واکنش سپاه پاسداران به ادعای دخالت در طرح ترور دیپلمات سعودی

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران به طرح ادعایی آمریکا مبنی بر دست داشتن چند افسر نیروی قدس سپاه پاسداران در تلاش برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه با تکذیب ادعای آمریکایی‌ها، گفته است "این‌گونه اقدامات سناریویی نخ‌نما و بی‌اساس بوده و در حقیقت نوعی فرافکنی و ایجاد انحراف در افکار عمومی دنیا از نهضت ضد سرمایه‌داری وال‌استریت و ناکامی‌های آمریکا در اجرای سیاست‌های استکباری خود در منطقه و جهان است".

وی سیاست های آمریکا در منطقه خاورمیانه را زیر سئوال برده و اتهام اخیر را در راستای تحولات منطقه ای ارزیابی کرد. به گفته سردار سلامی "این‌گونه اتهامات در شرایط کنونی با هدف تفرقه‌افکنی بین شیعه و سنی و ایجاد گسست بین جهان اسلام و کشورهای اسلامی و متأثر از ناتوایی‌ آمریکا در خروج از بحرانی است که موج بیداری اسلامی در خاورمیانه برای آنها ایجاد کرده است".

 سپاه پاسداران ایران و بویژه نیروی قدس سپاه که شاخه برون مرزی سپاه است، بارها از سوی آمریکایی ها به دست داشتن در ارائه اسلحه و آموزش به پیکارجویان در عراق و افغانستان و همچنین تجهیز جنبش حزب الله لبنان و جنبش فلسطینی حماس متهم شده است.

مقامات دیپلماتیک ایرانی هم امروز (چهارشنبه ۲۰ مهر) روابط با عربستان سعودی را در حد سفیر دانسته و از ارتباط بین تهران - ریاض سخن گفتند. در عین حال واکنش های دیپلماتیک ایران به طرح ادعایی ترور سطحی جدی و گسترده داشت.

کاردار سوئیس به وزارت امور خارجه احضار شده و مراتب اعتراض شدید دولت ایران به ادعای واشنگتن به وی ابلاغ شده است. سفارت سوئیس در تهران نقش حافظ منافع آمریکا در ایران را بر عهده دارد.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران هم گفته است که ادعای دست داشتن کشورش در برنامه ریزی برای ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا سناریویی ناشیانه است.

آقای صالحی گفت آمریکا مجبور خواهد شد در آینده از ایران عذرخواهی کند. او گفته که کشورش به دنبال همکاری با بقیه کشوها است، "اما اگر بخواهند با ایران مقابله کنند ایران مشت شان را با سیلی جواب می دهد".

رئیس مجلس ایران و رئیس دستگاه قضایی هر دو علیه اتهامات وارده از سوی آمریکا وارد عمل شده و اتهامات را بی اساس و پیش پا افتاده توصیف کردند.

روز گذشته، وزیر دادگستری آمریکا اعلام کرد که یک آمریکایی ایرانی تبار به نام منصور ارباب سیار به اتهام توطئه برای ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان در ایالات متحده، بازداشت شده است.

این مقام آمریکایی گفت که آقای ارباب سیار با نیروی قدس، بازوی برون مرزی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در ارتباط بوده و علاوه بر طرح ترور دیپلمات سعودی، در صدد اجرای برنامه های دیگری برای بمب گذاری در سفارتخانه های اسرائیل و عربستان نیز بوده است و افزود که فرد دیگری به نام غلام شکوری، مقیم ایران و از اعضای نیروی قدس نیز به دست داشتن در این توطئه متهم است.

0 comments:

ارسال یک نظر