افزایش تلفات در شهر درعا؛ آمریکا و اروپا به دنبال اقدام علیه حکومت سوریه

یکی از اعتراض‌های شهر درعا در سوریه























در حالی که نیروهای ارتش سوریه برای سرکوب معترضان با ادوات سنگین به شهر درعا گسیل شده و گزارش‌ها از افزایش کشته‌ها حکایت دارد، آمریکا به دنبال اعمال تحریم علیه مقام سوری و کشورهای اروپایی نیز به دنبال محکومیت دمشق در شورای امنیت هستند.

ارتش سوریه با پشتیبانی تانک، روز دوشنبه روانه شهر درعا شدو به گفته شاهدان عینی دست کم ۲۵ نفر در این شهر کشته شده‌اند.

ایالات متحده که تاکنون اعمال خشونت علیه معترضان را محکوم کرده در حال بررسی اعمال تحریم بر مقام‌های این کشور است.

به گفته تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، واشینگتن می‌تواند با اعمال تحریم به «خشونت سبعانه» حکومت سوریه پاسخ دهد.

تامی ویتور در این باره گفت: «ایالات متحده در حال پیگیری طیفی از گزینه‌های ممکن و از جمله تحریم‌های هدفمند برای پاسخ به این سرکوب است و آمریکا تصریح کرده است که این رفتارناپذیرفتنی است.»

سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده افزود خواست مردم سوریه برای آزادی بیان و اجتماعات و همچنین قابلیت انتخاب رهبران خود، باید شنیده شود.

در همین حال ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز توسل به قوای قهریه آن هم پس از وعده اصلاحات گسترده در این کشور را محکوم کرد.

کشورهای اروپایی نیز به دنبال اقدام علیه حکومت سوریه در شورای امنیت سازمان ملل هستند.

بریتانیا، فرانسه، آلمان و پرتغال در تلاشند قطعنامه‌ای را در شورای امنیت و در محکومیت کشتن دهها معترض سوری به تصویب برسانند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و نقل از دیپلمات‌های مقیم نیویورک در پی کشته‌ شدن شمار زیادی از معترضان سوری در روزهای اخیر، این چهار کشور اروپایی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود را در اختیار ۱۵ عضو شورای امنیت قرار داده‌اند.

به گفته دیپلمات‌ها در این پیش‌نویس خشونت‌ها در سوریه محکوم شده و همچنین دعوت به خویشتن‌داری شده است.

این قطعنامه همچنین با حمایت از درخواست بان گی مون، خواهان انجام تحقیقات مستقل درباره خشونت‌های سوریه شده است.

آنچنانکه آسوشیتدپرس به نقل از شاهدان عینی گزارش داده، اعزام ارتش تنها محدود به شهر درعا نبوده و ارتش به برخی از حومه‌های دمشق و از جمله دوما نیز گسیل شده است.

فعالان حقوق بشری سوریه می‌گویند روز دوشنبه نزدیک به سه هزار نفر از نیروهای ارتش در شهر درعا مستقر شده‌‌اند؛ برپایه این گزارش تانک‌های ارتش در مناطق مرکزی شهر استقرار یافته و تک‌تیراندازان نیز بر روی بام‌ها موضع گرفته‌اند.

به گفته منابع حقوق بشری دست کم ۳۹۰ نفر نفر در ناآرامی‌های شش هفته گذشته سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

خونین‌ترین روز اعتراض‌های سوریه اما، روز پنجشنبه بود که نزدیک به ۱۰۰ نفر به دست نیروهای امنیتی کشته شدند؛ این درحالی بود که تنها یک روز پیش از آن بشار اسد پس از ۴۸ سال، قانون حالت فوق‌العاده در این کشور را به حال تعلیق درآورده بود.

0 comments:

ارسال یک نظر