هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی، اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد

با گذشت بیش از یک سال از چالش احمدی نژاد و رهبری در مورد دانشگاه آزاد، هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی با تشکیل جلسه در هفتم اردیبهشت ماه و بررسی گزینه های موجود، هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و حمید میرزاده را برای عضویت در هیئت امنای دانشگاه آزاد معرفی کرد تا ترکیب هیئت امنای دانشگاه آزاد کامل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین جلسه سال 90 هیئت موسس دانشگاه آزاد به ریاست هاشمی رفسنجانی چهارشنبه 7 اردیبهشت ماه در محل دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد و در این جلسه برای تعیین سه نفر از اعضای هیئت موسس دانشگاه آزاد جهت قرارگیری در ترکیب هیئت امنای این دانشگاه تصمیم گیری شد.

هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف شده بود نسبت به معرفی سه نفر از اعضای هیئت موسس جهت عضویت در هیئت امنای دانشگاه آزاد اقدام کند تا ترکیب جدید هیئت امنای دانشگاه آزاد کامل شود.

بر اساس تصمیم هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و حمید میرزاده برای عضویت در ترکیب جدید هیئت امنای دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می شوند.

 حمید میرزاده دبیر هیئت موسس دانشگاه آزاد در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: "اولین اجلاس هیئت موسس دانشگاه آزاد در سال جاری در تاریخ 7 اردیبهشت ماه 90 به ریاست هاشمی رفسنجانی و سایر اعضا در محل دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شد."

وی افزود: "مهم ترین مصوبه این جلسه مربوط به معرفی سه نفر از اعضای هیئت موسس دانشگاه آزاد برای عضویت در هیئت امنای دانشگاه بود که بر اساس تصمیم هیئت موسس، آیت الله هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و دکتر حمید میرزاده که از قبل توسط هیئت موسس برای عضویت در جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد مشخص شده بودند مجددا برای عضویت و شرکت در جلسات هیئت امنای دانشگاه تأیید شدند." 

 به گزارش مهر، براساس ماده 10 اساسنامه جدید دانشگاه آزاد اسلامی اعضای هیئت امناء عبارتند از 3 نفر از اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشیاری و یا بالاتر به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، 3 نفر از اعضای هیئت مؤسس که حتماً یک نفر از آنها روحانی باشد، وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا نمایندگان آنها، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یا معاون وی، رئیس دانشگاه (دبیر هیئت امناء). 
به این ترتیب بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با 10 نفر تشکیل می شود. کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و عبدالله جاسبی به عنوان دبیر هیئت امناء اعضای حقوقی هیئت امنای دانشگاه آزاد به پیش بینی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.
 
شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولین جلسه این شورا در دهه 90 که سه شنبه 23 فروردین ماه 90 برگزار شد از میان 22عضو هیئت علمی پیشنهادی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به انتخاب 3 نفر از آنها برای عضویت در ترکیب جدید هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی کرد. فرهاد دانشجو، بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی بر اساس نتیجه انتخابات برگزار شده در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی در ترکیب جدید هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی جای گرفتند.
 
با تصمیم جدید هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی نیز سه تن از اعضای هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی برای عضویت در ترکیب جدید هیئت امنای این دانشگاه مشخص شدند و به این ترتیب ترکیب هیئت امنای جدید دانشگاه آزاد تکمیل شد.

گفتني است محمود احمدی‌نژاد که برای دست یافتن به دانشگاه آزاد تلاش بسیاری کرده بود، سال گذشته با اعلام وقف آن دانشگاه از طرف مسئولین آن روبرو شد، اما چندی بعد، دو هیئت فقهی و حقوقی- كه از سوی رهبر جمهوری اسلامی برای بررسی موضوع وقف اموال دانشگاه آزاد تعیین شده بودند- رهبر جمهوری اسلامی را برای نهمین بار وارد چالش دانشگاه آزاد کرد، تا وقف اعلامی آن دانشگاه را "از لحاظ فقهی و حقوقی" ناصحیح اعلام کند.

