زائران ایرانی در سوریه ربوده شدند

گزارش - مردمک

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، از ربوده شدن ۱۱ زائر ایرانی که از طریق زمینی عازم دمشق بودند خبر داد.

ماه گذشته یک گروه مخالف حکومت دمشق به دولت ایران هشدار داده بود که «اگر به حمایت از حکومت بشار اسد ادامه دهد، شهروندان ایرانی در سوریه ربوده خواهند شد.»

آقای مهمانپرست روز پنجشنبه ششم بهمن با اعلام این خبر، ربوده شدن زائران ایرانی را «خلاف اصول انسانی و تعهدات اخلاقی و بین‌المللی» دانست و از دولت روسیه درخواست کرد که برای آزادی هرچه سریع‌تر این زائران اقدام کند.

براساس گزارش تلویزیون دولتی پرس تی وی ایران یک گروه مسلح به اتوبوس زائران ایرانی در مسیر دمشق حمله کرده و ۱۱ مرد را ربوده و به مقصدی نامعلوم رفته‌اند و ديگر مسافران زن را در اين اتوبوس رها کرده‌اند.

طبق این گزارش این افراد مسلح با بستگان یکی از مسافران ربوده شده در تهران تماس گرفته و از او درخواست اخاذی کرده‌اند.

چهارم دی‌ماه نیز روزنامه جام جم چاپ تهران از ربوده شدن دو «متخصص» ایرانی در شهر حمص سوریه خبر داد.

شهر حمص یکی از مراکز اصلی اعتراض‌ها علیه حکومت بشار اسد در سوریه است  و در هفته‌های گذشته شاهد درگیری‌های فرقه‌ای و آدم‌ربایی بوده است.

خبرگزاری‌های ایران روز ۳۰ آذرماه نیز از ربوده شدن پنج مهندس ایرانی در شهر حمص سوریه خبرداده بودند.

وزارت امور خارجه ایران گفته است که این مهندسان ربوده شده ایرانی در سلامت هستند اما تاکنون خبری از آزادی آن‌ها منتشر نشده است.

یک گروه سوری با نام «جنبش مقابله با گسترش تشیع در سوریه» مسئولیت ربوده شدن پنج شهروند ایرانی در سوریه را برعهده گرفت و این اقدام را «هشدار» به ایران و حزب‌الله اعلام کرد.

این گروه با انتشار بیانیه‌ای به ایران و حزب‌الله هشدار داد که «اگر بی‌درنگ به حمایت از حکومت سرکوبگر اسد پایان ندهد، دیگر شهروندان ایرانی و اعضای حزب‌الله در سوریه نیز به سرنوشت این پنج ایرانی دچار خواهند شد.»

دولت جمهوری اسلامی ایران حامی اصلی حکومت بشار اسد در منطقه است و حامیان حکومت دمشق در چند مورد تظاهرات پرچم ایران را بالا برده‌اند.

سوریه از میانه ماه مارس (اواخر اسفند ۸۹) تاکنون با اعتراضات مردمی علیه حکومت بشار اسد روبه‌رو بوده است. براساس گزارش سازمان ملل متحد تاکنون بیش از پنج هزار شهروند سوری در اعتراض‌های ضددولتی سوریه کشته شده‌اند.

مخالفان دولت سوریه می‌گویند که سپاه پاسداران ایران حکومت دمشق را در سرکوب مردم معترض سوریه همراهی می‌کند.

0 comments:

ارسال یک نظر