رهبر مخالفین گفت سوریه روابط نظامی خود با ایران را قطع خواهد کرد

وال استریت ژورنال
 
پاریس-رهبر معترضین سوری گفت اگردولتی در سوریه توسط اصلی ترین گروه مخالف تشکیل شود ، روابط نظامی دمشق با ایران را قطع کرده و از تأمین سلاح گروه های تندرو خاورمیانه مانند حزب الله و حماس جلوگیری خواهد نمود، و این به معنای افزایش احتمال تغییر جدی آرایش قدرت درکانون اصلی منطقه خواهد بود.

برهان غلیون رئیس شورای ملی سوریه گفت انجام چنین اقداماتی در راستای تغییر در خط مشی سوریه و پیوستن به قدرت های عمده عرب در منطقه خواهد بود. اقای غلیون این مطلب را در روز چهارشنبه در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود پس از انتخاب به سمت رهبری این شورا در اکتبر بیان داشت. اقای غلیون همچنین از جامعه بین المللی خواست به اقدامات تهاجمی جدیدی منجمله برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه مبادرت ورزند.

اقای غلیون که ۶۶ ساله و پرفسور دانشگاه است ، از منزل مسکونی خود در جنوب پارس گفت " هدف اصلی ما یافتن مکانیزمی برای حفاظت از جان غیر نظامیان و توقف ماشین کشتار و تحت فشار قرار دادن رژیم در زمینه احترام به حقوق بشر است ."

کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد با تاکید بر این نگرانی ها روز پنجشنبه اعلام کرد که سرکوب نه ماهه قیام در سوریه " بسیار بیشتر" از چهار هزار نفر قربانی بجا گذارده است. تنها در هفته های اخیر به تعداد کشته شدگان صد ها نفر افزوده شده است.

قیام های سیاسی سال جاری در خاور میانه به مبارزه قدرت بین امریکا و هم پیمانان عربش چون عربستان سعودی بر علیه ایران و هم پیمانان ان کشور تبدیل شده است. سوریه به دلیل موقعیت استراتژیکی و نقش ان در مبارزات بین اعراب و اسرائیل، به عنوان پاداش اصلی این درگیری ها قلمداد می شود.

به نظر می رسد سوریه برای صف بندی جدید آماده باشد. دولت پرزیدنت بشار اسد نزدیکترین هم پیمان نظامی و استراتژیک ایران در منطقه محسوب شده و تهران با دمشق بر سر ارسال تسلیحات و بودجه به جنبش حزب الله که لبنان را در کنترل دارد و گروه تندرو حماس که با اسرائیل مشغول جنگ است، هماهنگی کامل دارد.

اقای اسد و بسیاری از مقامات عالیرتبه او از علویان بوده که شاخه ای از شیعیان هستند. به گفته اقای غلیون نزدیکی مناسبات رژیم با ایران که تحت تسلط شیعه و ایرانیان است توسط اکثریت سنی مذهب عرب سوریه "غیر طبیعی" توصیف می گردد. شورای ملی سوریه و دیگر مخالفین ان کشوربه طور کلی در صدد قطع این مناسبات هستند.

بدیهی است چنین موضعگیری توسط مقامات آمریکایی و اروپایی مورد استقبال قرار گرفته است. انها معتقدند سرنگونی اسد توانایی ایران را برای قدرت نمایی در سرزمینهای فلسطینی و مصر فلج خواهد کرد.

اقای غلیون در این مصاحبه تاکید کرد " هیچ رابطه ویژه ای با ایران نخواهیم داشت. قطع روابط استثنایی بدان معنا است که اتحاد استراتژیک و نظامی بین دو کشور نیز از بین خواهد رفت. " وی اضافه کرد " پس از سقوط رژیم سوریه موقعیت حزب الله مانند حالا نخواهد بود. "

به گفته دیپلمات ها اگر دمشق مناسباتش را با تهران قطع کند، نهضت دموکراسی خواهانه ایران نیز که در سال ۲۰۰۹ سرکوب گردید تجدید نیرو خواهد کرد. همچنین تلاش برای جلوگیری از ارسال تسلیحات پیچیده نیز تسهیل خواهد شد. در عین حال تردیدهایی وجود دارد که چنان شرایطی نیز بتواند درگیری های اعراب و اسرائیل را خاتمه دهد زیرا دول جدید در مصر تا تونس همچنان نسبت به آرمان های فلسطین متعهد هستند.

