بازداشت، محکومیت و انتقال به قرنطینه گروهی از فعالان مدنی آذری

جـــرس: در ادامه نقض حقوق شهروندی و مدنی توسط دستگاههای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی، طی روزهای اخیر یک فعال آذری بازداشت، یک نفر دیگر محکوم به حبس، یک تن دادگاهی و گروه زیادی از بازداشت شدگان روزهای اخیر، به بند قرنطینه زندان تبریز منتقل شدند.

به گزارش ارگان خبری انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران، سیامک میرزایی فعال دانشجویی آذربایجانی در دانشگاه رشت، عصر روز شنبه ۱۷ مهر ۸۹ در منزل پدری اش در شهر پارس آباد مغان بازداشت شد.

به گفته نزدیکان خانواده میرزایی٬ ماموران امنیتی هنگامی که وی برای دیدار با خانواده از دانشگاه رشت به منزل پدریش در پارس آباد مغان آمده بود وی را بازداشت کرده اند.
ماموران به خانواده میرزایی گفته اند که آنها این فعال دانشجویی را به اداره اطلاعات اردبیل خواهند برد اما وی تا کنون تماسی با منزل نداشته و این امر موجب نگرانی خانواده از وضعیت وی شده است.

این فعال مدنی- دانشجویی، پیش از این نیز در اردیبهشت ۸۹ بازداشت و با ضمانت ۱۵ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود.دادگاه این فعال دانشجویی آذربایجانی ۱۰ مهر ۸۹ در دادگاه انقلاب اردبیل برگزار شد.
وی دانشجوی ترم آخر رشته مهندسی تولیدات دامی دانشگاه رشت است و در کنکور ورودی مقطع فوق لیسانس دانشگاههای دولتی ایران سال ۸۹ ستاره دار شده و از ورود به دانشگاه محروم شده بود.

همزمان حسین نصیری فعال مدنی آذربایجانی از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به یکسال حبس تعزیری محکوم شد.
این فعال آذربایجانی ۱۳ فروردین ۸۹ در جریان همایش دفاع از دریاچه ارومیه بازداشت و پس از چند روز بازجویی در اسکو به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده بود.
بر اساس حکم صادره از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر اتهام نصیری تبلیغ علیه نطام از طریق ارتباط اینترنتی و شرکت در مباحثی مربوط به پرچم آذربایجان عنوان شده است.دادگاه همچنین این فعال آذربایجانی را از اتهام عضویت در گروههای معاند نظام و اجتماع و تبانی جهت بر هم زدن امنیت ملی تبرئه نمود.
این فعال مدنی پیش از این نیز به اتهام تبلیغ علیه نطام از طریق پخش اعلامیه از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.
مسئولین قضایی پس از بازداشت این فعال آذربایجانی در ۱۳ فروردین ۸۹ او را پس از اتمام مرحله بازجویی به زندان تبریز منتقل کرده اند و وی از آن زمان تا کنون در حال گذراندن دوران حبس شش ماهه اش بود.
دادگاه این فعال آذربایجانی به صورت غیر علنی برگزار شده و نقی محمودی وکیل دادگستری در تبریز وکالت وی را بر عهده دارد.

این سامانه خبری همچنین گزارش داد جلسه رسیدگی به اتهامات حسین محمدی الوار فعال مدنی آذربایجانی در تبریز روز دوشنبه ۱۹ مهر ۸۹ در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز برگزار شده است.
این فعال مدنی آذربایجانی ۱۴ اردیبهشت ۸۹ در منزل پدریش در تبریز بازداشت و پس از تحمل ۲۹ روز بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود.
بر اساس این گزارش ماموران امنیتی پس از تماس تلفنی محمدی الوار با مدیر عامل تیم فوتبال تراکتورسازی و اعتراض به شعارهای نژادپرستانه تماشاگران فارس نسبت به آذربایجانیها در جریان مسابقه فوتبال بین تیمهای فوتبال تراکتورسازی تبریز و مس کرمان به منزل پدری وی مراجعه و پس از تفتیش منزل وی را بازداشت نموده بودند.
اتهام محمدی "عضویت در گروههای معاند نظام از طریق عضویت در گروه حرکت ملی آذربایجان"٬ "اخلال در نظم عمومی" و "توهین به رهبری" از طریق شرکت در تشویق تیم فوتبال تراکتورسازی عنوان شده است.
دادگاه این فعال آذربایجانی به صورت غیر علنی برگزار شده و وی در مرحله بازجویی از ملاقات با خانواده و وکیل محروم بوده است. نقی محمودی وکیل دادگستری در تبریز وکالت محمدی الوار را برعهده دارد.

همزمان با این خبر، گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه بهنام نورمحمدی، ولی روشنی، كریم تیری، رحیم گلابی، مهدی گلابی، رحیم فوری، حسین پور فیاض، سعید حسین زاده، حسن رنجبر، حسن خوی اوشاغی، حمید هاشمی٬ نوجوان و عده ای دیگر از هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی ۱۸ مهر ۸۹ توسط ماموران امنیتی بازداشت شده اند.
در جریان مسابقه فوتبال تیمهای فوتبال تراکتورسازی و نفت تهران در ورزشگاه سهند تبریز ماموران امنیتی روز یکشنبه ۱۸ مهر ۸۹ بیش از بیست تن از هوادارن تیم فوتبال تراکتورسازی را بازداشت کردند که از این میان عده ای بازداشت شدگان ۲۰ مهر ۸۹ از سوی رئیس شعبه چهارم بازپرسی دادسرای تبریز به قید وثیقه و ضمانت آزاد شدند.
بهنام نورمحمدی دانشجوی دانشگاه آزاد تبریز، ولی روشنی، كریم تیری، رحیم گلابی، مهدی گلابی، رحیم فوری، حسین پور فیاض، سعید حسین زاده، حسن رنجبر، حسن خوی اوشاغی، حمید هاشمی و نوجوان که در جریان این مسابقه فوتبال بازداشت شده بودند پس از دو روز بازداشت در اداره حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی تبریز در خیابان صائب برای تحقیقات بیشتر به بند قرنطینه زندان تبریز منتقل شده اند.
بازیهای تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز به محلی برای طرح مطالبات ملی آذربایجانیها تبدیل شده است و این امر موجب شده است حکومت ایران هواداران تیم فوتبال را بازداشت و مورد آزار و اذیت قرار دهد.

0 comments:

ارسال یک نظر