چند خبر از جنبش راه سبز - جرس


اختصاصی جرس / اعتراض گروهی از حامیان جنبش سبز در لندن به همایش حامیان دولت

Posted:



شبکه جنبش راه سبز(جرس): روز گذشته گروهی از حامیان جنبش سبز در لندن،  در مقابل دفتر رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی در انگلستان تجمع کرده و نسبت به برگزاری نشست حامیان دولت کودتا دست به اعتراض زدند.

به گزارش  جرس، این نشست تحت عنوان «انقلاب اسلامی الگویی برای مقاومت های ضد استكباری» و توسط رایزنی فرهنگی سفارت برگزار شد.

از آنجا که این مرکز طی چند هفته اخیر تحت پوشش سمینارهای "علمی و پژوهشی" سعی در نمایش و القای مشروعیت و اقتدار داخلی- منطقه ای" دولت کودتا در افکار عمومی جهان را داشته، جمعی از حامیان جنبش سبز قصد افشاگری و اطلاع رسانی داشتند.

مهمانان نشست رایزنی فرهنگی، غیر از اعضای سفارت و وابستگان آنها، غیرایرانیان و مرتبطین گروههای اسلامی کشورهای خاورمیانه بودند.

از آنجا که ورود به همایش، بصورت گزینشی و با دعوتنامه های مخصوص سفارت ممکن بود، لذا حامیان جنبش که قصد حضور در جلسه و مطرح کردن سوالات خود در زمینه عملکرد داخلی- خارجی دولت احمدی نژاد را داشتند، اجازه ورود نیافته و در بیرون سالن دست به تجمع زدند.

سبزها با در دست داشتن تصاویر چند تن از شهدای جنبش و پلاکاردهای با زبان انگلیسی و با مضمون "شکنجه و اعدام در ایران را متوقف کنید" و "ما خواهان آزادی زندانیان سیاسی در ایران هستیم" و همچنین شعارهای انگلیسی "دولت احمدی نژاد قاتل مردم و دانشجویان ایران"، "قتل و سرکوب در ایران محکوم است"، مرگ بر دیکتاتور"و "حامیان دولت کودتا شرم بر شما"، به مدت حدودا چهار ساعت به تجمع خود ادامه دادند.

یکی از مسئولین امنیتی همایش، ضمن مشاجره با چند تن از حامیان جنبش که از وی در مورد عملکرد کودتاچیان و وضعیت مردم داخل ایران پرسش کرده بودند، گفت "من خودم همیشه و طی این مدتها در تردد به ایران بوده و دیده ام که هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ خبری هم نیست و شهید یا "ندا آقاسُلطان مُلطان" هم دروغ ها و ساخته های شماست...ما چنین افرادی را نمی شناسیم...اینها را خودتان می کُشید و گردن نظام می اندازید.

علی محمد حلمی رایزن فرهنگی سفارت، چند روز پیش در گفتگو با خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا)، مردمِ سوگوار آیت الله العظمی منتظری و معترضان داخل کشور را وابسته به انگلستان و غرب معرفی کرده بود.

هفته گذشته نیز رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی نشستی مشابه در دانشگاه "دورهام" برگزار و قصد سوء استفاده از حضور دکترمحمدعلی همایون کاتوزیان برای علمی نشان دادن سمینار و کسب مشروعیت برای خود را داشت که این محقق برجستۀ دانشگاه آکسفورد، از حضور در این نشست خودداری کرد.

 

ناطق نوری: نگاه عملگرایانه به جمهوریت و اسلامیت نظام راهکار مشکل کنونی است

Posted:



شبکه جنبش راه سبز (جرس): علی اکبر ناطق نوری از چهره های شناخته شده جریان اصولگرا که در انتخابات اخیر از میرحسین موسوی حمایت کرده بود، در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر " حل مشکلات کنونی را در اعتقاد عملی به جمهوریت و اسلامیت"  نظام عنوان کرد.