شورای ملی سوریه که به طور رسمی در ماه اکتبر تاسیس گردید، در محافل بین المللی به عنوان تابلوی مخالفین دولت سوریه شناخته شده و پیشنهاد داده که یک دوره یک ساله انتقالی برای برقراری دموکراسی را رهبری کند. این فراگیرترین سازمان ائتلافی مخالفین مرکب از مسلمانان سنی ، مسیحیان، کرد ها ، کمیته های جوانان و سایر فعالین بوده که از زمان شروع قیام ها در سوریه در اواسط ماه مارس در این کشور ایجاد شده است.

ولیکن چندین نفر از معترضین سیاسی مستقر در دمشق و سازمان های جدیدی که برای تغییرات سیاسی در ان کشور فعال هستند بر این باورند که این شورا عمدتا در خارج سوریه تشکیل شده و نمی تواند نماینده واقعی اقشار مختلف جامعه سوریه باشد. جناح های مختلف این شورا در مورد مسائلی چون خودمختاری منطقه ای ، دخالت نظامی خارجی در بحران سوریه و نقش مذهب و ناسیونالیسم عربی در کشور جدید با یکدیگر اختلاف نظر دارند. این سازمان همچنین به دلیل عدم دسترسی به جبهه های عملیاتی در داخل سوریه و همبستگی نظامیان و دولت اقای اسد، از رشد کافی برخوردار نشده است و با مشکلاتی روبرو بوده است.

مقامات آمریکایی و اروپایی به ویژه نگرانی خود را نسبت به عدم حضور زنان , اقلیت های مذهبی در شورای ملی سوریه اعلام کرده اند. ان ها همچنین نگرانند که گروه های مذهبی سنی مانند اخوان المسلمین امکان دارد بر این شورا تسلط یابند.

ولیکن در روزهای اخیر مقامات امریکا اعلام کره که اقای غلیون بطور مؤثرتری در حال تقویت ارتباط بین فرقه های مختلف سیاسی سوریه است. به گفته یک مقام آمریکایی " عملکرد وی قابل تحسین است." ان ها اضافه کردند که به نظر می رسد اوضاع به نفع شورای ملی سوریه در حال تغییر است. به ویژه پس از ان که کشورهای عضو اتحادیه عرب در روز یکشنبه برای اعمال تحریم های مالی بر علیه دولت اسد رای دادند.

اقای غلیون در مصاحبه ای خاطر نشان نمود که به دلیل ۴۰ سال حکومت دیکتاتوری خانواده اسد ، در حال حاضر شورای ملی سوریه با چالش هایی برای وحدت اپوزیسیون روبرو بوده است. وی گفت اقلیت کرد سوریه دارای ۳۳ حزب است و انتخاب نمایندگانی از طرف آنان مشکل است. وهمچنین اضافه کرد شورای ملی سوریه با مسیحیان ارتباطی برقرار کرده منجمله هیاتی را به واتیکان اعزام نموده است زیرا نگرانی زیادی وجود دارد که در دوره پس از اسد ، حقوق مسیحیان نادیده گرفته شود.

او تاکید کرد گرچه ۷۰ در صد جمعیت سوریه را اهل سنت تشکیل می دهند ولی این کشور دارای سابقه تنوع قومی و مذهبی بوده و احزاب اسلامی و قوانین اسلامی نمی توانند هرگز بر ان مسلط گردند.

او گفت " من فکر نمی کنم که ترس ازانحصار اسلام گرایان در سوریه وجود داشته باشد، نه حتی ۱۰ در صد. اخوان المسلمین برای مدت ۳۰ سال گذشته در خارج این کشور مستقر بوده و ان ها فاقد هماهنگی داخلی می باشند. "

گفتنی است اقای غلیون از پس از به قدرت رسیدن حزب بعث و کودتای حافظ اسد پدر بشار اسد در سال ۱۹۷۰، در خارج کشور زندگی می کرده است. وی پرفسور جامعه شناسی در دانشگاه سوربن پارس کار می کرده که به طور متناوب به سوریه رفت و آمد می کرده تا اصلاحات سیاسی را در ان کشور به جریان اندازد. وی که به ادعای خودش یک سنی سکولار می باشد ، خواهان جدایی دین از سیاست است. مدت خدمت نامبرده در شورای ملی سوریه طبق قوانین کمیته در پایان این ماه خاتمه خواهد یافت ولیکن بحث هایی برای تمدید مدت فعالیت او در جریان است. 

