ترک تحصیل بیش از بيش از ۳۷ درصد از دانش‌آموزان کشور در سال تحصیلی جدید

بنا به گزارش مرکز آمار ایران، در سال تحصیلی جدید، بيش از هفت ميليون و ۱۳۵ هزار نفر از دانش‌آموزان ايران به دلايل مختلف قادر به ادامه تحصيل نيستند و ترک تحصيل کرده‌اند.

 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی «آفتاب»، بيش از ۱۲ ميليون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز ايرانی سال تحصيلی ۱۳۹۰- ۱۳۹۱ را آغاز کردند، در حالی که مرکز آمار ايران اعلام کرده است جمعيت دانش‌آموزان ايران ۱۹ ميليون و ۴۳۵ هزار نفر در سنين ۷ تا ۱۹ سال است."

 بر اساس این گزارش، نتیجه حاکی از آن است که بيش از ۷ ميليون و ۱۳۵ هزار نفر در سال تحصيلی جديد ترک تحصيل کرد‌ه‌اند که اين رقم بيش از ۳۷ درصد از دانش‌آموزان ايران را تشکيل می‌دهد.

 همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تعداد دانش آموزان در سال تحصيلی ۱۳۸۹ - ۱۳۸۸ نسبت به سال تحصيلی ۱۳۸۸ - ۱۳۸۷، ده درصد کاهش يافته بود.

 گزارش مذکور همچنین خاطرنشان کرده است که با توجه به تثبيت رشد جمعيت در سال‌های گذشته، کاهش جمعيت دانش‌آموزی حاکی از ترک‌ تحصيل دانش‌آموزان به دلايل اقتصادی و اجتماعی است.

 گفتنی است در دهه گذشته نرخ رشد جمعيت در حد يک و نيم درصد، ثابت مانده است و کاهش جمعيت دانش‌آموزی ايران از ۱۸ ميليون نفر به ۱۲ ميليون نفر، حاکی از افزايش حدود شش ميليون دانش‌آموز به جرگه ترک تحصيل‌ کرده‌ ها است و نتیجه حاکی از آن است که از هر سه دانش‌آموز ايرانی؛ يک دانش‌آموز ترک تحصيل می‌کند و قادر به ادامه تحصيل نيست. 

 در انتهای این گزارش آمده است "از یاد نبردیم که سال گذشته یکی از معاونان وزارت آموزش و پرورش اعتراف کرد که" ما تازه فهمیده‌ایم رقم دانش‌آموزان ما دوازده میلیون نفر است نه چهارده میلیون نفر."

 چندی پیش رئیس انجمن‌ علمی مددکاران ایران و عضو شورای بررسی آسیب‌های اجتماعی با اعلام اینکه سالیانه بیست و پنج درصد از دانش‌آموزان ترک تحصیل می‌کنند، اظهار داشت: درحال حاضر مشکلات و خلاءهای موجود در وزارت آموزش و پرورش ناتوانی تعداد زیادی از معلمان و درگیری‌های اقتصادی و معشیتی آنها، به روز نبودن کتاب‌های درسی و آموزش‌ها در مدارس و مشکلات و آسیب‌هایی که در حال حاضر مواجه آموزش و پرورش است و اقدامی برای حل این مسائل صورت نمی‌گیرد، برای نظام تعلیم و تربیت کشور گران تمام می‌شود.

0 comments:

ارسال یک نظر