 

رئیس مجلس پنجم گفت:امام به انتخاب مردم بسیار اهمیت می دادند و بر مردمی بودن حکومت تاکید داشتند و این یعنی جمهوریت نظام . به نظر امام جمهوریت نظام زمانی ارزشمند است که با اسلامیت همراه باشد. همان روزهای اول انقلاب خیلی لیبرال ها، ملی گراها و برخی گروههای دیگر از جمهوری به تنهایی یاد می کردند و برخی دیگر جمهوری دموکراتیک را مطرح کردند. بعضی به عکس طرفدار حکومت اسلامی بودند و هیچ توجهی به مردم و آراء مردم نداشتند لذا حضرت امام(ره) هم برابر کسانی که به دنبال جمهوری مطلق یا جمهوری دموکراتیک و امثال اینها بودند موضع می گرفت و هم برابر کسانی که صرفا به حکومت اسلامی فکر می کردند. ایشان سخت معتقد به دو بعد مردمی و اسلامی حکومت به معنای واقعی آن بود درحال حاضر توصیه من به مسئولان و مردم داشتن نگاه عمل گرایانه به مفهوم واقعی شعار جمهوری اسلامی است.

 

وی تاکید کرد: در زمان حاضر نیز اگر همه ما، مسئولان و مردم به این شعار اساسی تکیه کنیم همه مشکلات ما حل خواهد شد. همه باید به جمهوریت نظام توجه داشته باشیم و بعد اسلامی آن را هیچ گاه فراموش نکنیم. توصیه من داشتن نگاه عمل گرایانه به این دو شعار است.

 

دعوت حزب کارگزاران برای حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن

Posted:



اعتماد مردم نسبت به نظام مخدوش شده است -

شبکه جنبش راه سبز (جرس): حزب کارگزاران سازندگی ایران همزمان با سی و یکمین سالگرد انقلاب  مردم  را به حضور یکپارچه و وحدت آفرین در راهپیمایی ملی 22 بهمن فراخوانده و شعار "استقلال،آزادی، جمهوری اسلامی" را مناسب ترین شعار برای یادآوری و احیای آرمانها و اهداف اصیل انقلاب اسلامی مردم ایران در این روز دانست.

 

بیانیه حزب کارگزاران با بیان اینکه "نظام جمهوری اسلامی ایران برای تحقق عدالت،استقلال و آزادی تاسیس شد" در بیانیه خود تاکید کرد: "امروز که در آستانه سی و یکمین سالروز پیروزی انقلاب قرار داریم اما اوضاع کشور نه به سامان است و نه شیرین.به دنبال انتخابات پر حاشیه ریاست جمهوری دهم که می توانست نقطه عطفی برای شکوفایی و توسعه کشور در همه زمینه ها باشد،حوادثی تلخ و ناگوار ایران را دستخوش نا آرامی،خشونت و بحران کرد.عده ای از همان کسانی که سی و یک سال قبل در چنین روزهایی نتایج تلاشهای خود در به ثمر رساندن نهال نوپای انقلاب اسلامی را به شادی گرامی می داشتند امروز یا در زندان هستند و یا نا امید از هر اصلاح و تغییری،کنج عزلت گزیده و با افسوس از وحدت و همدلی مردم در روزهای نخستین پیروزی انقلاب یاد می کنند."

 

بیانیه با بیان اینکه " ایران اسلامی دوران بسیار سختی را سپری می کند" تاکید کرده است" اعتماد مردم به نظام مخدوش شده و در بسیاری از موارد آزادیهای اساسی و حقوق شهروندی آنان تحدید شده است.فعالیت سیاسی احزاب قانونی به دلیل فشارهای امنیتی و فضای بسته سیاسی به حالت تعلیق در آمده و در نتیجه مطالبات مردم و اختلافات سیاسی در کف خیابانها پیگیری می شوند.شرایطی که در مجموع نظام و کشور را دچار بحرانهای جدی ساخته و زمینه تفرقه افکنی و فتنه انگیزی دشمنان خارجی را بیش از پیش فراهم کرد.در چنین شرایطی است که عدم چاره اندیشی مسوولان و خیرخواهان،منجر به تعمیق بحران مشروعیت نظام جمهوری اسلامی خواهد شد.وضعیتی که هیچیک از دوستداران نظام و انقلاب و مردم فهیم و دوراندیش ایران خواهان آن نبوده و تمام تلاششان را در جهت جلوگیری از درافتادن کشور به ورطه نابود کننده رادیکالیسم کور و خشونت طلبانه از هر طرفی که باشد به کار خواهند بست.

