وزیر آموزش و پرورش از اجرای نظام آموزشی ۳-۳-۶ از سال آینده خبر داد

رئیس کمیسیون آموزش مجلس: مجاز نیستید

در پی اظهارات وزیر آموزش و پرورش دولت محمود احمدی نژاد مبنی بر آغاز رسمی نظام آموزشی ۳-۳-۶، و بیان ابهام آمیز برخی دروس سال ششم ابتدایی (جدید)، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می گوید آموزش و پرورش مجاز به تغییر نظام آموزشی برای سال آینده نیست.

 به گزارش خبرآنلاین، پایه ششم ابتدایی از سال آینده رسما شروع می شود و با اینکه وزارت آموزش و پرورش از برنامه درسی این پایه آموزشی خبری نداد، وزیر مربوطه روز چهارشنبه فقط از دو درسی نام برد که ظاهرا در مدارس جایی نداشته اند؛ "مهارت و زندگی" و "کار و فناوری"، که از قرار معلوم "کار و فناوری" همان حرفه و فن است و "مهارت و زندگی نیز به آموزش مهارت های ارتباطی و رفتاری اختصاص دارد، که قبلا قرار بود در مدارس تدریس شود.

 حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم نمادین نواخته شدن زنگ پژوهش دراین باره گفت: "کتب مهارت و زندگی و کار و فناوری برای پایه ششم ابتدایی لحاظ خواهد شد، چرا که اعتقاد ما براین است دانش آموز در نخستین سال ورودش به مدرسه باید با پژوهش سر و کار داشته باشد."

 گفتنی است، آموزش و پرورش امسال برای تعطیل شدن روزهای پنج شنبه دوره راهنمایی، درس حرفه و فن را حذف و اختیاری اعلام کرد و فعلا این دو کتاب، تنها تفاوت های ششم ابتدایی با پنج دبستان و اول راهنمایی اعلام شده است.

 حاجی بابایی، چند روز پیش نیز، خبر شش ساله شدن دوره ابتدایی را اعلام کرده و با بیان اینکه نظام آموزشی جدید از سال تحصیلی آینده در مدارس کشور اجرا می شود، گفته بود: "در اولین مرحله طی سال تحصیلی آینده، دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی به کلاس ششم ابتدایی می روند و پایه اول راهنمایی نخواهیم داشت."

اجرای نظام ۶-۳-۳ حرکتی خودسرانه است 
 همزمان با اظهارات و تاکیدات وزیر آموزش و پرورش دولت دهم در خصوص تغییر نظام آموزشی، و اجرای آن در سال آینده، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، می گوید آموزش و پرورش مجاز به تغییر نظام آموزشی برای سال آینده نیست.

 علی عباسپور تهرانی، روز چهارشنبه در حاشیه نشست علنی مجلس، نشست خبری فوری تشکیل داد و در مخالفت با این تغییر سخن گفت.

 به گزارش خبرآنلاین، وی تاکید کرد: وزیر آموزش و پرورش مرتب در رسانه ها از اجرای نظام جدید از ابتدای مهرماه سال آینده سخن می گوید، در سند تحول آموزش و پرورش که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده به هیچ وجه نظام ۶-۳-۳ به تصویب نرسیده است، آنچه که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده کلیات این طرح است که بر اساس آن آموزش و پرورش موظف شده است، ظرف دو ماه راهکارها و آیین نامه اجرایی تغییر نظام آموزش و پرورش را تهیه کرده و به شورای انقلاب فرهنگی ارائه دهد.

 عباسپور با تاکید بر اینکه عجله وزارت آموزش و پرورش برای اجرای نظام ۶-۳-۳به هیچ وجه برای ما قابل توجیه نیست، گفت: تدوین کتب پایه ششم ابتدایی هنوز به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش نرسیده است، چطور وزارت آموزش و پرورش می خواهد از ابتدای مهرماه سال آینده فضای لازم و کتب آموزشی را برای این پایه جدید فراهم کند. تعجیل های وزارت آموزش و پرورش و اقدامات بدون پشتوانه عمیق کارشناسی این وزارتخانه باعث شده ما نگران آموزش و پرورش فرزندانمان باشیم.

اقدام خودسرانه و عجولانه
 رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در انتقادی تند افزود: "'تاکید وزیر آموزش و پرورش بر اجرای نظام جدید بدون تصویب جزئیات آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی حرکتی عجولانه، خودسرانه و بدون مطالعات بوده و مورد تایید ما نیست و به ضرر نظام آموزشی کشور خواهد بود. برای اجرای این سیستم جدید باید سیستمی طراحی شود که از اول دبستان تا پایان مقطع دبیرستان را اصلاح کند تا پیوستگی لازم را داشته باشد زیرا در صورتی که تنها دوره ششم ابتدایی را به ساختار نظام آموزش و پرورش اضافه کنیم اصلاح نظام صورت نخواهد گرفت."

 عباسپور گفت: اقدام دولت در تغییر نظام آموزش و پرورش از نظر ما شعاری و تبلیغاتی است.

 رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به تعطیلی پنجشنبه ها نیز معترض شد و اقدام وزارت آموزش و پرورش در تعطیلی پنجشنبه دبستان ها، دبیرستانها و مقطع راهنمایی را نیز طرحی غیر کارشناسی خواند و گفت: وزارت آموزش و پرورش پیش از اجرای این طرح تبعات فرهنگی و آموزشی آن را بررسی نکرده بود و الان اعلام می کند تا پایان آذرماه این طرح را ارزیابی می کنیم. در صورتی که وزارت آموزش و پرورش پنجشنبه ها را فرصتی برای تفکر و شکوفایی خلاقیت دانش آموزان بداند این طرح خوب است اما این وزارتخانه هیچ برنامه ریزی برای روزهای پنجشنبه دانش آموزان ندارد.

 او با اشاره به نامه ای که از طرف حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، گفت: در این نامه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به حذف درس آموزش آمادگی دفاعی از دروس دانش آموزان اعتراض کرده است.

0 comments:

ارسال یک نظر