انتقاد شديد نادران به همايش ايرانيان و انتصاب نمايندگان ويژه احمدی نژاد

الياس نادران در سوال خود از وزير خارجه نسبت به همايش ايرانيان خارج از كشور و انتصاب نمايندگان ويژه از سوي احمدی نژاد انتقاد شديدي كرد و در پايان، مجلس هم از پاسخ وزير خارجه قانع نشد.

به گزارش ايلنا، در جلسه علني امروز سوال الياس نادران نماينده تهران از وزير امور خارجه در ارتباط با نقش شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور در آزادسازي مشروط معصومي‌نژاد و دميرچي‌لو در دستور كار مجلس قرار گرفت. پس از آنكه نادران از پاسخ وزيرخارجه قانع نشد، مجلس نيز با 55 راي موافق، 110 راي مخالف و 15 راي ممتنع پاسخ متكي را قانع‌كننده تشخيص نداد.

منوچهر متكي در ابتداي توضيحات خود در ارتباط با چهارچوب قانوني تشكيل شوراي عالي ايرانيان، اظهار داشت: اصل تشكيل شوراي عالي ايرانيان كه در آغاز راه يك "ستاد" بود، به مصوبه جلسه 82.8.18 در دولت هشتم باز مي‌گردد كه هيات وزيران بنا به پيشنهاد وزارتخارجه اين موضوع را تصويب كرد.

به گفته وي، تشكيل اين ستاد و پس از آن شوراي عالي ايرانيان با يك نگاه گسترده به مجموعه نيازهاي هموطنان در اقصي نقاط جهان تعريف شده است.

وزير امور خارجه عنوان کرد: بي‌شك نمايندگان چنين مجموعه‌اي در كشور را كه به امور ايرانيان خارج از كشور مي‌پردازد، مورد تاييد قرار مي‌دهند. البته مسائل خارج از كشور از جمله امور ايرانيان و پيگيري مشكلات آنان، در وزارت خارجه متمركز است.

متكي با اشاره به دستگيري معصومي‌نژاد و دميرچي‌لو از تماس تلفني احمدی نژاد در همان روز به وي به عنوان وزيرخارجه خبر داد و گفت: رئيس‌جمهور بر ضرورت پيگيري كار اين دو نفر تاكيد داشتند و وزارت خارجه نيز اين موضوع را پيگيري كرد.

وي افزود: شوراي عالي ايرانيان، ارتباط مستقيمي براي هموطنان ايراني در خارج از كشور ايجاد كرده است تا آنان مشكلات خود را مطرح كنند و حتي گاهي به صورت آن‌لاين در تماس‌هاي تلفني، مسوولين ذيربط پاسخ‌گوي مشكلات ايرانيان مقيم خارج از كشور هستند.

وزيرخارجه از چندين‌بار تماس تلفني خودش با وزير خارجه ايتاليا در راستاي پيگيري مشكلات اين دو هموطن ايراني خبر داد و گفت: خوشبختانه تلاش‌ها به ثمر رسيد و اين دو نفر به صورت مشروط آزاد شدند. اخيرا نيز در ديداري كه با وزير خارجه ايتاليا در كابل داشتم تاكيد كردم كه سريعا نسبت به نهايي شدن وضعيت اين افراد اقدام شود.

متكي معتقد است كه شايد نياز است شوراي عالي ايرانيان و دبيرخانه‌ها و كميته‌هاي آن گزارشات جامع‌تري از كارها و مسائلشان بفرستند و براي نمايندگان مجلس اطلاع‌رساني كنند تا به اين انتقادات رسيدگي شود.

نادران در ابتداي توضيحات خود اظهار داشت: به استناد مصوبه وزارت خارجه، ستاد مربوط به ساماندهي امور ايرانيان خارج از كشور مصوبه هيات وزيران را دارد. اما شوراي عالي ايرانيان مورد سوال است كه در كجا به تصويب رسيده است و مصوبه كدام مرجع قانوني را دارد؟ ستادي كه دبيرخانه آن در وزارت خارجه بود و كار ستادي صورت مي‌داد چه ارتباطي با شوراي عالي ايرانيان دارد كه ده‌ها زيرمجموعه تشكيل داده است؟

اين نماينده مجلس با بيان اينكه دفاع از حيثيت مجموعه وزارت خارجه محل بحث است، خاطرنشان كرد: با تشكيل اين شورا و دادن اختيارات به آن، وزارت خارجه از حيز انتفاع خارج شده و كارشناسان و سفرا از موضوعيت افتاده‌اند.
اين عضو فراكسيون اصولگرايان با اشاره به همايش ايرانيان خارج از كشور اين همايش را موجب وهن نظام خواند و گفت: اتفاقات اين همايش دون شان نظام بوده است.

وي همچنين انتصاب نمايندگان ويژه از سوي رئيس‌جمهور را نيز مورد انتقاد قرار داد و گفت: مشخص نيست كه انتصاب اين نمايندگان با چه استنادي صورت گرفته است و اگر با استناد به اصل 127 است، بايد اضطراري به وجود آمده باشد. اما در حال حاضر چه اضطراري وجود دارد؟

اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس اختيارات شوراي عالي ايرانيان را فراتر از وزارت خارجه عنوان كرد و گفت: اگر بنا است اين شورا را افراد معلوم‌الحال آن اداره كند، پس عيبي ندارد كه همان آقا را وزير امور خارجه در نظر بگيريم و پس از مصوبه قانوني وزير خارجه، رئيس شوراي عالي ايرانيان شود.