 

حزب کارگزاران سازندگی ایران در ادامه ابراز عقیده می کند که :" در سی و یکمین دهه فجر انقلاب اسلامی ضمن تاکید بر کلام ارزشمند و راهگشای امام خمینی(ره) که" جمهوری اسلامی،نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد" و با رد حرکتهای افراطی و شعارهای انحرافی و ساختارشکن در این روز و هر زمان دیگری؛ مردم شریف ایران را به حضور یکپارچه و وحدت آفرین در راهپیمایی ملی 22 بهمن فراخوانده و شعار "استقلال،آزادی،جمهوری اسلامی" را مناسب ترین شعار برای یادآوری و احیای آرمانها و اهداف اصیل انقلاب اسلامی مردم ایران در این روز می داند."

ستاد 88: با حضور اعتراضی در 22 بهمن نفی دیکتاتوری را فریاد کنیم

Posted:



شبکه جنبش راه سبز(جرس): ستاد ملی جوانان حامی خاتمی و موسوی در کل کشور با صدور بیانیه ای از مردم دعوت کرد تا در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنند تا از آرمانهای انقلاب ۵۷ دفاع کرده وو حوادث پس از انتخابات را محکوم نمایند.

 

 

در این بیانیه آمده است: حکومتی که امام راحل (ره) بنیان گذاشت، قرار بود که بزرگترین نگاهبان خواست و مطالبات مردمی باشد. قرار بود تجسمی عینی از حکومت عدل علی (ع) باشد که در آن حاکم اسلامی، مرگ خویش را به خاطر باز شدن خلخالی از پای زنی یهودی در قلمرو حکومتش روا می داند. قرار بود مصداق " اسلامی " باشد که به گفته امام (ره) در آن " دیکتاتوری اصلاً وجود ندارد".

 

ستاد جوانان با اشاره به برابری وعده داده شده به مردم افزوده است : قرار بود در آن "شخص اول حکومت اسلامی با آخرین فرد مساوی" باشد. انقلاب ما قرار بود پایه گذار حکومتی باشد که به گفته بنیانگذار کبیرش "بدون رضایت مردم هیچ اساس ندارد". اما در سی و یکمین سالگرد انقلاب عظیم مردم ایران برای نیل به آزادی و سرنگونی دیکتاتوری فردی، مردان انقلاب، یاران و همراهان آیت اله خمینی تنها به جرم اینکه به تاسی از امام کبیر انقلاب، به نادیده گرفته شدن خواست و مطالبات جامعه از سوی حاکمیت اعتراض کرده بودند، به بند کشیده شده اند و فرزندان خمینی کبیر، اینک به جرم فریاد کردن آرمانهای بنیادین انقلاب و آموزه های پدر معنوی خود، در گوشه زندانها به سر می برند و خون جوانان این سرزمین، تنها به جرم پیگیری اصل اصیل باورهای رهبر کبیر انقلاب در "میزان " بودن رأی ملت، به زمین ریخته می شود و دردناک تر آنکه این فجایع از سوی کسانی صورت می گیرد که شعار "وا اماما" شان، گوش ها را سخت می آزارد.

