نماینده جمهوری اسلامی در آژانس: گفتگوهای استانبول آخرین فرصت برای غرب است

جرس: در آستانه برگزاری مذاکرات اتمی میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرد "گفت و گوهای استانبول آخرين فرصت تاريخی غرب برای بازگشت به ميز مذاکرات است."


همزمان منابع خبری گزراش دادند که کاترین اشتون روز پنجشنبه در استانبول خواهد بود و قرار است با وزیر خارجه ترکیه پیش از آغاز مذاکرات هسته ای با ایران به گفتگو و رایزنی بپردازد.


به گزارش ایرنا، علی اصغرسلطانیه گفته است که "«با قرارگيری اولين ميله های سوخت توليدی ايران در قلب راکتور تهران، احتمالا مجلس شورای اسلامی ديگر اجازه ای به دولت برای انجام مذاکرات و يا امکان ارسال اورانيوم به کشور ترکيه و يا خارج ندهد."


اشاره نماینده ایران در آژانس، به توليد اورانيوم با غنای ۲۰ درصد از سوی ايران است که بر اساس آخرين اظهارات رييس سازمان انرژی اتمی ايران در روز ۱۸ دی ماه، ميزان آن به ۴۰ کيلوگرم رسيده است.


در همین رابطه علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ابراز اميدواری کرده بود که در اواخر نيمه اول سال آينده تزريق اولين مجتمع سوخت ۲۰ درصد ساخت اين کشور به راکتور تحقيقاتی تهران انجام شود.وی گفته بود در صورتی که اين اتفاق رخ دهد هرگونه تبادل سوخت منتفی خواهد شد.


گفتنی است روزهای ۲۱ و ۲۲ ژانويه و با حضور نمايندگان ايران و گروه پنج به علاوه يک برگزار شود تا در زمينه تبادل سوخت و فراهم کردن زمينه های مذاکرات اصلی در باره برنامه اتمی ايران رايزنی شود.
این مذاکرات پس از آن برگزار خواهد شد که نمايندگان ايران و پنج کشور عضو دائم شورای امنيت همراه با آلمان در روزهای ۱۵ و ۱۶ آذرماه در ژنو با يکديگر ديدار کردند و اين مذاکرات نتيجه خاصی به دنبال نداشت و تنها گفته شد که دور بعدی گفت و گوها در استانبول برگزار می شود.


همزمان خبرگزاری فرانسه گزارش داد که "سلطانيه در گفت و گو با رسانه های فرانسوی در پاریس گفته است "زمان به ضرر طرف مذاکره در جريان بوده که بايستی از فرصت پيش آمده هرچه سريعتر استفاده کند. ما به هيچ وجه از حقوق غير قابل انکار فناوری هسته ای دست برنداشته و تحت هيچ شرايطی نيز در اين زمينه سازش نمی کنيم."


همزمان و به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری ورلد بولیتن، وزارت خارجه ترکیه امروز با انتشار بیانیه ای اعلام داشت که روز پنجشنبه همین هفته، نشست حساس بین اشتون و داوود اغلو بمنظور آمادگی و رایزنی برای آغاز دور تازه گفتگو های هسته ای برگزار خواهد شد.

0 comments:

ارسال یک نظر