شکایت رضا پهلوی از رهبر ایران به اتهام نقض حقوق بشر


رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران خواهان محاکمه آیت الله علی خامنه ای، رهبر این کشور به اتهام ارتکاب جنایت علیه بشریت در دیوان بین المللی کیفری شده است.

آقای پهلوی پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که آیت الله علی خامنه ای باید مسوول اعدام، بازداشت و شکنجه مخالفان سیاسی در ایران شناخته شود.

به گفته آقای پهلوی، او شکایتی را به همراه گزارشی از عملکرد آیت الله خامنه ای به پنج عضو دائمی شورای امنیت ارائه خواهد داد.

رضا پهلوی در گفت و گو با بی بی سی فارسی با اشاره به قیام های مردمی در کشورهایی مانند مصر، لیبی و سوریه و شرایط ایران گفت: "در شرایطی که با نظام های سرکوبگر و بسیار خشن روبرو هستید، انتظار می رود جامعه بین المللی به کمک شهروندان این کشورها بشتابد."

به گفته او مشکل اصلی مردم ایران، برخلاف اولویت های کشورهای خارجی موضوع نقض حقوق بشر است.

آقای پهلوی گفت شکایت تنظیم شده علیه آقای خامنه ای "به عنوان مسوول اصلی ارتکاب جنایت علیه بشریت بر مبنای نقض حقوق بشر در کشورمان" است.

ایران از امضاکنندگان اساسنامه دیوان بین المللی کیفری نیست و دادستان های این دادگاه نمی توانند علیه مقام های این کشور کیفرخواست صادر کنند مگر این که مانند لیبی، شورای امنیت سازمان ملل متحد پرونده آنها را به آن ارجاع دهد.

لوئیز مورنو اوکامپو، دادستان دیوان بین المللی کیفری در واکنش به سخنان رضا پهلوی گفت: "شهروندان جهان در حال فراگیری مراجعه به این دادگاه هستند ... ما نهاد جدیدی را به جهانیان عرضه کردیم تا دنیا به جای بهتری تبدیل شود."

0 comments:

ارسال یک نظر