 

در ادامه این بیانیه از 22 بهمن  بعنوان روز  مبارزه همیشگی ملت آگاه ایران برای نیل به آزادی و دموکراسی که " آزادی"، سودای جاودان مردم ایران، از مشروطه تا امروز یاد شده و آمده است: بیست و دوم بهمن هشتاد و هشت به عنوان سمبلی از این مبارزه همیشگی مردم ایران، به روزی تاریخی در نفی آن چیزی تبدیل خواهد شد که هیچ نامی جز انحراف از آرمانهای هویت بخش انقلاب ۵۷، بر آن نمی توان نهاد.

 

ستاد جوانان با تاکید بر شرکت در راهپیمایی افزوده است که در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور خواهیم داشت تا مسیری را که پدرانمان متجاوز از ۳ دهه پیش به پیشوایی خمینی، در رویارویی با استبداد علنی پیمودند، بپیماییم و یکبار دیگر مرگ دیکتاتوری، آزادی زندانیان سیاسی، غارتگر بیت المال و حفظ شان روحانیت معظم و شخصیت های محبوب ملی را خواستار شویم.

 

در خاتمه این بیانیه با تسلیت اربعین حسینی از مردم  دعوت کرده تا با شرکت  در راهپیمایی ۲۲ بهمن به انحراف انقلاب از پایه های هویتی آن اعتراض کنند. در این بیانیه  همچنین آمده است : با تاکید مجدد بر به رسمیت نشناختن دولت از مردم آگاه می خواهد که در اعتراض به آنچه که در روزهای پس از کودتای انتخاباتی خرداد ۸۸ بر این سرزمین رفته است، در راهپیمایی امسال حضوری اعتراضی داشته باشند و نفی دیکتاتوری عریان و بازگشت به اصول هویتی انقلاب سال ۵۷ را فریاد کنند.

 

ستاد ملی جوانان حامی خاتمی وموسوی

ستاد ۸۸

 

حبس و اتهام براندازی ؛ تاوان تحصن در مجلس ششم

Posted:

 

بهار یکتا -

 

تحصنی که هنوز پس از سالها سایه اش بر سر تحصن کنندگان سنگینی می کند. تحصنی که منجر به سلب حقوق مدنی از شرکت کنندگانش شد و شش سال است که شرکت کنندگان در این تحصن تاوان حضورشان را می پرداند تا شاید مرهمی باشد بر " زخمی" که " اقتدارگرایان" از این ضربه متحمل شدند.

 

کودتای پارلمانی

 

در زمستان 82 در خبرها آمد که گروهی از نمایندگان مجلس ششم شورای در اعتراض به رد صلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس هفتم اقدام به تحصن و سپس روزه سیاسی کردند.

 

داستان اعتراضات گسترده به رد صلاحيت های کانديداهای نمايندگی مجلس هفتم اتفاق دور از ذهنی نبود و با تدارکاتی که ستاد ضد اصلاحات از پس از روی کار آمدن محمد خاتمی پیش گرفته بود،  قابل پیش بینی بود. اما در این میان دور اندیشی نمایندگان اصلاح طلب در هشدار دادن نسبت به خطر "کودتا" قابل تامل است. کودتایی که ابتدا از مجلس آغاز شد و بعدا خود را در قوه مجریه نمایان کرد.

 

بهزاد نبوی نماینده تهران ونایب‌ رییس مجلس از این امر بعنوان کودتای پارلمانی یاد کرده بود و در این باره گفته بود: شما با تحصن و ایستادگی خود توانستید یک کودتای پارلمانی و برنامه ریزی شده را که به تعبیر دوست و همکارعزیزمان آقای پورنجاتی مانند شرک بود در شب تاریک و مثل مورچه سیاه روی سنگ سیاه ، آنچنان افشا کنید که ستاد ضداصلاحات با تمام توان ناچارشود با تمام توان به پیش بیاید و وارد میدان شود تا شاید بتواند مانع عقب نشینی سربازان خود شود واین ستاد را به جایی رساندید که یا خود مجبور باشد انتخابات فرمایشی را برگزار کند و ننگ آن را به جان بخرد یا دست به کودتای تمام عیارنظامی بزند که چنگ و دندان آن هم این روزها پیداست.

