مقامات جمهوری اسلامی خواستار برخورد دولت افغانستان با معترضان مقابل سفارت ایران شدند

در پی تجمعاتِ اعتراضیِ شهروندانِ افغانستانی مقابل سفارت جمهوری اسلامی در کابل، مقامات آن سفارتخانه، روز جمعه ۱۴ ژانویه (٢۴ دی ماه)، از دولت افغانستان خواستند نسبت به حملات تظاهر كنندگان به ساختمان سفارت ‏واکنش نشان دهد .


گفتنی است درحالیکه سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده بود "مشکل توقف تانکرهای سوخت عازم افغانستان حل شده است"، روز چهارشنبه هفته اخیر، برای چهارمین بار پیاپی طی دو هفته گذشته، گروهی از مردم افغانستان، در برابر سفارت جمهوری اسلامی در کابل دست به تظاهرات اعتراضی زده و با آتش زدن تصاویر سران جمهوری اسلامی و پرتاب رنگ و تخم مرغ به سوی سفارت، شعارهایی علیه حکومت ایران سر دادند.


به گزارش ایرنا، فداحسين مالكی سفیر ایران در افغانستان گفته است "حكومت افغانستان باید اقدام لازم جهت بازداشت عوامل اصلی حمله به سفارت جمهوری اسلامی را انجام دهد."


اما وی در عین حال تهدید کرد که در صورت عدم شناسایی و يا دستگیری عوامل اصلی این تظاهرات احتمال دارد جمهوری ‏اسلامی ایران نسبت به ترانزیت سوخت و يا در برخی مسائل تجدید نظر كند.


طی ده روز گذشته صدها نفر از مردم پایتخت افغانستان در اعتراض به توقف تانکرهای سوخت در مرز ایران، در برابر سفارت این کشور در کابل دست به تظاهرات زد ه بودند.


يكی از رهبران تظاهرکنندگان در گزارشی به رسانه ها گفته بود "درصورتی که کشورایران به خواسته های ما توجه نکند در آینده تظاهرات گسترده ای را علیه منافع آن کشور در سراسر افغانستان به راه می اندازیم."


دولت ایران، از حدود دو هفته پیش، ورود ٢۵۰۰ تانکر سوخت از مرز خود به افغانستان را متوقف کرده بود، اما مقامات ایران گفته بودند که این مشکل حل شده و جای نگرانی وجود ندارد.


رامين مهمان‌پرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران اعلام کرده بود "جريانی می‌خواهد روابط ايران و افغانستان را تخريب کند، چرا که هفته‌ گذشته سوخت به داخل افغانستان منتقل شده است. "


پیش از این نیز،  گروهی از مردم در برابر سفارت ایران در کابل آنچه را که بدرفتاری حکومت ایران با پناهجویان افغان در آن کشور می دانند مورد انتقاد قرار دادند.

تظاهرکنندگان شعارهای تندی علیه ایران سر دادند و از مقامات دولتی ایران خواستند تا اعدام پناهجویان افغان را متوقف کنند.

0 comments:

ارسال یک نظر