محاکمه مجدد بیست تن از پزشکان و کادر درمانی بحرین

به اتهام همکاری و مداوای معترضان انجام می شود

جـــرس: با گذشت کمتر از یک هفته از محکومیت بیست تن از پزشکان، پرستاران و کادر پزشکی بیمارستان های بحرین به حبس های طویل المدت، دولت بحرین دستور محاکمه مجدد این ۲۰ نفر از کادر پزشکی آن کشور را در دادگاهی غیرنظامی داده است، که متهم شده اند در اعتراضات ضد دولتی شرکت کرده اند.


هفته گذشته ۱۳پزشک و پرستار که در جريان تظاهرات ضد حکومتی فوريه و مارس سال جاری بحرين آسیب دیدگان را درمان کرده بودند، به اتهام "اقدام های مجرمانه عليه حکومت"، به ۱۵ سال زندان محکوم شدند و هفت تن ديگر از دست اندرکاران امور پزشکی نيز توسط دادگاه ويژه ای که در دوره اجرای قانون وضعيت فوق العاده پس از تظاهرات تاسيس شده بود، به پنج تا ۱۰ سال زندان محکوم شدند.


خبرگزاری حکومتی بحرين، به نقل از مقامات امنیتی مدعی شده بود که اين کادرهای پزشکی به "اشغال بيمارستان سليمانيه، در اختيار داشتن اسلحه بدون مجوز و چاقو، تحريک به سرنگونی نظام، غارت ابزارهای پزشکی، گروگان گيری نيروهای پليس و انتشار اخبار دروغ" متهم شده اند.


به گزارش سرویس خبری بی بی سی، محاکمه ده ها پزشک و پرستار بحرینی که معترضان مجروح را درجریان نا آرامی های ماه های اخیر بحرین مداوا کرده بودند باعث واکنش مجامع بین المللی شده است.

مجمع جهانی پزشکان این محاکمه ها را غیرقابل قبول دانسته و سازمان عفو بین الملل اتهامات وارده به این افراد را مضحک توصیف و گروهی از پزشکان ایرانی نیز، صدور این احکام را غیر قابل ذکر کرده اند.


در همین حال دادگاه امنیتی ۱۹ نفر دیگر را هم به دلیل شرکت در اعتراضاتی علیه حکومت بحرین به زندان محکوم کرد.

براساس حکم این دادگاه، ۱۳ نفر به پنج سال حبس و شش نفر دیگر هم هرکدام به یک سال حبس محکوم شدند. در روزهای گذشته علیرغم اعتراضات گروههای حقوق بشری، دادگاه امنیتی حدود ۸۰ نفر از فعالان بحرینی را به زندان هایی طویل المدت محکوم کرده است.


از فوریه سال جاری، یعنی حدود هفت ماه پیش، بحرین صحنه اعتراضاتی علیه دولت حاکم بوده است.

در بیانیه ای که روز گذشته ( ۵ اکتبر) توسط دادستان کل منتشر شد، اداره دادستانی حکم "دادگاه سلامت ملی "را در مورد پرونده کادر پزشکی بررسی کرده و نتیجه گرفته که لازم است این پرونده در بالاترین دادگاه غیرنظامی مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.


از ماه مارس که حکومت بحرین از کشورهای همسایه خود، عمدتا عربستان و امارات متحده عربی، برای سرکوب معترضان کمک نظامی گرفت، صدها تن از مخالفان دولت بازداشت شده اند.

بیش از ۲۰ تن در جریان سرکوب تظاهرات ضد دولتی ماه های اخیر در بحرین کشته شده اند و چهار نفر هم در حالی که در بازداشت پلیس بودند جان باختند.


دو نفر دیگر به اتهام دست داشتن در ناآرامی ها به اعدام محکوم شده اند.

مخالفان دولت بحرین می گویند بازداشتیان پیش از محاکمه شکنجه شده بوده اند.


مطر مطر، نماينده سابق در پارلمان بحرين و از شخصيت های معترض، چند روز پیش در گفت و گو با الجزيره، احکام صادره عليه کادرهای پزشکی را محکوم کرده و گفته بود که "حکومت، مشکلات بزرگ سياسی را ناديده می گيرد" و تاکيد کرد که "بخش بزرگی از بحرينی ها همچنان بر اصلاحات سياسی اصرار دارند. چنانچه ما در حل مشکلات مان تاخير کنيم، اين مشکلات روز به روز پيچيده تر می شود."

0 comments:

ارسال یک نظر