 

 

چریک پیر پیش بینی کرده بود که کودتا چیان فشار و تضییقات را بر تحصن کنندگان بیشتر و بیشتر خواهند کرد و هشدار داده بود که شما را تهدید می کنند، که وادار به بازگشت از راهتان شوید. آیا او در آن زمان گمان می کرد که روزی او را به همین جرم به حبس برند و به " براندازی" متهمش کنند؟!

 

 

 

تحصن؛ تند روی یا عمل به قانون؟!

 

تحصن نمایندگان از همان روز اول مورد اعتراض ستاد ضد اصلاحات قرار گرفت و آنان با تقبیح این عمل سعی در القای این امر داشتند که این نمایندگان در صدد از بین بردن ارزشهای انقلاب و اسلام هستند و آبروی " نظام" را در خطر قرار داده اند.

 

مثل همیشه رسانه های وابسته به حکومت که نمایندگی ولایت فقیه را یدک می کشد در این میانه سردمدار بود. مصباح یزدی هم در این میان به هشدارهای قبلی اش تاکید کرده بود و با " شیطان " نامیدن نمایندگان از رخوت ستاد ضد اصلاحات انتقاد کرده بود. وی در سخنانی گفته بود:" چرت زدن بعضی ها باعث ورود مشتی شيطان به مجلس ششم شد و با نفوذ چند نفر در مجلس و فريب عده ای ديگر، حادثه شومی در خانه ملت رخ داد که مايه ننگ جمهوری اسلامی شد."

 

اما مهندس محسن صفایی فراهانی نظر دیگری دارد. او این کار را حداقلی می داند که نمایندگان مردم می توانستند انجام دهند. وی سالها بعد در گفت و گویی بر  این امر صحه دوباره گذاشت و گفت: "من فكر نمی كنم كه تحصن اصلاً اقدام تندروانه ای باشد، تحصن ساده ترین روش اعتراض مدنی است. این راحت ترین،‌ مسالمت آمیزترین و كم هزینه ترین نوع اعتراض است.

 

 

وی بر این باور بود که عمل شورای نگهبان " تندروی" است نه اعتراضی كه نسبت به آن می شود. وی مذاکرات  اصل 44 قانون اساسی را ملاک کار می داند و می گوید: ‌ تدوین كنندگان قانون اساسی نگران بودند كه مراكزی مثل فرمانداری‌ها، ‌عوامل حكومت و یا سفارت خانه ها در انتخابات دخالت كنند به همین دلیل مساله نظارت شورای نگهبان را مطرح كردند،‌ نه این كه نگران انتخاب مردم باشند، نگرانی نسبت به كسانی وجود داشت كه انتخابات در ید قدرت آنها بود،‌الان این موضوع بر عكس شده است، به هیچ وجه بحث احراز صلاحیت مطرح نبود،‌ در واقع ما داریم یك انتخابات دو مرحله ای انجام می دهیم كه به هیچ وجه این استنباط از قانون اساسی صحیح نیست.

 

او هم نمی دانست که تاوان این گردنگشی در برابر ولایت، حبس و مجازات و اتهام " براندازی " است.

 

تحصن اقدامی قابل دفاع

 

محسن میردامادی هم سالها پس از این رویداد تاریخی با تمام وجود از آن دفاع می کند و بر این باور است که از بزرگترين اقدامات مجلس ششم نامه به رهبري و تحصن نمايندگان و استعفاي دسته جمعي بوده است .

 

وي با اشاره به سخن جنتي كه گفته بود" در زمان مجلس ششم هر زمان كه راديو را روشن مي كرديم تن ما مي لرزيد" گفت همين جمله بيانگر مهمترين شاخصه مجلس ششم بوده است كه تن امثال آقاي جنتي را مي لرزاند.

 

میردامادی معتقد است: به واقع مجلس بر طبق گفته هاي امام (ره) بخواهد در رآس امور و مركز همه قدرتها باشد بايد با صداي آن صاحبان قدرت به وحشت بيفتند .

