سایت مرکز اسناد انقلاب: آزادی دو امریکایی تحت تاثیر بده بستانهای پشت پرده دستگاه دیپلماسی است

سایت یکی از مراکز امنیتی جمهوری اسلامی، با انتقاد از آنچه "بده بستان های پشت پرده" نامید، عملکرد احمدی نژاد در خصوص آزادی این دو آمریکایی را، "موضع ضعف نظام" ذکر کرد و همزمان یکی از روزنامه های جریان اصولگرا نیز اعلام کرد "امیدواریم لطف احمدی نژاد در موارد مشابه دیگر تکرار نشود."

 جاشوا فتال و شین باوئر، دو کوهنورد آمریکایی که بعد از دو سال بازداشت و سپس محکومیت به هشت سال زندان، هفته گذشته در ازای پرداخت وثیقه یک میلیون دلاری آزاد شدند، در بدو ورود به آمریکا نسبت به آنچه در زندان ایران بر آنها گذشته "ابراز خشم" کردند و گفتند "حالا که آزاد شده ایم، شاید برخی بپرسند که آیا دولت ایران را برای آنچه با ما کرده می توانیم ببخشیم؟ جواب ما این است که‌چطور می توانیم دولتی را ببخشیم که به زندانی کردن تعداد زیادی از افراد بی گناه و زندانیان عقیدتی اقدام می کند؟ این مردم ایران هستند که متحمل فشارهای سنگین می شوند و دولتی بی رحم که احترامی برای حقوق بشر قائل نیست را بالای سر خود دارند."

موضع ضعف
 در واکنش به این موضوع، سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی طی مطلبی انتقادی نوشت:
 "برای چندمین بار رفتاری از سوی دستگاه دیپلماسی کشور به رهبری محمود احمدی نژاد صورت پذیرفته که نه با نظریه رئالیسم تهاجمی و نه با ذهنیت تاریخی ملت ایران همخوانی ندارد. امسال نیز به مانند سالهای قبل جاسوسانی این بار از نوع آمریکایی و نه انگلیسی با گذاردن وثیقه آزاد شده اند. شاید این رفتار دولت را بسیاری بر اساس نظریان گوناگون ازجمله نظریه رئالیسم تدافعی تبیین کنند اما نکته ای که نباید مورد غفلت قرار گیرد آنست که بهره مندی از نظریه تنها با داشتن شناختی تاریخی می تواند مثمر ثمر واقع گردد که در این نمونه شناخت تاریخی ملت ایران حکم به رفتاری تدافعی در برابر دولت ایالات متحده را صادر نمی کند. 

باتوجه به صحبتهایی که جاسوسان آزاد شده به محض ورود به خاک کشورشان انجام داده اند می توان گفت تکرار رفتارهای اینچنینی که شاید تحت تاثیر بده بستانهای پشت پرده است در بلند مدت به نفع ملت و منافع ملی نخواهد بود و تنها سنتی که باقی خواهد گذاشت آنستکه وثیقه برای جاسوس آنهم از نوع آمریکایی و انگلیسی آب رفته زجوی را هیچگاه باز نخواهد گرداند و تنها جمهوری اسلامی را به موضع ضعف خواهد کشاند."

دو آمریکایی چه گفتند
 جاشوا فتال و شین باوئر، دو آمریکایی که پس از بیش از دو سال، روز یکشنبه ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) ساعاتی پس از ورود به نیویورک در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند، اعلام کردند که فریادهای زندانیانی را شنیده اند که مورد "ضرب و شتم" قرار می گرفتند.

 آنها در بخش مقدماتی کنفرانس مطبوعاتی خود اظهار کردند: "حالا که آزاد شده ایم، شاید برخی بپرسند که آیا دولت ایران را برای آنچه با ما کرده می توانیم ببخشیم؟ جواب ما این است که‌چطور می توانیم دولتی را ببخشیم که به زندانی کردن تعداد زیادی از افراد بی گناه و زندانیان عقیدتی اقدام می کند؟ این مردم ایران هستند که متحمل فشارهای سنگین می شوند و دولتی بی رحم که احترامی برای حقوق بشر قائل نیست را بالای سر خود دارند."
 این دو آمریکایی در باره حقوق فردی‌شان به عنوان یک زندانی مدعی شدند: "در تمام مدتی که در بازداشت بودیم تنها موفق شدیم ۱۵ دقیقه از طریق تلفن با خانواده هایمان صحبت کنیم و یک ملاقات کوتاه با مادرانمان داشتیم. برای اینکه بتوانیم نامه هایی که از طرف عزیزانمان ارسال می شد را دریافت کنیم، ناچار بودیم که اعتصاب غذا کنیم. خیلی از اوقات، فریاد زندانیان دیگر را می شنیدیم که موردضرب و شتم قرار می گرفتند اما ما واقعا کاری برای کمک کردن به آنها نمی توانستیم انجام بدهیم".

تکرار نشود
 در همین زمینه، روزنامه رسالت در سرمقاله خود با عنوان «برخورد حیوانی در برابر ملاحظات انسانی» مدعی شد "جاسوس آمریکا در این مصاحبه با دفاع از زندانیانی که در فتنه سال 88 دستگیر و محاکمه شده بودند با پر رویی تمام مدعی شدند آنها بی‌گناه هستند و هر روز مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند."

 این روزنامه ارگان جانح محافظه کار جریان اصولگرا افزود "محمود احمدی‌نژاد نباید در آستانه سفر به نیویورک بدون طی فرایند رسیدگی قضائی این لطف را در حق جاسوسان آمریکایی می‌کرد. فحاشی و هتاکی دو جاسوس آمریکایی نشان می‌دهد که همیشه ملاحظات انسانی دولتمردان ایرانی با برخورد حیوانی و وحشیانه آنها روبه‌رو بوده است. آمریکایی‌ها و شرکای غربی آ‌نها در پاسخ به برخورد انسانی رئیس‌جمهور در آزادی دو جاسوس آمریکایی حتی به هنگام نطق احمدی‌نژاد حاضر نشدند روی صندلی‌های خود بنشینند و آن را گوش دهند و با رفتاری اهانت‌آمیز سالن را ترک کردند. امیدواریم لطف رئیس‌جمهور در موارد مشابه دیگر تکرار نشود."

0 comments:

ارسال یک نظر