ابهام بر سر تبعیت احمدی‌نژاد از حکم حکومتی رهبر ایران

در حالی که خبرگزاری‌های ایران از غیبت محمود احمدی‌نژاد در جلسه اخیر هیات دولت با حضور حیدر مصلحی خبر داده‌اند، برخی سایت‌های محافظه کار مدعی مقاومت رئیس جمهوری در مقابل حکم ابقای آقای مصلحی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس جلسه دیروز هیات دولت، به‎ریاست محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شده و این در حالی است که پیش از آن خبرگزاری مهر از قول برخی نمایندگان مجلس، از "قطعی" شدن حضور محمود احمدی‌نژاد در جلسه عصر یکشنبه اعضای دولت خبر داده بود.

از سوی دیگر، سایت محافظه کار "سفیر" که نسبت به دولت دهم رویکرد انتقادی دارد، ادعا کرده که محمود احمدی‌نژاد امروز ۵ فروردین (۲۵ آوریل) برای چهارمین روز متوالی در محل کار خود در نهاد ریاست جمهوری حاضر نشده است.

این گزارش هنوز از طرف خبرگزاری‌های رسمی ایران مورد تایید قرار نگرفته است.

امروز سایت "آزادی‌نیوز" حامی محمود احمدی‌نژاد هم، با چاپ خبری به "تکذیب استعفای" آقای احمدی‌نژاد پرداخت و به فاصله کوتاهی نیز این خبر را از صفحه اول خود حذف کرد.

هفته پیش و در پی انتشار خبر پذیرش استعفای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات توسط محمود احمدی‌نژاد، رسانه‌های ایران از مخالفت آیت الله خامنه‌ای با این استعفا خبر دادند و دلیل کناره گیری آقای مصلحی را اختلاف میان او و محمود احمدی‌نژاد دانستند.

واکنش نمایندگان مجلس

خبر غیبت محمود احمدی‌نژاد در جلسه دیروز هیات دولت در حالی منتشر شده که پیش‌تر، سایت الف نوشته بود که با وجود حمایت رهبر جمهوری اسلامی از حیدر مصلحی، محمود احمدی‌نژاد همچنان بر موضع قبلی خود مبنی بر برکناری وزیر اطلاعات پافشاری دارد و حاضر نیست با آقای مصلحی همکاری کند.

این سایت نزدیک به احمد توکلی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هشتم، افزوده بود که آقای احمدی‌نژاد، حیدر مصلحی را به سفر استانی اخیر خود به کردستان هم نبرده است.

در همین ارتباط محمود احمدی بیغش یکی از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس – حامی دولت - در گفتگو با خبرگزاری مهر از لغو جلسه عصر دیروز اعضای این فراکسیون با رئیس جمهوری خبر داده است.

پیش از آن علی اصغر زارعی عضو دیگر فراکسیون انقلاب اسلامی به مهر گفته بود که اعضای این فراکسیون قصد دارند برای "گفتگو درباره وقایع اخیر" در هیات دولت، به دیدار رئیس جمهوری بروند.

شنبه گذشته، سایت فردا نزدیک به محمدباقر قالیباف شهردار تهران نوشت جمعی از نمایندگان اصولگرای مجلس، قصد دارند در صورت "عدم همکاری شایسته" محمود احمدی‌‌نژاد در اجرای حکم ابقای وزیر اطلاعات، "طرح سوال رئیس جمهوری" را در دستور کار قرار دهند.

در واکنشی دیگر از جانب نمایندگان مجلس، یک روز بعد از اعلام مخالفت رهبر ایران با برکناری حیدر مصلحی، ۲۱۶ نماینده با امضای بیانیه‌ای خطاب به محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری از او خواستند با "موضع گیری صریح در حمایت از وزیر اطلاعات به سوء استفاده دشمنان خاتمه دهد".

این نمایندگان در بیانیه خود ضمن ابراز خشنودی از دخالت آیت الله خامنه‌ای در ابقای وزیر اطلاعات، تاکید داشتند که "از نظر مجلس، حجت الاسلام مصلحی همچنان وزیر اطلاعات است".

اظهارات جدید آیت الله خامنه‌ای

با وجود مجموعه ابهام‌های مطرح شده در مورد تبعیت رئیس جمهوری از نظر آیت الله خامنه‌ای در ابقای وزیر اطلاعات، رهبر جمهوری اسلامی دیروز با اشاره به "تلاش رسانه‌های بیگانه برای بزرگنمایی برخی اختلاف نظر‌ها" تأکید کرد: "نباید از گفته‌ها و یا نوشته‌های ما برداشت اختلاف شود و اگر هم اختلاف نظری است نباید جلوی مردم اخم کرد و بهانه به دست رسانه‌های بیگانه داد."

آقای خامنه‌ای شرایط کشور را "بسیار آرام و مناسب" توصیف کرد و از "مسئولان، نخبگان سیاسی و فرهنگی و فعالان مطبوعات و رسانه‌های مجازی" خواست کاری نکنند که "القای نبود آرامش و دو دستگی در کشور شود".

وی با اشاره به سخنان روز شنبه خود در مورد تحولات اخیر کشور افزود: "متأسفانه برخوردی که برخی روزنامه‌ها با این سخنان کردند، به جای القای آرامش در کشور، القای دوگانگی و دعوا را می‌کرد".

دو روز پیش، آیت الله خامنه‌ای در سخنانی با اشاره به "قضایای چند روز اخیر درباره وزارت اطلاعات" از "تبلیغات رسانه‌های بیگانه در مورد ایجاد" شکاف و حاکمیت دوگانه "در کشور انتفاد کرده بود.

رهبر جمهوری اسلامی با تاکید بر "مشخص بودن مسئولیت‌ها و وظایف در قانون اساسی "اظهار داشته بود که" هیچ‌گاه بنای دخالت در تصمیم‌ها و کارهای دولت را ندارد "، مگر در مواردی که" احساس کند مصلحتی مورد غفلت قرار گرفته است ".

آیت الله خامنه‌ای در ادامه گفته بود:" در قضیه اخیر هم که چندان مهم نیست، احساس شد از مصلحت بزرگی غفلت شده است. "

0 comments:

ارسال یک نظر