کشتار مجدد معترضان سوری در جریان تشییع جنازه جانباختگان روز جمعه

یک روز پس از سرکوب خونین و کشتار دهها تن از معترضان سوری توسط نیروهای حکومتیِ آن کشور طی حوادث جمعه ٢٢ آوریل، در جریان تشییع جنازه گروهی از جانباختگان این روز نیز، دست کم ۱۲ نفر توسط گلوله های ماموران امنیتی کشته و دهها تن زخمی شدند.

بر اساس گزارش منابع غربی و عربی، مأموران امنیتی روز شنبه ٢٣ آوریل، در حومه دمشق و همچنین در روستای ازرع در جنوب سوریه (که بیشترین کشته های روز جمعه در آن منطقه بود) به سوی مردمی که برای تشییع جنازه کشته شدگان روز جمعه جمع شده بودند، تیراندازی کردند.

به گزارش الجزیره، ده ها هزار نفری که در این تشییع جنازه ها حضور داشتند، با سر دادن شعارهایی خواهان سرنگونی حکومت سوریه شدند.

منابع خبری عربی و بین المللی دیروز جمعه ۲۲ آوریل (دوم اردیبهشت) از گلوله باران معترضان سوری توسط قوای دولتی و نيروهای امنيتی خبر داده بودند، که دست کم هفتاد تن از مردم کشته و صدها تن زخمی شدند.

بیشتر تلفات دیروز از روستای ازرع در نزدیکی شهر درعا و منطقه دوما در حاشیه دمشق گزارش شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری رسمی سوریه از تجمع تعداد محدودی از مخالفان در چند نقطه کشور خبر داده و مجددا مدعی شد که تیراندازی های منجر به مرگ معترضان، کار "تبهکاران مسلح" بوده است.

گزارش هایی از استعفای دو نماینده پارلمان سوریه در اعتراض به نحوه برخورد مأموران حکومتی با معترضان منتشر شده است.

گفتنی است بعد از سرکوب معترضان سوری توسط نیروهای وفادار به بشار اسد، رئیس جمهور موروثی آن کشور، دولت های فرانسه، روسیه، آلمان، یونان، ایتالیا، آمریکا و بریتانیا و دبیرکل سازمان ملل متحد به حوادث سوریه واکنش نشان داده اند، که در این میان باراک اوباما، با صدور بیانیه ای اقدام تازه حکومت سوریه در سرکوب معترضان را قویا محکوم کرد و حکومت بشار اسد را به تلاش برای دریافت کمک از جمهوری اسلامی برای سرکوب مردم معترض متهم کرد.

اوباما گفت: "پرزیدنت اسد به جای اینکه به مردم گوش فرا دهد، خارجی ها را مقصر می داند و از جمهوری اسلامی برای سرکوب شهروندان سوریه کمک می خواهد و به همان شگردهای وحشیانه ای متوسل می شود که متحدان ایرانی اش استفاده کرده اند."

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز گفت که به شدت از شنیدن خبرهای مربوط به کشته شدن معترضان در سوریه نگران شده و از مقامات سوری خواست که خویشتنداری نشان دهند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم خواستار انجام تحقیقات در مورد حوادث روز جمعه در سوریه شده است.
 
به گزارش ریا نوستی، وزارت خارجه روسیه نیز، طی بیانیه‌ای که روز شنبه (۲۳ آوریل/۳ اردیبهشت) انتشار داد، اعلام کرد که مسکو "نسبت به افزایش تنش‌ها و نشانه‌های رویارویی که به مردم بیگناه صدمه می‌رساند، نگران است".

در بیانیه‌ی وزارت خارجه روسیه که دولت سوریه را یک "دوست" خوانده، آمده است: "ما اطمینان داریم که فقط یک گفت‌وگوی سازنده و اصلاحات گسترده‌ی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سریع توسط رهبری سوریه می‌تواند به توسعه‌ی باثبات و دمکراتیک بینجامد."

 پارلمان اروپا نیز "اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان مسالمت‌جو" را محکوم کرد. نمایندگان پارلمان اروپا با انتشار بیانیه‌ای خواستار "پایان دادن به خونریزی، توقف بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه و قتل" در زندان‌های سوریه شدند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، یرژی بوزک، رئیس پارلمان اروپا، تصریح کرد که "مردم سوریه را دیگر نمی‌توان با وعده‌‌ها فریب داد". وی افزود: "رژیم سوریه باید سرانجام نشانه‌‌های دوران جدید را دریابد و اصلاحات وعده داده شده را به اجرا گذارد."

براساس گزارش های رسیده، مردم سوریه امروز نیز در چندین شهر از جمله دمشق، بانیاس، حمص و درعا، مجددا به خیابان آمده و ضمن اینکه بر خواسته های عمدۀ خود همانند "فعالیت آزاد احزاب" و "آزادی زندانیان سیاسی" پافشاری می کردند، طیف گسترده ای از آنان شعارهایی علیه حکومت و نظام و رهبران آن سر می دادند.

مقامات جمهوری اسلامی و همچنین حکام سوریه، کماکان اعتراضات و قام آزادیخواهانه مردم سوریه را "فتنۀ خارجی" ذکر می کنند و در حالیکه دست کم ٣۰۰ تن طی شش هفته اخیر کشته شده اند، کماکان گروههای "تبهکار" و "ناشناس" و غیر حکومتی را مسئول کشتار معترضان اعلام می دارند.

0 comments:

ارسال یک نظر