دانشگاه طی هفت دهه گذشته طلایه دار تلاشهای رهائی بخش در ایران بوده است

هواداران جنبش مسلمانان مبارز
 جرس: هواداران جنبش مسلمانان مبارز بیانیه ای به مناسبت شانزده آذر منتشر کردند. در این بیانیه آمده است:"اکنون و با تکیه بر شرایط عینی کشور و علی الخصوص پس از نقطه عطف تاریخی خرداد ۸۸ و تحولات اجتماعی و ساختاری پس از آن، کشور در کنار نیاز به کنش فعال سایر نیروها و جنبشهای اجتماعی، نیازمند بهره گیری از یکایک ویژگی های منحصر به فرد دانشگاه است. جنبش بزرگ و سبز مردم ایران باب جدیدی در حیات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ملت ایران به سوی آینده بهتر گشوده و «سیاست» را در شکل اصیل و خلاق آن به عرصه عمومی کشانیده و بر موازین اخلاقی و اصول برابری، صلح، آزادی و همبستگی استوار کرده است. علیرغم فشارهای فزاینده و روزافزون از پایداری خلاق خویش گامی پس ننهاده و در اشکال دیگری حیات خویش را در زیر پوست اجتماع پی گرفته است. اینکه این سرمایه عظیم مردمی را چگونه باید حفظ کرده و تعمیم داد، کماکان نیازمند گفتگو های عمومی است و می باید محصول خرد جمعی باشد، اما آنچه قطعی و ضروری است، مشارکت و تلاش دانشگاهیان و دانشجویان این مرزوبوم در ارائه راهکارهای مناسب و وافی به مقصود می باشد."
به گزارش جرس متن کامل این بیانیه بشرح زیر است:

 دوستان عزیز دانشجو،
جامعه بزرگ دانشگاهیان ایران،

گرامی میداریم فرا رسیدن روز دانشجو را با ادای احترام به پیشگاه آن سه شهید اهورائی و تمامی شهدای دانشگاه که جان خویش را در راه آزادی و برابری، استقلال و پیشرفت میهن فدا نمودند. ضمن تقدیر از تلاش های علمی دانشگاهیان عزیز که سنگ زیر بنای توسعه و پیشرفت میهنمان خواهد بود؛ وظیفه میدانیم که مراتب قدرشناسی خود را نسبت به تمامی دانشگاهیان دربند، اساتید ممنوع التدریس و دانشجویان ممنوع التحصیل ابراز داریم. اساتید گرانقدری که داعیه داران "تعمیق علم" و "تمرین عمل رهائی بخش" اند و هم اینک آموزگاری و الهام بخشی شان با حضورشان در حصارهای تنگ زندان اگر نه بیشتر، که بی تردید کمتر از حضورشان در مسند استادی در کلاسهای درس نیست؛ دانشجویان شجاع و سرافرازی که وجدانشان چونان وجدان خودآگاه جامعه، دردهای جامعه را درک کرده و حنجره شان بی آنکه هراسی از تیر های زهرآگین بلا داشته باشد، فریادگر خواست های تاریخی مردم است. گرچه نامشان ممکن است در حافظه بلند مدت جامعه، محفوظ نماند، اما آثار عمل جمعی شان بی تردید از ذهن تاریخی این مرزوبوم پاک نخواهد شد.

دوستان عزیز،

دانشگاه موجد و برخوردار از ویژگیهای بی بدیل در جامعه ایران بوده است: بهره مندی از نیروی جوانی و فکر خلاق، داشتن دغدغه های اجتماعی، مجهز بودن به علوم و تجربیات جدید و شجاعت در گفتار و عمل و .... دانشگاه با تکیه به این ویژگی های بی بدیل اش در طی هفت دهه گذشته طلایه دار تلاشهای رهائی بخش جهت نیل به آزادی و برابری و استقلال در ایران بوده است.

اکنون و با تکیه بر شرایط عینی کشور و علی الخصوص پس از نقطه عطف تاریخی خرداد ۸۸ و تحولات اجتماعی و ساختاری پس از آن، کشور در کنار نیاز به کنش فعال سایر نیروها و جنبشهای اجتماعی، نیازمند بهره گیری از یکایک ویژگی های منحصر به فرد دانشگاه است. جنبش بزرگ و سبز مردم ایران باب جدیدی در حیات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ملت ایران به سوی آینده بهتر گشوده و «سیاست» را در شکل اصیل و خلاق آن به عرصه عمومی کشانیده و بر موازین اخلاقی و اصول برابری، صلح، آزادی و همبستگی استوار کرده است. علیرغم فشارهای فزاینده و روزافزون از پایداری خلاق خویش گامی پس ننهاده و در اشکال دیگری حیات خویش را در زیر پوست اجتماع پی گرفته است. اینکه این سرمایه عظیم مردمی را چگونه باید حفظ کرده و تعمیم داد، کماکان نیازمند گفتگو های عمومی است و میباید محصول خرد جمعی باشد، اما آنچه قطعی و ضروری است، مشارکت و تلاش دانشگاهیان و دانشجویان این مرزوبوم در ارائه راهکارهای مناسب و وافی به مقصود می باشد.

ریشه یابی تناوبات تاریخی پیروزی ها و شکست ها، تبیین ضرورت پرهیز از رویکرد های "ستیز، گریز و تسلیم"؛ و ضرورت پافشاری بر "پایداری فعال"، گسترش دامنه آگاهی به بخشهای وسیعتری از جامعه از طریق شیوه های خلاقانه و نو به نو، توسعه شبکه های اجتماعی – که به طور قطع مصونیت بیشتری در مقابل فشار های امنیتی موجود دارد- می تواند بخشی از توانمندی دانشگاه ها در مشارکت برای تحقق چشم انداز سبز رهائی باشد.

دانشجویان عزیز و دوستان گرانقدر دانشگاهی،

مردم ایران در راه نیل به ارزشهای اصیلی چون آزادی، عدالت و پیشرفت و توسعه درونزا و همه جانبه کشور – که حقیقتا پر مخاطره و دشوار بوده است- مستظهر به سنت های لایزال الهی و در عین حال نیازمند یاری و مشارکت همگانی از جمله از سوی فرزندان خویش در دانشگاهها هستند. علیرغم حجم وسیع تخریبهاو با تکیه بر نیروهای مولد بیشمار در بطن جامعه ایران- همانند برخورداری از بیش از سه ملیون دانشجو- چشم انداز آینده ایران روشن و امید بخش است. این درسی است که از جمع بندی تجربیات تاریخی ایران به دست آمده و با تلاش همه نیروهای اجتماعی این مرز و بوم ان شاالله محقق خواهد شد.

هواداران جنبش مسلمانان مبارز
۱۶ آذر ۱۳۹۰

0 comments:

ارسال یک نظر