نادران معتقد است كه دستگاهي كه وظيفه ذاتي‌اش حمايت از حقوق ايرانيان است، معطل شده و شوراي عالي ايرانيان اين كار را انجام مي‌دهد. چگونه است كه هر مسووليتي كه در كشور قرار است داده شود، اول بايد به آن آقا ارائه شود؟

اين نماينده مجلس با طرح اين سوال كه اين روند به كجا مي‌انجامد؟، يادآور شد: وزير امور خارجه پاسخ دهد اختياراتي كه دائما از وزارت خارجه سلب مي‌شود و به افراد خاص داده مي‌شود به چه علت است؟ و آيا با اين وضعيت براي نصب سفرا، وزير امور خارجه به جاي گفت‌وگو با رئيس‌جمهور بايد با نمايندگان ويژه وي مشورت كند؟ چراكه اگر براساس اصل 127 اين نمايندگان ويژه انتخاب شده باشند همه اختيارات وزرا به اين نمايندگان داده مي‌شود.

به گفته وي، دبيرخانه شواري عالي امنيت ملي تعطيل شده و به نمايندگان ويژه اختيار داده مي‌شود.

نادران ادامه داد: اين نمايندگان نيز خزعبلاتي را تحويل مي‌دهند كه موضع نظام تلقي مي‌شود. اما اين افراد بايد بفهمند كه چگونه صحبت مي‌كنند و بايد آموزش‌ديده باشند.

وي همچنين با انتقاد از همايش ايرانيان خارج از كشور گفت: اين افراد چند روزي در كشور ما به گشت و گذار مشغول بودند و ما پس از 30 سال بدهكار كساني شديم كه 30 سال در كشور نبودند.

متكي نيز در توضيحات خود موضوعات مطرح شده از سوي نادران را بي‌ارتباط با سوال وي دانست و گفت: در دولت نهم يكي از نخستين مصوبات تغيير عنوان ستاد به شوراي عالي ايرانيان است و دبيرخانه نيز از وزارت خاجه به نهاد رياست‌جمهوري انتقال داده شد.

وي معتقد است كه تشكيل كارگروه‌ها به معناي ايجاد ساختارهاي جديد نيست و رئيس هر كارگروه يك وزير است.

وزير امور خارجه يادآور شد: در دو دولت نهم و دهم موضوع ستاد و شوراي عالي ايرانيان بسيار گسترده‌تر و جدي‌تر كار خود را آغاز كرد.

نادران نيز ادامه داد: مصوبه سال 85 مربوط به آن است كه دبيرخانه از وزارت خارجه به نهاد رياست‌جمهور منتقل شده است اما هيچ مصوبه‌اي در مورد تغيير نام ستاد عالي ايرانيان به شورا نيست و كارگروه‌هاي تخصصي آن نيز مصوبه‌اي ندارند.

نادران با اشاره به برخي اظهار نظرها در مورد تشكيل مكتب ايراني گفت: گفته بودند مي‌خواهند مكتب ايراني تشكيل دهند اما زماني كه اسلام به مرزها منتهي شود، ديگر اسلام نيست و ما هيچ مناسباتي با افغانستان و عراق نخواهيم داشت.

نادران بدون نام بردن از اسفنديار رحيم مشايى گفت: اين آقا در سال گذشته در سفر به نيويورک ملاقات هاى مختلفى را با افراد مختلف انجام داده است. از جمله افرادى كه ملاقات كرده است سفير اسبق آمريكا در رژيم صهيونيستى (اسرائيل) بوده است و حالا اين سوال پيش مى آيد كه چه مذاكراتى بين اين دو تن صورت گرفته است؟ متن اين مذاكرات كجاست. وی گفت: من به اين جريان مشكوكم...من با اين حرف هايى كه توسط اين آقا زده مى شود مشكل دارم.

اين نماينده مجلس اين موضوعات را انحرافات اساسي عنوان كرد و گفت: مجموعه افرادي به اين همايش دعوت شدند كه هركدام از آنها با چهار همراه به كشورمان آمدند كه هزينه رفت و برگشت، اسكان، نقل و انتقال و حتي حقوق معوقه آنها نيز داده شد. آيا اين افراد ممنوع‌الورود و يا ممنوع‌الخروج نبوده‌اند كه دستگاه اطلاعاتي كمترين برخورد را با آنها نكرده است؟ اگر اين افراد به شكل عادي به ايران مي‌آمدند مجرم بودند و مي‌بايست به دستگاه قضايي توضيح دهند، اما بعد مي‌گويند كه بدهكارند. آنها اگر هم بدهكار باشيد به ايرانيان داخل كشور كه جنگ تحميلي را تحمل كردند و مصيبت كشيده‌اند، بدهكاريد.

اين عضو فراكسيون اصولگرايان با انتقاد از تشكيل خانه ايرانيان در كشورهاي مختلف و عدم شفافيت بودجه آن گفت: وزارت خارجه بايد به اين موضوع اعتراض كند و به مجلس هم توضيح دهد كه بودجه آن را از كجا آورده‌اند؟

اين نماينده مجلس با اشاره به نشست‌هاي همايش ايرانيان خارج از كشور، گفت: خبرنگاران اجازه حضور در اين نشست‌ها را پيدا نكرده‌اند و مشخص نيست چه مسائلي در اين نشست‌ها مطرح شده است. آن وقت اين آقا را وهم برمي‌دارد و مي‌گويد اگر كانديدا شود 9 ميليون بيشتر از احمدي‌نژاد راي مي‌آورد اينها مسائلي است كه بايد به آن پاسخ داده شود.

در پايان پس از اينكه نادران از پاسخ متكي قانع نشد در راي‌گيري صورت گرفته نمايندگان با 55 راي موافق، 110 راي مخالف و 15 راي ممتنع پاسخ متكي را قانع‌كننده تشخيص ندادند.

0 comments:

ارسال یک نظر