تداوم افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار

در حالیکه خبرهای منتشرشده از سوی مسوولان تنظیم بازار و ادعاهای مقامات دولت، حکایت از کاهش قیمت نسبی اقلام خوراکی در میادین سطح شهر دارد، اما آخرین گزارش منتشرشده از سوی بانک مرکزی خبر از تداوم گرانی اقلام زیادی از مواد خوراکی در میادین شهرداری پایتخت می‌دهد و این در حالیست که فاز اجراییِ طرح هدفمندی یارانه ها (رها سازی قیمت ها)، در شرف نزدیک شدن می باشد. 


در گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی که شرق آنرا منتشر کرده، از میان ۱۱ گروه مورد بررسی ۹ گروه مواد خوراکی در هفته منتهی به ۱۹ آذرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش قیمت چهار تا ۶۰ درصدی مواجه شده‌اند.


بر اساس این گزارش لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوبات، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن ‌نباتی ۹ گروهی هستند که در دوره مورد بررسی با رشدی نسبی نسبت به هفته منتهی به ۱۹ آذرماه سال ۸۸ روبه‌رو بوده‌اند. در میان گران‌ترین اقلام خوراکی گزارش‌شده گروه سبزی‌های تازه با ۲/۶۲ درصد افزایش قیمت در صدر اقلامی قرار دارند که با بالاترین قیمت در میادین میوه و تره‌بار شهر عرضه شده‌اند. گزارش بانک مرکزی حاکی از افزایش قیمت تمامی اقلام خوراکی این گروه است. در این گروه گوجه‌فرنگی با ۲۰۸ درصد، بادمجان با ۸۹ درصد و خیار با ۴/۵۱ درصد بیشترین میزان افزایش قیمت را نسبت به هفته مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند.


بر اساس این گزارش هر کیلو خیار با متوسط قیمت ۶۹۰۰ تا ۷۹۰۰ ریال و بادمجان با متوسط قیمت هر کیلو ۶ تا ۷ هزار و ۲۰۰ ریال عرضه شده است. اما در این میان با وجود افزایش قیمت نجومی گوجه‌فرنگی در هفته گذشته، بانک مرکزی قیمت مشخصی از این قلم در ستون میادین و میوه و تره‌بار ارائه نکرده است. دو گروه قند و شکر و روغن ‌نباتی نیز هر کدام با ۳۰ درصد رشد قیمت در سبد کالایی خانوار‌ها قرار گرفته‌اند.


بنابراین گزارش یک حلب پنج کیلویی روغن ‌نباتی جامد به طور متوسط ۱۰۰ هزار تا ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ ریال و هر کیلو قند ۱۲ هزار و۵۰۰ و هر کیلو شکر با قیمت ۱۰ هزار و ۸۰۰ ریال عرضه شده است. در میادین میوه و تره‌بار میوه‌های تازه هم ۲/۱۱ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته مشابه سال قبل داشتند. در میان میوه‌های مورد بررسی سیب قرمز با حداقل قیمت ۸ هزار ریال و افزایش ۴۰ درصدی قیمت بیشترین میزان افزایش قیمت را نشان می‌دهد.


بقیه اقلام میوه‌های تازه نیز به ترتیب سیب زرد با ۳۵ درصد، پرتقال با ۱۶ درصد، انار با ۱۳ درصد و انگور با ۲/۷ درصد افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌اند. گوشت قرمز و گوشت مرغ در هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل آن کاهش قیمت دو درصدی و ۹ درصدی داشته‌اند اما در مقایسه با هفته مشابه سال گذشته به ترتیب با ۵/۱۸ و سه درصد رشد قیمت در میادین شهرداری عرضه شده‌اند. گفتنی است گوشت گوسفند با استخوان به قیمت ۱۴ هزار و ۸۵۰ تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و گوشت بی‌استخوان به قیمت ۸ هزار و ۷۵۰ تا ۹ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسید.


