عباسپور: كشور را از ظرفيت اساتيد با تجربه محروم نكنيم

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص بررسی اقدام وزارت علوم در بازنشستگی پیش از موعد اساتید دانشگاه‌ها در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: تلاش ما این است تا توضیحات وزارت علوم را برای انجام این کار بدانیم. این درست نیست که كشور را از ظرفيت اساتيد با تجربه محروم كنيم.

به گزارش آفتاب علی عباسپور تهرانی افزود: ما طی نامه‌ای از وزارت علوم خواسته ایم تا توضیح دهند براساس چه ضوابطی چنین اقدامی در حال انجام است اما تا کنون پاسخی دریافت نکرده ایم.

نماینده تهران گفت: درخصوص بازنشستگی اساتید قانونی وجود دارد که تاکید می‌کند این اساتید می‌توانند ادامه کار دهند اما با تصویب هیات وزیران. حال تلاش ما این است که این قانون را مورد تجدید نظر و بازنگری قرار دهیم و شفاف سازی کنیم تا هر تعبیری نتوان از آن داشت. سعی ما این است که کشور را از ظرفیت اساتید با تجربه محروم نکنیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: ما معتقدیم که مسائل علمی بازنشستگی ندارد بعضی از اعضای هیئت علمی ممکن است بسیار قوی باشند اما در بخش پژوهش کاستی داشته باشند اما نباید چنین باشد که ما از تجربه آموزش آنها خود را محروم کنیم.

عباسپور ادامه داد: ممکن است برخی از اساتید به کار علمی علاقه نداشته باشند اما این نمی تواند بهانه ای برای بازنشستگی آنها باشد. اینها ذخیره علمی کشور هستند ما نگران نیروهای جوان نیستیم زیرا در برنامه پنجم توسعه مقرر شد تا تعداد زیادی عضو هیات علمی استخدام شوند.

وی یادآور شد: متاسفانه بعضا اخباری داشتیم که تعدادی از اساتید بازنشسته در خارج از کشور به کار تدریس مشغول هستند که این برای کشور مناسب نیست. این مطلوب نیست که ما اساتیدی را از حضور در دانشگاه‌ها محروم کنیم و آن‌ها به راحتی در دانشگاه‌های عالی خارج از کشور جذب شوند. درحقیقت ما خود را از داشتن چنین نیروهایی محروم می کنیم.

از سوی دیگر امروز وزارت علوم با صدور اطلاعیه ای در خصوص دلایل تغییر روسای دانشگاه ها اعلام کرد: تنها 16 درصد از روسای دانشگاهها تغییر کرده اند که این تغییرات به دلایل سیاسی نبوده است و مقایسه تغییرات انجام یافته با زمان یکی وزرای اسبق وزارت علوم ناعادلانه است.

به گزارش مهر، در این اطلاعیه آمده است: در برخی مصاحبه ها تغییرات انجام شده در روسای دانشگاهها را سیاسی جلوه داده و آن را با تغییرات انجام یافته در زمان مسئولیت یکی از وزرای اسبق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکسان تلقی کرده اند که به نظر می رسد این قیاس مع الفارق و ناعادلانه باشد زیرا که در تغییرات مورد استناد با رفتن دولت سازندگی و آمدن دولت اصلاحات، دولتها تغییر یافته و خط و سیر فکری مسئولین با هم تفاوت داشت و در مدت کوتاه چند ماهه، حدود 90 درصد از مسئولین دانشگاهها تغییر پیدا کردند از جمله رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران که کمتر از یک ماه از مدت مسئولیت او در دانشگاه می گذشت عزل شد.

با وجود موضوع گیری های گوناگون نسبت به بازنشستگی و اخراج اساتید از دانشگاه ها طی یک سال گذشته، در این اطلاعیه نسبت به بازنشستگی های اساتید توضیح قابل توجهی داده نشده است.

0 comments:

ارسال یک نظر