بحران سوریه به شورای امنیت می‌رود

جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، اتحادیه عرب اعلام کرد برای توقف خشونت ها در سوریه باید کارهای بیشتری کرد و از این رو دو نماینده را راهی نیویورک می کند تا وارد گفت وگو شده و از شورای امینت بخواهند در مورد سوریه دست به کار شود و از طرح اتحادیه عرب مبنی بر تشکیل دولتی ائتلافی در سوریه با حضور مخالفان، حمایت کند.


همزمان گزارش رسیده است که قدرت‌های غربی و اتحادیه عرب سرگرم تدوین قطعنامه‌ای برای محکوم کردن رژیم بشار اسد هستند، اما احتمال دارد روسیه آن را وتو کند.


به گزارش رادیو فردا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب و نخست وزیر قطر قرار است روز شنبه به مقر سازمان ملل متحد بروند و پیشنهاد خود را عرضه کنند. این در حالی است که اتحادیه عرب در آخرین موضع گیری خود از بشار اسد، رییس جمهوری سوریه خواسته بود از قدرت کناره گیری کند.


فعالان حقوق بشر سوریه می گویند ماموران امنیتی و نظامی روز پنجشنبه حمله ای گسترده به مخالفان در شهر دوما داشتند که به درگیری منتهی شد. شماری از خبرگزاری ها گزارش کردند که بیشتر شهر دوما به دست گروه موسوم به «ارتش سوریه آزاد» افتاده است. این گروه از افرادی که از ارتش دولت بشار اسد جدا شده اند، تشکیل شده است.


نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب گفت: "به همراه شیخ حامد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر به سازمان ملل می رویم و روز دوشنبه جلسه ای با شورای امنیت خواهیم داشت تا موافقت این شورا با طرح اتحادیه عرب به دست آوریم."


طرح اتحادیه عرب این است که سوریه سرکوب را متوقف کرده و ظرف دو ماه، دولتی ائتلافی و متحد با حضور نمایندگان مخالف و معترض تشکیل دهد. دمشق این طرح را رد کرده و آن را دخالت در امور داخلی خود خوانده است.


دولت حاکم در دمشق بار دیگر اعلام کرده که مشغول مبارزه و برخورد نظامی با «تروریست ها و گروه های مسلح» است و مدعی است تاکنون حدود دو هزار تن از نیروهای نظامی خود را در این درگیری ها از دست داده است.


سازمان ملل می گوید در سرکوب های معترضان و مخالفان در سوریه و در ده ماه گذشته، نزدیک به پنج هزار تن از شهروندان غیرنظامی سوریه توسط نیروهای نظامی و امنیتی کشته شده اند.


روسیه و چین که پیشتر قطعنامه شورای امنیت در مورد سوریه را وتو کرده اند، روز پنجشنبه اعلام کردند از طرح سازنده ای که به پایان دادن خشونت در سوریه منتهی شود، حمایت خواهند کرد. به گزارش رویترز، دیپلمات های اروپایی و دیپلمات های عربی در سازمان ملل مشغول رایزنی هستند تا پیش نویسی را آماده کنند که شورای امنیت هفته آینده آن را به رای بگذارد.


اتحادیه عرب به دلیل ادامه خشونت‌ها در سوریه تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال کرده است. عمده این تحریم‌ها اقتصادی است اما در بخش سیاسی، عضویت سوریه در اتحادیه عرب به حال تعلیق در آمد و سفر شماری از مسئولان این کشور به دیگر کشورهای عربی ممنوع شد.


عزم بریتانیا و فرانسه
فرانسه و بریتانیا دو عضو دایمی شورای امنیت، عزم خود را مبنی بر برکناری بشار اسد از قدرت آشکار کرده‌اند. برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: "شورای امنیت باید از تصمیمات دلیرانه اتحادیه عرب حمایت کند. کشورهای عربی می‌کوشند به خشونت و خفقان در سوریه پایان دهند و راه حلی برای بحران سیاسی این کشور بیابند."


به گزارش خبرگزاری آلمان، به گفته منابع دیپلماتیک شورای امنیت، حداکثر تا هفته آینده، با همکاری اتحادیه عرب و قدرت‌های غربی، پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه رژیم بشار اسد تدوین خواهد شد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، شورای امنیت باید به دنبال تضمین‌های بین‌المللی کافی باشد، تا طرح اتحادیه عرب روی کاغذ نماند و در عمل به اجرا در آید.


طرح تازه "اتحادیه عرب" از بشار اسد درخواست می‌کند که قدرت را به معاون خود واگذار کند، تا راه برای تشکیل دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات سراسری در سوریه باز شود.


باراک اوباما در سخنرانی سالانه خود در رابطه با اوضاع سوریه گفت که رهبر این کشور "به زودی پی خواهد برد که چرخ تحولات برگشت‌ناپذیر است".


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، بار دیگر تکرار کرد که کشورش هم با اقدامات تحریمی علیه سوریه و هم با دخالت نظامی در این کشور مخالف است. هنوز روشن نیست که روسیه در برابر قطعنامه‌های احتمالی علیه سوریه چه موضعی اتخاذ خواهد کرد، اما بعید نیست که هرگونه قطعنامه‌ای را وتو کند.

0 comments:

ارسال یک نظر