بی اطلاعی سفارتخانه های نیجریه و غنا از اعدام شهروندانشان در زندان وكیل آباد مشهد


جـرس: در پی انتشار نامۀ یکی از شهروندان آفریقاییِ محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، از بی اطلاعی سفارتخانه های کشورهای آفریقایی، از اعدام شهروندانشان در زندان مشهد خبر داد.
 

بر اساس این گزارش،، در تاریخ ۲۶ آبانماه ۱۳۸۹، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گزارش داد که یک شهروند فیلیپینی به نام ارنی تاموند به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر در زندان وکیل آباد مشهد به سر می برد.  آقای تاموند با ارسال نامه ای به کمپین، اعلام کرده بود که در زندانی در مشهد محبوس است و خبر از بی گناهی خود داد.ه بود
 

در تاریخ اول آذرماه، کمپین در خصوص شرایط تاموند با سفارت فیلیپین در تهران تماس تلفنی برقرار کرد. 
 

مقامات سفارت فیلیپین به کمپین گفتند که نسبت به پروندهء وی "آگاه" هستند.  طبق اظهارات مقامات سفارت فیلیپین، آقای تاموند که در تاریخ ۲۲ دیماه ۱۳۸۸ در ایران دستگیر شده، در زندان از "امکانات ویژه،" ای برخوردار است که مطابق آن، مجاز به تماس تلفنی روزانه با وکلای خویش و سفارتخانه می باشد.  در نامه ای مورخ ۹ آذرماه ۱۳۸۹، سفارت فیلیپین در ایران اعلام می دارد که با آقای تاموند در تماس است، اما مقامات سفارت نتوانسته اند آقای تاموند را از دیماه ۱۳۸۸ تا کنون ملاقات کنند.  این نامه اعلام میدارد که آقای تاموند به سفارت اطلاع داده است که "دادگاه وی را به حبس ابد محکوم کرده است."
 

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ازتابستان سال ۱۳۸۹ در خصوص ادعاهای اعدامهای گروهی مکرر در زندان وکیل آباد مشهد، که شامل شهروندان کشورهای غنا و نیجریه نیز بوده است و هرگز اعلام و گزارش نشده است، گزارشاتی ارائه کرده است.
 

بر اساس گزارشات منابع مختلف، مقامات زندان وکیل آباد یک شهروند کشور نیجریه به نام پال چیندو را در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۹، و یک شهروند غنا به نام آکواسی آکوابه را در تاریخ ۴ اکتبر اعدام کرده اند.  این منابع ادعا می کنند که مقامات این شهروندان آفریقایی را بر خلاف قوانین بین المللی، بدون اطلاع سفارتخانه های متبوعشان محاکمه و اعدام کرده اند.
 

کمپین در تاریخ اول آذرماه سال جاری با مقامات هر دو سفارتخانهء نیجریه و غنا در تهران ارتباط حاصل کرد. نمایندگان هر دو سفارتخانه اعلام داشتند که فقط بعد از اجرای احکام اعدام از آن ها مطلع شده اند و هنوز منتظر این هستند که مقامات ایران رسما اجرای اعدام ها را تایید نمایند. یک مقام نیجریایی در تهران افزود که فقط بعد از اینکه یک خبرنگار از روزنامهء تایمز لندن با سفارتخانه تماس گرفت تا اطلاعات بیشتری در خصوص اعدام آقای چیندو کسب کند از این اعدام مطلع شده بود.
 

بر اساس کنوانسیون روابط کنسولی وین، که عهدنامه ای بین المللی برای تعریف روابط دیپلماتیک می باشد، دولت ایران می باید سفارتخانه ها را از دستگیری و محاکمهء شهروندان متبوعشان در ایران مطلع سازد و شهروندان خارجی را نیز از حقوق خویش برای تماس با سفارتخانه هایشان مطلع نماید.  به نظر می رسد دولت ایران در مورد آقای تاموند تعهد خویش را انجام داده است، اما متاسفانه در مورد آقایان چیندو و آکوآسی که هردو اعدام شده اند، این تعهدات را انجام نداده است.

  

0 comments:

ارسال یک نظر