت برای مداحان سخن گفت. اما این گفته ها نه تنها باعث هراس آنان نشد، بلکه سعید حدادیان از مداحان، از شاگردان منصور ارضی، در واکنش به انتشار خبر درخواست آقای رحیم‌مشایی از دادستان تهران برای تعقیب قضایی آقای ارضی با این مطلع که "المنصور مالمنصور و ما ادریک مالمنصور؟" گفت: "منصور، منصور است به نصرت الهی و به همین دلیل تن جریان انحرافی از طنز سیاسی او چنان می‌لرزد که آن را با دستور عملیاتی برابر می‌داند؛ وای به روزی که حاج منصور حماسه‌سرایی کند. او نوید داده که جریان انحرافی بزودی از صحنه سیاسی کشور حذف می شود".

جریان انحرافی عنوانی است که اولین بار آیت الله خامنه ای در توصیف برخی از مردان احمدی نژاد مطرح کرد و پس از آنان مخالفان دولت بجای حمله مستقیم به آقای احمدی نژاد، تیغ تیز حملات خود را به سمت حلقه یارانش نشانه می روند.

0 comments:

ارسال یک نظر