انتقاد شدید مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از عدم همکاری جمهوری اسلامی

جـــرس: مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ششم اکتبر- چهاردهم ماه مهر، بار ديگر ازمقامات جمهوری اسلامی به دليل "عدم همکاری" با اين نهاد بین المللی انتقاد کرد و گفت که جمهوری اسلامی باید کاملا به تعهدات بين المللی خود برای ايجاد اطمينان در جامعه جهانی عمل کند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، يوکيو آمانو که در اندونزی به سر می برد، عصر پنجشنبه به وقت محلی، در يک سخنرانی گفت: "جمهوری اسلامی ايران همکاری لازم را با آژانس برای قادر ساختن اين نهاد در خصوص ابراز اطمينان از عدم فعاليت و مواد اتمی اعلام نشده از سوی تهران انجام نداده است."

وی از جمهوری اسلامی ايران خواست تا «گام های رو به جلو» را برای انجام کامل تعهدات بين المللی خود و ايجاد اطمينان درباره ماهيت صلح آميز فعاليت های هسته ای اش بردارد.


يوکيو آمانو در بخش ديگری از سخنرانی خود اظهار داشت که بازرسان آژانس در ماه جاری از سوريه بازديد خواهند کرد تا در زمينه رآکتور مشکوک به فعاليت هسته ای اين کشور که در جريان بمباران سال ۲۰۰۷ اسرائيل ويران شد به تحقيقات بپردازند.

وی می گويد آژانس به اين نتيجه رسيده است که اين رآکتور احتمالا هسته ای بوده است.


سرپرست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه (۱۲ سپتامبر، ۲۱ شهریور) در وین اعلام کرده بود که نگرانی‌های آژانس نسبت به ابعاد نظامی برنامه‌هسته‌ای جمهوری اسلامی بیشتر از گذشته شده و "اطلاعات تازه‌ای در این زمینه به دست آمده است."


گزارش تازه یوکیا آمانو پس از آن منتشر شده که علی‌اکبر صالحی وزیرخارجه جمهوری اسلامی از ارسال نامه دبیر شورای عالی امنیت ملی به کاترین آشتون مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا خبر داده و طی نشست خبری مشترک با سرگئی آشماتکو وزیر انرژی روسیه گفته بود:"چند روز پیش نامه‌ای از سوی آقای جلیلی برای خانم اشتون ارسال شد. در آن نامه آقای جلیلی اعلام کرده که همواره مثل گذشته آماده گفت‌وگو برای ایجاد تفاهم بین دوطرف است."


مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ از حدود هشت ماه پیش متوقف شده است. به گزارش خبرگزاری‌های غربی، دیپلمات‌های نزدیک به اتحادیه اروپا در واکنش به تازه‌ترین تلاش‌های جمهوری اسلامی برای شروع دور جدیدی از مذاکرات، این تلاش‌ها را "فاقد هرگونه مضمون‌ تازه‌ای" توصیف کرده‌اند که "هدف آن چیزی نیست جز به دست آوردن وقت بیشتر."


بسیاری از کشورهای غربی دارای این بدگمانی هستند که جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها پیش برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای تلاش می‌کند. تهران این اتهام را همواره رد کرده، اما از دید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، برای اعتماد سازی به اندازه کافی با بازرسان این آژانس همکاری نمی‌کند.

0 comments:

ارسال یک نظر