بازداشت دهها معترض به حکومت بشار اسد

جرس: گزارش ها از سوریه حاکی از بازداشت دهها نفر از فعالان مخالف دولت در این کشور است.

به گزارش بی بی سی، این بازداشت ها به دنبال اعتراضات گسترده در دو روز اخیر که به کشته شدن بیش از یک صد معترض منجر شد، صورت گرفته است.

مرکز حقوق بشر سوریه، بازداشت این افراد را محکوم کرده و خواهان آزادی آنها شده است.

هنوز منبع دیگری در مورد این بازداشت ها اظهارنظر نکرده است.

خروج اتباع بریتانیا

در همین حال، بریتانیا از شهروندانش در سوریه خواسته است که به دلایل شرایط بد امنیتی خاک این کشور را ترک کنند. مقامات وزارت خارجه بریتانیا تاکید کرده اند که تنها در صورت لزوم شهروندان بریتانیایی در سوریه بمانند.

براساس گزارش ها، بیش از صد معترض سوری که خواستار تغییرات سیاسی در این کشور هستند، طی دو روز گذشته و در جریان اعتراضات خیابانی توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.

در همین رابطه ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا گفته است که مقامات سوری باید به خواسته های قانونی مردم این کشور پاسخ دهند.

در اوایل ماه جاری میلادی هم آمریکا از شهروندانش خواست تا خاک سوریه را ترک کنند.

دیده بان حقوق بشر از سازمان ملل متحد خواسته است تا در مورد نحوه برخورد نیروهای امنیتی سوریه با معترضان که در دو روز گذشته منجر به کشته شدن ۱۲۰ نفر شده است، تحقیق کند.

این گروه حقوق بشری همچنین گفته است آمریکا و اتحادیه اروپا باید تحریم هایی را علیه مقامات سوری که مسئول این کشتارها هستند، اعمال کنند.

به گفته این گروه حقوق بشری، از زمان شروع اعتراضات در سوریه از پنج هفته پیش ، بیش از ۳۰۰ نفر کشته شدند که تنها در دو روز جمعه و شنبه گذشته (۲۲ و ۲۳ آوریل) ۱۲۰ نفر جان خود را در درگیری با نیروهای امنیتی این کشور از دست داده اند.

امروز (یکشنبه ۲۵ آوریل) هم ده گروه حقوق بشری در سوریه از دستگیری دانیل سعود از رهبران اعتراضات در شهر بانیاس خبر داده اند.

آقای سعود هدایت کمیته دفاع از دموکراسی، آزادی و حقوق بشر را برعهده دارد.

محکومیت جهانی

کشتار معترضان سوری در دو روز اخیر با واکنش دولت های آمریکا، بریتانیا و دبیر کل سازمان ملل متحد روبرو شده است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، با صدور بیانیه ای اقدام تازه حکومت سوریه در سرکوب معترضان را قویا محکوم کرده است.

او همچنین حکومت بشار اسد را به تلاش برای دریافت کمک از ایران برای سرکوب مردم معترض متهم کرده است.

آقای اوباما گفت: "(بشار) اسد به جای اینکه به مردم گوش فرا دهد، خارجی ها را مقصر می داند و از ایران برای سرکوب شهروندان سوریه کمک می خواهد و به همان شگردهای وحشیانه ای متوسل می شود که متحدان ایرانی اش استفاده کرده اند."

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز گفت که به شدت از شنیدن خبرهای مربوط به کشته شدن معترضان در سوریه نگران شده و از مقامات سوری خواسته که خویشتنداری نشان دهند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم خواستار انجام تحقیقات در مورد حوادث روز جمعه در سوریه شده است.

0 comments:

ارسال یک نظر