اسم این کار “پلمب” نیست، بهینه سازی است!

کیهان کلهر موسیقی دان، آهنگساز و نوازنده نامدار کمانچه که در آمریکا زندگی می کند، پس از اجرای برنامه های متعدد بین المللی به ایران آمده تا پس از سالها دوباره در وطن خود برنامه داشته باشد. دلیلی هم که برای بازگشت خود ارائه داده جالب است: " الان دوست دارم در ایران کار کنم. حس می‌کنم بی‌فرهنگی و انفعال در جامعه موج می‌زند و باید کار فرهنگی کرد".

از آخرین اجرای صحنه ای کیهان کلهر در ایران که با گروه اساتید (شجریان و علیزاده) در تالار وزارت کشور اجرا شد، اینک نزدیک به هفت سال می گذرد. او درباره برنامه جدیدش به "خبرآنلاین" توضیح داده که با گروهش به مدت شش شب در تهران کنسرت خواهند داشت که از روز 23 تیرماه آغاز می‌شود.

این کنسرت‌ها در تالار وحدت برگزار می‌شود و تمام قطعات از ساخته‌های جدید خود او هستند که روی اشعاری از مولانا اجرا می‌شوند. این کنسرتها پس از تهران قرار است در استانهای مختلف نیز اجرا شوند.   در درستی سخنان کیهان کلهر همین بس که بدانیم همین روزها یکی از معروفترین سالنهای تئاتر کشور را نزدیک به یک هفته است پلمپ کرده اند، بدون آنکه بگویند چرا و به چه دلیل؟ بی آنکه معلوم شود این سالن کی باز می شود و تکلیف گروههائی که برای اجرای نمایش های خود در آن برنامه داشتند، چه خواهد بود؟ دلایلی هم که ارائه می دهند آنقدر بی پایه واساس است که به هیچ وجه نمی توان آنها را باور داشت.   کاری در راستای بهینه سازی؟

تالار مولوی دانشگاه تهران را که در خیابان 16 آذر (ضلع غربی محوطه دانشگاه و نزدیک میدان انقلاب) قرار دارد، ماموران انتظامی روز دوشنبه 31 خردادماه بدون اطلاع قبلی پلمپ کردند تا یکی از فعالترین سالنهای تاتری کشور از کار بیافتد و جهاد دانشگاهی که خود را صاحب این تالار می داند، کاری از دستش بر نیاید و ضمن عذرخواهی از علاقمندان، اعلام کند که فعلا تمام اجراها دراین تالار تعطیل است. اما معاون دانشگاه تهران در پاسخ رسانه ها و مردم بگوید: "اسمش را پلمپ نگذارید، این کار در راستای بهینه سازی انجام شده"!

در اطلاعیه ای که جهاد دانشگاهی منتشر کرد، آمده است: "علی‌رغم تلاش‌های این نهاد برای حل مسأله و ادامه فعالیت‌های نمایشی جهاد دانشگاهی و اجرای نمایش‌ها از طریق مذاکره با ریاست محترم و مسوولین ذیربط دانشگاه، متأسفانه در مورد فک پلمپ نیز تاکنون اقدامی صورت نگرفته و وضعیت آن مشخص نیست. لذا به دلیل روشن نبودن وضعیت، فعلا اجرای نمایش‌های تالار مولوی تعطیل خواهد بود." 

دراین اطلاعیه دست‌اندرکاران این نهاد دانشگاهی ضمن عذرخواهی از هنرمندان و هنردوستان اظهار امیدواری کرده‌اند "با پاسخگویی مستدل دانشگاه و ذکر دلایل این اقدام غیرمنتظره و رسیدگی مراجع ذیربط، مشکل پیش‌آمده رفع و فعالیت‌های تالار مولوی مجددا از سر گرفته شود."

خانه تاتر ایران نیز در اعتراض به پلمپ تالار مولوی، اطلاعیه ای صادر کرد که در آن آمده است: "خانه تئاتر به عنوان یک تشکل صنفی که حمایت از فعالیت و اشتغال هنرمندان تئاتر را در سرلوحه فعالیت​هایش دارد، وظیفه خود می‌داند نسبت به پلمپ تالار مولوی اعتراض کرده و خواستار روشن شدن دلایل پلمپ این تالار و حل مشکلات برای ادامه فعالیت هنرمندان در تالار مولوی شود."

در پاسخ به این اعتراضها و تقاضاها برای روشن شدن مسئله، سید محمد مقیمی معاون دانشگاه تهران در مورد دلیل بسته شدن تالار مولوی اعلام کرد: "معاونت فرهنگی و دانشجوئی دانشگاه پیشنهادی در مورد بهینه سازی استفاده از امکانات داشته که در هیئت رئیسه مطرح و تصویب شده است. این یک تصمیم داخلی است. تالار مولوی تاکنون توسط جهاد دانشگاهی اداره می شد که امکاناتش در سطح دانشگاه خیلی پراکنده  است و باید ساماندهی شود."

