سنای آمریکا بانک مرکزی ایران را تحریم کرد

سخنگوی وزارت خارجه می گوید تحریم بانک مرکزی حداقل مشکل را برای متحدان آمریکا ایجاد می کند

در پی تصویب تحریم بانک مرکزی ایران در دو مجلس کنگره آمریکا، وزارت امورخارجه این کشور اعلام کرد تحریم این بانک حداقل تاثیر را بر متحدان ایالات متحده خواهد داشت.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت محدویت های جدید به گونه ای اعمال می شود که "حداکثر فشار را بر این کشور و حداقل مشکل را برای دوستان و متحدان آمریکا" ایجاد کند.

مجلس سنای آمریکا پنجشنبه با ۸۶ رای مثبت در برابر ۱۳ رای منفی طرح ۶۶۲ میلیارد دلاری بودجه دفاعی این کشور را تصویب کرد که شامل متممی درباره تحریم بانک مرکزی ایران به خاطر فشار بر برنامه اتمی این کشور است.

این متمم در سی ام نوامبر به وسیله مجلس سنا در طرح بودجه دفاعی گنجانده شده بود.

مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه این طرح را تصویب کرده بود.

طرح بودجه دفاعی آمریکا علاوه بر محدودیت های جدید علیه ایران، شامل تدابیر دیگر مانند تعلیق ۷۰۰ میلیون دلار از کمک های مالی ایالات متحده به پاکستان و اعطای مجوز بازداشت نامحدود مظنونان به تروریسم است.

پیشبینی می شود باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده تا پایان هفته مصوبه بودجه دفاعی را امضا کند.

محدودیت های در نظر گرفته شده علیه بانک مرکزی ایران، از جمله مجازات موسسه های مالی طرف معامله با این بانک شش ماه پس از ابلاغ این قانون اجرایی خواهد شد.

کاخ سفید پیش تر با تحریم بانک مرکزی به خاطر نگرانی از تاثیر منفی آن بر بهای نفت خام و ایجاد اختلال در مبادلات بعضی از کشورهای دوست خود که طرف معامله با ایران هستند، ابراز نگرانی کرده بود.

تحریم بانک مرکزی ایران پس از آن تصویب شد که نمایندگان کنگره تغییراتی را در پیشنویس متمم آن انجام دادند تا به نظر کاخ سفید نزدیک تر شود.

این مصوبه به رئیس جمهوری اختیار می دهد که به خاطر مصالح امنیت ملی، بعضی از مجازات های در نظر گرفته شده برای موسسه های طرف معامله با بانک مرکزی ایران را به اجرا نگذارد.

0 comments:

ارسال یک نظر