رئیس کل بانک مرکزی از کسری حساب ذخیرۀ ارزی کشورخبر داد

در حالیکه اواخر سال گذشته دولت از وجود صد میلیارد دلار در حساب ذخیره ارزی کشور، برای مقابله با هرگونه مشکلی خبر داده بود، در جلسه علنی روز پنجشنبه هشتم فروردین ماه مجلس شورای اسلامی، پیشنهاداتی از سوی نمایندگان برای برداشت از حساب ذخیره ارزی در طول سال جدید مطرح شد که یکی از نمایندگان با استناد به سخنان چند روز قبل رییس کل بانک مرکزی گفت که تا پایان سال گذشته حتا یک دلار هم در حساب ذخیرۀ ارزی کشور نمانده است.

 عباس رجایی رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، خواستار تخصیص دو هزار میلیارد تومان از محل حساب ذخیرۀ ارزی کشور به بخش کشاورزی شد، که در پاسخ به این پیشنهاد، رضا عبداللهی (رییس کمیسیون تلفیق)، با استناد به سخنان رییس کل بانک مرکزی گفت که تا پایان سال گذشته حتا یک دلار هم در حساب ذخیرۀ ارزی کشور نمانده است.

 به گزارش خبرآنلاین، یکی از این پیشنهادات مربوط به تخصیص دو هزار میلیارد تومان برای کمک به بخش کشاورزی بود که از سوی عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مطرح شد.

 رضا عبدالهی رئیس کمیسیون تلفیق که تاکنون هیچ اظهارنظری در جریان بررسی لایحه بودجه نود در مجلس نداشت، طی تذکری به این پیشنهاد گفت: مجلس در حال حاضر مشغول بررسی بخش درآمدها است و نه هزینه‌ها. از این رو نمی‌توان از حساب ذخیره ارزی یا صندوق توسعه ملی پول‌هایی را به بخش کشاورزی بدهیم.

 وی با بیان اینکه از مدافعین حمایت از بخش کشاورزی است، به نقل از محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در کمیسیون تلفیق گفت: ایشان گفتند که تا پایان سال گذشته یک دلار هم در حساب ذخیره ارزی نداریم! پس چطور چک بلا محل بکشیم و از حسابی که پولی در آن نیست، هزینه کنیم؟

 وی یادآور شد: هرچه در حساب ذخیره باشد، باید پنجاه درصدش را به صندوق توسعه ملی بدهیم و ما بقی برای کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت باید صرف شود.

 عبدالهی که چندین بار ابوترابی قصد قطع سخنانش را داشت، دو با دیگر هم تاکید کرد که در حساب ذخیره ارزی پولی نیست، و افزود: با دستور و فرمان هم پولی به وجود نمی‌آید! اختصاص چنین بودجه‌ای هم به دلیل مغایرت با قانون برنامه پنجم، کار درستی نیست.

 ابوترابی‌فرد که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه امروز را برعهده داشت، به کنایه به عبدالهی گفت: اگرچه اظهارات شما دال بر مغایرت این پیشنهاد با قانون برنامه پنجم، صحیح بود اما تذکر شما به حواشی هم پرداخت!

 مصطفی کواکبیان هم در تذکر دیگری خطاب به عبدالهی گفت: شما به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق برای اینکه چیزی را هوا کنید، زیرآبش را اینگونه می‌زنید که پولی در حساب ذخیره ارزی نیست. اما دولت از ذخایر ارزی صد میلیاردی آمار می‌دهد!

 با این حال محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق از سخنان عبدالهی حمایت کرد و گفت: آیا واقعا پولی هست؟ ما که اوراق مشارکت و فاینانس را تصویب می‌کردیم برای این بود که وعده بدون پول نداه باشیم!

 وی با بیان اینکه در حساب ذخیره ارزی پولی نیست، گفت: تعجب می‌کنم که نماینده دولت که این را می‌داند چطور با این پیشنهاد موافقت می‌کند!

 گفتنی است نهایتا این پیشنهاد رای لازم را کسب نکرد.

 اما لازم به یادآوری است روز چهارشنبه (دیروز) رییس کمیسیون تلفیق مجلس، در جریان بررسی لایحۀ بودجۀ سال جاری، چند بار به نقل از رییس کل بانک مرکزی، محمود بهمنی، تأکید کرد که حتا یک دلار هم در صندوق ذخیرۀ ارزی کشور نمانده است. 

 گفتنی است بر اساس قانون، دولت ملزم است بیست درصد از درآمدهای نفتی کشور را به حساب ذخیرۀ ارزی که به صندوق توسعۀ ملی تغییر نام یافته واریز کند.

 درآمدهای نفتی ایران طی شش سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بیش از ٦٠٠ میلیارد دلار برآورد می شود، که موجودی حساب ذخیرۀ ارزی می بایست دستکم امروز ١٢٠ میلیارد دلار می بود و از آنجا که رییس کل بانک مرکزی اواخر سال گذشته ذخیرۀ ارزی کشور را ١٠٠ میلیارد دلار اعلام کرده بود، هنوز از سرنوشت ۱٢۰ میلیارد دلار که از سوی دولت خارج از بودجه های سالانه هزینه شده و کمترین اطلاعی در مورد نحوه هزینه کردن این مبالغ در دست نیست، خبری در دست نمی باشد. 

 از سوی دیگر، مشخص نیست با وجود اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی (مبنی بر خالی بودن حساب)، از همان صد میلیارد دلار نیز در حساب خزانه کشور چیزی موجود باشد.

0 comments:

ارسال یک نظر