پس از تصويب طرح وقف اموال دانشگاه آزاد که در آخرین روز اردیبهشت ماه سال گذشته در مجلس شوراي اسلامي انجام شد، حامیان دولت برای قدرت نمایی گروهی سازمان‌دهی شده را با عنوان "تشکل‌های دانشجویی" در مقابل مجلس جمع کردند تا مجلس را مورد تهدید قرار دهند. تا اینکه طرح مذکور به نفع دولت مسکوت گذارده شد.

با گذشت دو روز پس از آنکه رهبر جمهوری اسلامی وقف اعلامی دانشگاه آزاد را "از لحاظ فقهی و حقوقی" باطل دانست و نظر قطعی خود را نیز به رئیس هئیت موسس دانشگاه آزاد و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد، شورای عالی انقلاب فرهنگی از وی قدردانی کرده و در جلسه پیش از دستور سه شنبه ٢۰ مهر سال گذشته آنرا مورد بررسی قرار داد.


 به گزارش فارس، بر اساس دستور رهبری در نهایت مقرر شد كه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشكیل كمیته ای ویژه مواد ۵ و ١۰ اساسنامه دانشگاه آزاد را مورد بررسی قرار داده و نتایج را برای تصویب نهایی به صحن علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه كند، که بندهای ۵ و ١۰ اساسنامه دانشگاه آزاد مورد بررسی مجدد شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت تا وزنه را به نفع دولت سنگین کند:

ماده۵ ـ دانشگاه مؤسسه‌ای است عمومی و غیردولتی و اموال آن بعنوان اموال عمومی محسوب می‌شود. هیچ یك از اعضای هیأت مؤسس، هیأت امناء ، مدیران و دیگر اركان و مسئولین دانشگاه هیچ گونه حق مالكیت و حق انتفاع شخصی از اموال مزبور را ندارند و اموال و منافع مزبور منحصراً با رعایت مفاد این اساسنامه و مقررات حاكم و با رعایت مصلحت دانشگاه، صرف هزینه‌ها و پیشرفت و توسعة فعالیت‌های دانشگاه خواهد شد.

ماده١۰ ـ اعضاء هیئت امناء عبارتند از: 
 الف ـ پنج نفر از اعضاء هیئت علمی تمام وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشیاری و یا بالاتر به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی. 
 ب ـ چهار نفر از اعضای هیئت مؤسس كه حتماً یك نفر از آنها روحانی باشد. 
 ج ـ وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و یا نمایندگان آنها. 
 د ـ رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها یا معاون وی. 
 ه ـ رئیس دانشگاه (دبیر هیئت امناء)
 تبصره١ـ مدت عضویت هیئت امناء چهار سال بوده و در اولین جلسه از بین اعضاء یك نفر به ریاست هیئت انتخاب می‌شود. 
 تبصره٢ـ در صورت استعفاء هر یك از اعضاء هیئت امناء یا فوت یا بركناری یا ناتوانی و یا هر علت دیگر، جایگزین او طبق مقررات این اساسنامه و برای باقیمانده مدت دوره انتخاب خواهد شد. 
 تبصره٣ـ احكام اعضاء هیئت امناء با امضاء رئیس هیأت مؤسس صادر خواهد شد.

لازم به یادآوری است در پی اقدام رهبر جمهوری اسلامی در رد نظر هاشمی و مقامات دانشگاه آزاد پیرامون وقف آن دانشگاه، و در حالیکه خبر نظر قطعی وی هنوز روی خروجی خبرگزاری ها قرار داشت، سایت رسمی هاشمی رفسنجانی با انتشار خبری از قول رهبر فقید جمهوری اسلامی اعلام کرده بود : "تا نظر امام حجت است دانشگاه آزاد دولتی نخواهد شد".

0 comments:

ارسال یک نظر