شایان ذکر است اقای غلیون در مصاحبه ای تاکید کرد که سوریه برای باز پس گیری بلندی های جولان که در جنگ ۶ روزه در سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل اشغال شد ، متعهد خواهد بود. در این حال وی خاطر نشان ساخت سوریه جهت حفاظت از منافع خود به مذاکره روی آورده و از درگیری های مسلحانه و حمایت از گروه های تندرو نیابتی خودداری خواهد ورزید.

به گفته وی دولت جدید سوریه روابطش را با کشور همسایه یعنی لبنان عادی خواهد ساخت در حالی که در دهه های گذشته مناسبات دو کشور از کانال های نظامی و امنیتی و با تسلط بر آن کشور تنظیم می شده است. یک گروه تحقیقاتی سازمان ملل متحد اعضاء حزب الله را به دست داشتن در ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان در سال ۲۰۰۵ متهم کرده که این اتهام توسط این گروه رد گردید.

رئیس شورای ملی همگام با امریکا و اتحادیه اروپا ایران را متهم کرد که در سرکوب شورشیان با اقای اسد همکاری نموده است. البته تهران مکررا این ادعا را رد کرده است. در عین حال مقامات ایرانی و حزب الله متداوما از ادامه حکومت رژیم اسد حمایت نموده اند.

گفتنی است اقای غلیون و شورای ملی سوریه اخیرا مذاکراتی را با اتحادیه عرب، ترکیه، روسیه و قدرت های اروپایی جهت پیدا کردن راه هایی برای حمایت از سوریه و تضمین ارسال کمک های بشر دوستانه به ان کشور انجام داده اند. رهبر شورای ملی سوریه در این رابطه با آلن ژوپه وزیر خارجه فرانسه و ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلستان نیز دیدار نموده است.

ترکیه که در روز چهارشنبه جهت اعمال تحریم های مالی بر علیه دولت اقای اسد به اتحادیه عرب ، امریکا و اتحادیه اروپا پیوست، اعلام نمود که امکان دارد منطقه ای بی طرف در سوریه جهت حفاظت از غیر نظامیان در مقابل نیروهای اقای اسد تعیین گردد. اقای ژوپه و امریکا تاکید دارند که طرحی جهت حفاظت از ناظران بین المللی مستقر در داخل سوریه به اجرا در اید.

رئیس شورای ملی سوریه در این هفته در مرز ترکیه با فرماندهآن ارتش آزاد سوریه که اکثرا از فراریان سنی مذهب و رده های میانی ارتش این کشور تشکیل شده، دیدار کرد. این ارتش مسئولیت حد اقل یک حمله به یک ساختمان امنیتی را پذیرفت. ولیکن اقای غلیون گفت او با فرماندهان ارتش آزاد توافق نموده که عملیات نظامی ان ها باید برای حفاظت از جان غیر نظامیان سوری انجام گیرد و عملیات تهاجمی نباشد.

اقای غلیون گفت " ما مایل نیستیم پس از سقوط رژیم سوریه ، میلیشای مسلح خارج کنترل دولت داشته باشیم . ان ها به ما اطمینان دادند که به این توافق پایدار بوده و از انجام عملیات تهاجمی خودداری خواهند کرد. "

کشورهای غربی بر این باورند که رهبری پرزیدنت اسد به دلیل انبوهی از مشکلات مالی و انزوای سیاسی مدت طولانی دوام نخواهد یافت ولیکن اقای غلیون بر این باور است که اقای اسد تنها می تواند " ماه ها " دوام آورده در حالی که مقامات امریکا و اروپا معتقدند که او مدت بیشتری بر سر کار خواهد بود.

رهبران شورای ملی سوریه بر آورد نموده که ذخیره ارزی خارجی دمشق در حال حاضر کمتر از ده میلیارد دلار است در حالی که مقامات دولتی رسما این رقم را بین ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار اعلام کرده اند. وی همچنین گفت رشد اقتصادی سوریه در سال جاری حد اقل ۱۰ در صد تنزل خواهد کرد در حالی که اقتصاد دانان سوری می گویند دولت پیش بینی نموده که رشدی حدود ۴ در صد خواهند داشت.

به گفته رهبر شورای ملی سوریه "حتی یک در صد هم امکان ندارد که اسد بقاء داشته باشد. تنها راهی که وی برای ادامه حاکمیت دارد، کشتار مردم است. آنها می دانند که در صورت توقف ، باید از کارکناره گیری نمایند. "

جی سولومان و نور ملاس

۲ دسامبر ۲۰۱

منبع: وال استریت ژورنال 

    *نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

0 comments:

ارسال یک نظر