خلع ید از جهاد دانشگاهی
از گفته های معاون دانشگاه چنین بر می آید که در راستای محدود کردن فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه و همسو کردن این فعالیتها با اندیشه های فرهنگی دولت احمدی نژاد، تالار مولوی را تعطیل کرده اند تا از دست جهاد دانشگاهی خارج کنند و اداره آنرا خود به دست بگیرند و هرچه خواستند در آن به روی صحنه ببرند؛ همانگونه که سید مهدی قمصری عضو هیئت رئیسه دانشگاه تهران می گوید: "بطور منطقی این تالار باید در اختیار امور فرهنگی دانشگاه تهران قرار بگیرد."

قمصری که قبلا معاون دانشجوئی و فرهنگی دانشگاه تهران بوده، در مورد تعطیلی تالار مولوی توضیح می دهد: "در حاشیه فعالیتهای تالار مولوی در فضای عمومی و سازمان مرکزی دانشگاه تهران، نارضایتی هائی در زمان مدیریت قبلی و فعلی وجود داشت. به دنبال برخی از مسائلی که در فضای عمومی تالار مولوی بوده، مدیریت دانشگاه به جهاد دانشگاهی مهلتی داد تا برنامه هایشان را در آن زمان اجرا کنند و دیگر تعهد جدید ایجاد نکنند. مقرر شده بود تا پایان خرداد ماه دیگر فعالیتی در آنجا صورت نگیرد."

هنرمندان را از دانشگاه بیرون کردند
از سوی دیگر هنرمندان و بازیگرانی که در تالار مولوی اجرا داشتند، چهارشنبه دوم تیرماه با حضور در دانشگاه تهران خواستار فک پلمپ از این تالار شدند که حراست دانشگاه وارد عمل شد و هنرمندان ناچار شدند محیط دانشگاه را ترک کنند. محمد رضایی‌راد، پیام دهکردی، پگاه آهنگرانی، حبیب رضایی، محمد عاقبتی، حسن معجونی، احمد ساعتچیان، باران کوثری، افشین هاشمی، هدایت هاشمی و مهین صدری هنرمندانی بودند که از دانشگاه بیرون رانده شدند و تنها داوود رشیدی کارگردان و بازیگر شناخته شده و قدیمی به‌عنوان نماینده‌ی هنرمندان پیش‌کسوت توانست به دیدارفرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران برود و در این زمینه با وی گفت و گو کند. رشیدی پس از این جلسه در گفت و گو با رسانه ها اعلام کرد که براساس وعده‌ی رییس دانشگاه تهران، تالار مولوی از پنجشنبه سوم تیرماه دوباره کار خود را ازسرمی‌گیرد و نمایش‌هایی که در این تالار اجرا می‌شدند، به اجرای خود ادامه خواهند داد؛ که البته تاکنون این اتفاق روی نداده است.

ظاهرا ماموران انتظامی علت پلمپ تالار مولوی را موضوع بدحجابی و رعایت نکردن شئونات اسلامی توسط گروههای تئاتر اعلام کرده اند، دلیلی که این روزها برای بستن بسیاری از جاها از آن استفاده می شود. مهدی مکاری مدیر تالار در این باره به خبرآنلاین گفته است: "با وجود پیگیری و تلاش‌های مدیران جهاد دانشگاهی متأسفانه مشکل تالار مولوی حل نشده و دستور از سوی رئیس دانشگاه تهران صادر شده است که ما هم از علت آن بی خبریم و نمی‌دانیم مسئولان دانشگاه تهران بر چه اساس اقدام به این کار کرده‌اند؟"  
به گفته مکاری، مجموعه تالار مولوی دوشنبه شب درحالی به طور ناگهانی پلمپ شد که آن شب سه نمایش در حال اجرا داشت و پذیرای چند گروه تئاتری برای تمرین آنها بود.

حالا می شود به معنی سخنان کیهان کلهر دقیق تر پی برد که "بی فرهنگی و انفعال در جامعه موج می زند"؛ هرچند که این سخنان ممکن است باز هم برای او دردسر ساز باشد و همانند سال گذشته که پس از راهپیمائی بزرگ 25 خرداد می خواست ایران را ترک کند و به خانه اش در آمریکا برگردد، بگیرند و برای تادیب بیشتر بازداشتش کنند تا بداند اسم این کار "بی فرهنگی" نیست، "بهینه سازی" است! 

"سعید زندگانی"

0 comments:

ارسال یک نظر