تعداد کشته های انفجار کارخانه فولاد یزد به۱۴ رسید

شش مجروح انفجار کارخانه فولاد غدیر در بیمارستان هستند که حال بعضی از آنها وخیم گزارش شده است

تعداد کشته‌شدگان انفجار در کارخانه فولاد غدیر یزد به ۱۴ نفر رسید، سه نفر از مصدومان همچنان در بیمارستان بستری هستند.

علی سلیمان‌پور،رمدیرکل پزشکی قانونی استان یزد با اعلام خبر مرگ این کارگر، او را تبعه هندوستان معرفی کرد و افزود:"یکی از اتباع کشور هندوستان به نام "جاسبیر سینگ" که در حادثه روز یکشنبه، ۲۱ آذرماه، به شدت دچار سوختگی شده بود، به بیمارستان سوانح سوختگی منتقل شد اما با وجود تلاش فراوان کارکنان این بیمارستان به دلیل شدت و وسعت سوختگی درگذشت."

در پی این انفجار، حسین رسولی، دبیر اجرایی خانه کارگر مشهد با انتقاد از وضعیت ایمنی کارگران در محیط کار گفت: "سپردن بازرسی کار به بخش خصوصی می‌تواند باعث مشکلات زیادی، مشابه حادثه انفجار در کوره کارخانه فولاد غدیر یزد شود."

این فعال کارگری در گفت و گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، از وزارت کار خواست تا "به جای خصوصی کردن بازرسی کار، به استخدام عده‌ای افراد تحصیلکرده دلسوز و حقوقدان اقدام کند" تا به وضعیت ایمنی کارگران نظارت کنند.

در مورد عامل انفجار در کوره کارخانه فولاد غدیر گمانه‌زنی‌های مختلفی مطرح شده است. وجود آب در میان ضایعات فولادی، انفجار کپسول گاز و انفجار مهمات عمل نکرده در میان ضایعات فولادی داخل کوره، از جمله عللی هستند که برای وقوع این حادثه مطرح شده اند.

در میان گمانه‌های مطرح شده در مورد عامل انفجار، سخنان محمد احرامیان، مدیرعامل یکی از شرکت‌های فولادسازی استان یزد که احتمال انفجار مهمات جنگی عمل نکرده را مطرح کرد، مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

آقای احرامیان در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت که این امکان وجود دارد که در بین مواد اولیه ذوب فلز، مقداری مهمات جنگی عمل نکرده مثل خمپاره وجود داشته که از قبل چک نشده و در داخل کوره منفجر شده است.

آقای احرامیان احتمال ریخته شدن آب سرد بر دیواره کوره و ترک خوردگی آن را هم مطرح کرد.

به گفته او، در کارخانه غدیر یزد "کارگران هندی کار می‌کردند و متاسفانه به نظر می‌رسد که توجه چندانی هم به وضعیت کاری این کارگران نشده است."

شرکت غدیر متعلق به بخش خصوصی است و به گفته مسئولان، پس از این حادثه مدیران آن بازداشت شده‌اند.

در همین حال ابراهیم نظری جلالی، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز اعلام کرد که دستور رسیدگی به پرونده این حادثه از سوی وزیر صادر شده و "هیاتی برای بررسی این حادثه تشکیل شده و این هیات ماموریت دارد که ضمن بررسی حادثه با خانواده‌های کشته‌شدگان و مصدومان دیدار و به وضعیت کارگران مجروح رسیدگی کند."

فرماندار یزد نیز پیشتر از تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای کشف علت وقوع این حادثه و ارائه گزارش آن تا روز پنجشنبه خبر داده بود، اما امروز امرالله فلاح زاده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد اعلام کرد گزارش این کارگروه اوائل هفته آینده ارائه می شود.

به اعتقاد فعالان کارگری، وضعیت ایمنی کار در ایران بسیار نامناسب است و افزایش حوادث، ناشی از نبود اطلاعات و آموزش ایمنی در محیط کار است.

این در حالی است که به گفته فعالان کارگری، نبود ایمنی به معنی آن نیست که در ایران قانونی در این حوزه وجود ندارد، بلکه مشکل در اجرای قوانین است.

این فعالان، اجرایی شدن این قوانین را مستلزم ایجاد سندیکاهای حمایتی و صنفی کارگری می‌دانند، مسئله‌ای که به اعتقاد آنها به دلایل مختلف به ویژه دلایل سیاسی امکان آن در ایران فراهم نیست و به همین دلیل این کشور با افزایش آمار حوادث کاری روبرو است.

0 comments:

ارسال یک نظر