آیت‌الله گرامی: مراجع از وضعیت بیکاری و مشکلات مردم ناراحت‌اند

آیت‌الله گرامی، ار مراجع تقلید ساکن قم، با اشاره اجماع مراجع در محکوم کردن حادثه ۱۴ خرداد در حرم امام، خاطرنشان کرد: در طول مبارزات با شاه، اجماع مراجع تنها در قضیه انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود و دیگر اجماع نداشتیم. این بار هم مراجع ناراحتی‌هایی از بعضی چیزهای دیگر داشتند و این قضیه محلی شد برای بروز این ناراحتی‌ها.

به گزارش کلمه، این شاگرد آیت الله خمینی، در خصوص حادثه ۱۴ خرداد و توهین به سید حسن خمینی در کنار مرقد رهبر انقلاب، گفت: اولا توهین بزرگی به مرحوم امام شد. حالا اگر کسی با سیاست ایشان مخالف بود به مرجعیت ایشان احترام می گذاشت. دوم اینکه خلاف مبانی اسلامی بود حکومتی که از آزادی بیان سخن می گوید، آن وقت نوه بنیانگذار این سیستم نتواند پنج کلمه حرف بزند خیلی عجیب است. خیلی ها تکان خوردند حتی کسانی که هیچ وقت وارد نمی شوند، وارد ماجرا شدند. خیلی ناراحت کننده بود. از طرف دیگر احساس مظلومیت در نوه امام شد این مظلومیت همیشه باعث پیشرفت شده.

آیت الله گرامی که خود نیز در آن زمان بیانیه‌ای در محکومیت این حادثه صادر کرده بود، در گفت و گوی تفصیلی با سایت جماران، افزود: بنده برآوردی که از تلفن ها و دیدار ها داشتم این بود که محبوبیت آقای سید حسن خمینی بعد از حادثه خیلی بالا رفت. غائله بسیار زشت و بد بود. ما وقتی آن بیانیه را دادیم مدیر کل اطلاعات قم و فرمانده سپاه آمدند پیش ما و قضیه را توضیح دادند و گفتند با روبوسی آن قضایا جبران شد. این قضیه در خارج هم به چهره جمهوری اسلامی لطمه زد اخیرا چند چیز به جمهوری اسلامی لطمه زده است. یکی همین قضیه بود. یکی هم قضیه کهریزک بود حالا من به واقعش کاری ندارم اما شایعاتی که در قضیه زندان کهریزک در آمد ، کشید به اینکه شاعران طناز طنزی هایی ساختند و در موبایل ها پخش شد و سرتاسر مملکت را گرفت امروزه تبلیغات اینجوری نیست که اگر در صدا و سیما نیاید تمام بشود ،موبایل ها همه جا پخش می کنند.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص علت اجماع در میان مراجع در خصوص این حادثه، با اشاره به نادر بودن موارد اجماع مراجع بر سر یک مسئله، خاطرنشان کرد: در طول مبارزات، اجماع مراجع تنها در قضیه انجمن های ایالتی و ولایتی بود. دیگر اجماع نداشتیم. اول رفراندوم برخی آمدند بیانیه بدهند اما به جایی نرسید. هر جا اجماع علما بوده، فورا پیروزی حاصل می شد. وقتی میرزای شیرازی در قضیه تنباکو می خواست در برابر ناصر الدین شاه اعلام موضع کند از ۶ ماه پیش با علما مذاکره می کرد که من می خواهم این اقدام را بکنم شما چه می گویید تا اینکه که اجماعی کلی حاصل شد اگرچه آقای فشارکی دو خط مطلب نوشت.

این مرجع تقلید در توجیه ریشه‌های این اجماع گسترده علیه توهین‌کنندگان گفت: اولا مراجع ناراحتی هایی از بعضی چیزهای دیگر داشتند و این قضیه محلی شد برای بروز این ناراحتی ها. دوم مظلومیت نوه امام بود و سومی توهین به امام باعث چنین اجماع شد. مردم توهین به مرجعیت را تحمل نمی کنند و امام راقبل از اینکه رئیس حکومت باشد، به عنوان یک مرجع می شناسند. مشکلات خیلی زیاد است اما این مساله برای آنها اهمیت دارد. مشکلات مردم یکی دو تا نیست هی آمار می دهند اما آمار ملاک نیست مردم مرتبا به ما اطلاع می دهند و از وضع بیکاری و سردرگمی می نالند. می گویند می ترسیم جنس بخریم مبادا ارزان شود، می ترسیم جنس بفروشیم مبادا گران شود. کارها خوابیده است من اطلاع دقیق دارم. برخی از افراد از مقلدین خود ما که وضعشان هم خیلی خوب بوده، تلفن می زنند می گویند دعا کنید آبرویمان نرود.

0 comments:

ارسال یک نظر