آمریکا گزارش‌های مبنی بر تأیید حکم اعدام کشیش ندرخانی را محکوم کرد

آقای ندرخانی که متولد رشت و ساکن گیلان بود، از حدود سه سال پیش زندانی است

دفتر رئیس جمهوری آمریکا با صدور بیانیه‌ای گزارش های منتشر شده مبنی بر اینکه مقامات ایران حکم اعدام کشیش یوسف ندرخانی را تنها به دلیل اعتقادات مذهبی او تأیید کرده اند، "به شدیدترین وجه ممکن" محکوم کرده و خواهان لغو این حکم و آزادی آقای ندرخانی شده است.

در این بیانیه که امروز پنجشنبه ۴ اسفند (۲۳ فوریه) منتشر شد، آمده است: "این اقدام نمونه بهت آور دیگری است از عدم پایبندی حکومت ایران به الزامات بین المللی، قانون اساسی این کشور و ارزش های مذهبی تثبیت شده".

آقای ندرخانی ۳۳ سال دارد و در اکتبر سال ۲۰۰۹ ظاهرا به اتهام ارتداد بازداشت و سپس محاکمه و محکوم شد.

بر اساس گزارش ها، او در سن ۱۹ سالگی از اسلام به مسیحیت گروید و هنگام بازداشت، رهبری یک گروه کوچک از مسیحیان تبشیری به نام "کلیسای ایران" را بر عهده داشت.

دفتر رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه امروز خود با آقای ندرخانی، خانواده او و همه کسانی که در ایران خواهان عمل کردن به اعتقادات مذهبی خود، بدون هراس از تعقیب قضایی هستند ابراز همبستگی کرده است و این امر را از حقوق بنیادین و جهانشمول بشر دانسته است.

محاکمه و محکومیت آقای ندرخانی در این بیانیه شاهدی بر "بی اعتنایی مطلق حکومت ایران به آزادی مذهبی و نمونه ای دیگر از نقض حقوق جهانی شهروندان ایرانی توسط حکومت کشورشان" توصیف شده است.

دفتر رئیس جمهوری آمریکا از مقامات ایران خواسته است که حکم اعدام آقای ندرخانی را لغو و او را آزاد کنند و همچنین به حقوق ابتدایی و جهانشمول بشر، از جمله آزادی مذهب پایبند باشند.

دولت آمریکا مردم و دولت های سراسر جهان را دعوت کرده است که از حکومت ایران بخواهند آقای ندرخانی را به سرعت آزاد کند.

دیوان عالی ایران در اکتبر سال ۲۰۱۱ (مهرماه ۱۳۹۰) حکم اعدام آقای ندرخانی را به دلیل "نقص تحقیقات" نقض کرد و پرونده را برای تکمیل به دادگاه صادرکننده حکم بازگرداند.

این دیوان در آن زمان با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده بود که پرونده آقای ندرخانی که قبلا مسلمان بوده ولی سپس مسیحی شده و اقدام به ترویج این دین کرده است، مفتوح می ماند.

0 comments:

ارسال یک نظر