همچنین گروه حبوب، لبنیات و چای نیز هر کدام با ۸/۲۳ درصد، ۶/۴ درصد و ۲/۱۱ درصد رشد قیمت در این میادین عرضه شده‌اند. تخم‌مرغ و برنج تنها اقلامی بوده‌اند که قیمتی نسبی داشته‌اند. بر اساس این گزارش هر شانه تخم‌مرغ با ۱/۱۰ درصد کاهش قیمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته به قیمت ۲ هزار و ۸۴۰ تا ۳ هزار و۳۰۰ تومان به مردم عرضه شده است.


در همین حال گزارش میدانی خبرنگار مهر خبر از کاهش نسبی قیمت برخی صیفی‌جات در بازار نسبت به هفته گذشته با ورود محصول جنوب کشور در روزهای اخیر دارد. گزارش میدانی از سطح شهر نشانگر این است که قیمت صیفی‌جات از جمله گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است.


در همین حال، گوجه‌فرنگی‌های ۱۰۰۰ تومانی که اخیراً از جنوب کشور به پایتخت وارد شده، در بازار عرضه شده است. چرخی در میادین تره‌بار نشان می‌دهد که در حال حاضر هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان، سیب‌زمینی ۴۵۰ تومان، پیاز ۵۵۰ تومان، کاهو ۳۵۰ تومان، انواع سبزی ۳۰۰ تومان، کلم قرمز ۲۹۰ تومان، کلم سفید ۲۸۰ تومان، لیموترش ۶۰۰ تومان، هویج ۳۲۰ تومان، نارنج ۳۵۰ تومان، چغندر ۳۵۰ تومان، شلغم ۲۵۰ تومان و کدو مسما ۴۹۰ تومان عرضه می‌شود.


اما کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز مردم نیز بدون تغییر قیمت باقی مانده و حتی در اقلامی نظیر گوشت مرغ، کاهش ۱۰۰ تومانی قیمت در بازار را شاهد هستیم، به نحوی که هر کیلوگرم مرغ تازه در هفته‌های گذشته با قیمت ۲۸۵۰ تومان عرضه می‌شد که هم‌اکنون به ۲۷۵۰ تومان رسیده است، قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ نیز ۱۵۲۰ تومان است.


در حال حاضر، قیمت برنج هندی ۱۹۵۰ تومان، قیمت برنج دودی ۱۹۰۰ تومان، برنج طارم ۲۵۰۰ تومان، برنج هاشمی ۲۲۵۰ تومان، صدری ۲۲۵۰ تومان و خزر ۱۶۵۰ تومان در بازار مشاهده می‌شود، ضمن اینکه قیمت روغن پنج کیلویی نیز ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان، تن ماهی ۱۹۰۰ تومان، یک قوطی رب ۱۷۰۰ تومان، یک کیلوگرم قند شکسته ۱۳۸۰ تومان و روغن یک لیتری مایع ۱۸۵۰ تومان است.


گوشت نیز بدون نوسان در بازار هم‌اکنون عرضه می‌شود، به نحوی که قیمت هر کیلوگرم چرخ‌کرده هشت هزار تومان، مخلوط گوساله ۹۹۵۰ تومان، سردست گوساله ۱۳۸۸۰ تومان، ران گوسفندی ۱۵۹۸۰ تومان، ران گوساله ۱۱۵۵۰ تومان، سردست گوسفند ۱۲۱۶۵ تومان و خورشتی گوسفندی ممتاز ۱۸۷۰۰ تومان است.


قیمت محصولات لبنی نیز که در هفته‌های گذشته به دلیل افزایش غیرقانونی از سوی برخی برندها با افزایش قیمت روبه‌رو شده بود، به حالت عادی برگشته و هم‌اکنون هر لیتر شیر غیریارانه‌ای ۸۵۰ تومان و یک عدد شیر یارانه‌ای ۳۵۰ تومان همانند سابق عرضه می‌شود، ضمن اینکه هر خامه ۲۰۰ گرمی نیز به قیمت ۶۲۰ تومان در بازار وجود دارد. 

 

گفتنی است محمود احمدی نژاد قرار است مجددا شامگاه شنبۀ آتی، در مورد هدفمندی یارانه ها و جزئیات شروع آن، گفتگویی رسانه ای داشته باشد.

0 comments:

ارسال یک نظر