تماس مستقیم ایران و امریکا در جریان بررسی توطئه ترور سفیر عربستان

جرس: بدنبال طرح اتهام مقامات کاخ سفید در توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا، واشینگتن  ادعا کرد با تهران در تماس مستقیم بوده است.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه در کنفرانس خبری خود به اتهامات مطرح شده علیه ایران نیز پرداخت و گفت ممکن است برخی کشورها طرح ترور سفیر سعودی را یک داستان بدانند، اما به گفته او با مرور گذشته، چنین کاری از دست ایران برمی‌آید.


به گزارش رادیو فردا، ویکتوریا نولند، سخنگوی وزرات خارجه آمریکا، روز پنجشنبه  به خبرنگاران گفت: «ما تماس مستقیم با ایران داشته‌ایم. من جزئیات بیشتری از این در اختیار شما قرار نمی‌دهم اما تنها به این اکتفا می‌کنم که ما  درباره این موضوع با ایران تماس مستقیم داشته‌ایم.»

ویکتوریا نولند در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود گفت: «وقتی به جزییات  نگاه می‌کنید به نظر می‌آید که بخشی از یک فیلم است و  این همیشه نخستین واکنش است.»

سخنگوی وزارت خارجه افزود: «وقتی این اقدام برای برخی از مقام‌های بلندپایه دولت بیان شد این نخستین واکنش بود. اما وقتی جزییات بیشتری می‌دهیم و می‌گوییم کی و چگونه به این اطلاعات رسیدیم، این موضوع اعتبار پیدا می‌کند.»


ویکتوریا نولند سخنگوی وزرات خارجه آمریکا، در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: «بدون تعارف، ایران کشوری است که سابقه‌ای کاملا طولانی نه تنها در فعالیت تروریستی، بلکه در اقدامات عجیب دارد. و من از این رو فکر می‌کنم وقتی ما این (طرح) را با موارد گذشته در مقایسه می‌کنیم، کشورها چه بسا آن را یک داستان بدانند، اما همین کشورها از این تعجب نمی‌کنند که از  ایران برمی‌آید دست به چنین کاری بزند.»

هنگامی که  درکنفرانس خبری از ویکتوریا نولند پرسیده شد، آیا این ماجرا می‌تواند بازتاب اختلاف محمود احمدی‌نژاد و  آیت‌الله خامنه‌ای باشد، وی  گفت: «ما قطعا معتقدیم که رژیم ایران  زیر فشار است. ما به طور  قطع بر این باوریم  که مناقشات داخلی در جریان است؛ اما اینکه این (طرح ) بازتاب این تنش‌هاست من نمی‌توانم در  این باره سخن بگویم اما به طور قطع به نظر می‌رسد درجه‌ای از استیصال در این مورد دخیل باشد.»


در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اوباما قول داد که "تحریم‌های شدیدتری" برای انزوای هر چه بیشتر مقام‌های ایرانی اعمال کند.

 اوباما که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد گفت که هیچ گزینه‌ای را در برخورد با ایران کنار نخواهد گذاشت.
وی گفت که اشخاصی در دولت ایران از این توطئه آگاه بوده‌اند که باید در این رابطه پاسخگو باشند.
مقام‌های ایرانی تاکنون هرگونه دخالت در این باره را رد کرده و آن را یک "بازی کودکانه" توصیف کرده‌اند

0 comments:

ارسال یک نظر