 

او نیز بدرستی روابط پشت پرده را دیده و تاکید کرده بود که  كانون تصميم‌گيري براي ردصلاحيت‌ها در جاي ديگري غير از شوراي نگهبان است. شوراي نگهبان عامل تصميماتي است كه در پشت پرده گرفته شده‌است و صدا و سيما و مطبوعات جناح اصول‌گرا و ساير گروه‌هاي فشار نيز از ديگر مهره‌هاي اجرايي كردن اين تصميمات هستند.

 

میردامادی هم به جرم این اعتراف و یافتن روابط پشت پرده، ماههاست که در حبس است.

 

 

بیاد " احمد" که نبود با یاران در زمستان 88

 

احمد بورقانی هم یکی از تحصن کنندگان بود که به گفته صفایی فراهانی با قلم زیبایش بیانیه ها را ویرایش می کرد.  وی می گوید:  تعدادی از دوستان مسئول تنظیم بیانیه یا مطالبی برای روز بعد كه نشست های تحصن انجام می شد، بودند اكثر آنها مطالبشان را آماده می‌كردند و احمد باید آنها را ویرایش می كرد. او تا ساعت 3 یا 4 نیمه شب بیدار می ماند و با دقت و وسواس تمام این نوشته ها را می خواند و با قلم شیوایی كه داشت آنها را اصلاح می كرد تا برای روز بعد آماد باشد. در تمام نشست های عمومی كه برگزار می شد، ایشان پای ثابت بودند،‌ هم سازماندهی می كرد و هم كمك می كرد برای برگزاری آن، جزو معدود بچه هایی بود از نمایندگان مجلس ششم كه خیلی بی سرو صدا و بی تظاهر كار مستمر می كرد و در زمان تحصن هم همین كار را انجام می‌داد. بدون آنكه بخواهد نشان دهد كه كاری انجام می دهد،‌ بی سرو صدا و آرام وقت زیادی می گذاشت و با انرژی كامل كارش را انجام می داد.

 

با یک بلیط دو بار سینما نمیروند

Posted:



نیکوسگال -

 

احمدی نژاد مشکل بزرگی دارد. او در خوشبینانه ترین حالت یک مهندس است! مهندسی که هیچ از علوم انسانی نمیداند. مهندسی که سیاست را همان گونه میپندارد که عوام؛ موجودی بی پدر و مادر که برادر را به جنگ برادر و پسر را به جنگ پدر میکشاند.

 

البته در خصوص شخصیت فرزانه ی ایشان من نمیتوانم صاحب نظر باشم. در این خصوص باید نظر متخصصان این امر و روانشناسان را جویا شد. 

 

هاشمی اما این سمت یک سیاستمدار است. میداند حرف را کی باید زد و چطور. برخوردش با محمد یزدی من را یاد فیلم وسترن گذرگاه میلر انداخت. در همان سکانس ابتدایی صحنهای است که در آن دو رییس مافیا در حال بحث و درگیری لفظی با یکدیگر هستند. ناگهان یکی از آنان به دیگری میگوید: « تو همانقدر بزرگ شده ای که من گذاشته ام» 

 

امروز هاشمی بلیط مصرف شده ای است که یکبار احمدی نژاد را به پاستور رساند. اما احمدی نژاد باز هم میخواست با این بلیط سینما برود. آیا واقعا او از این حقیقت غافل است؟ شاید هم این بازی روزگار است که انسان را در خسران بیاندازد.

 

احمدی نژاد که هیچ گاه نتوانسته است جذبه ای از خود ارایه کند همیشه دنبال این بوده است که اثبات کند اگر چه من دوست داشتنی نیستم اما دشمن کسانی هستم که شما از آنها بیزارید. خوب معادله ساه تر از این حرفهاست. فرمول کاملا مهندسی: منفی در منفی نتیجه اش مثبت است. 

 

اما هاشمی این سو هر روز بیشتر برای خودش وجهه ایجاد کرد. هاشمی که زمانی در مجلس شورای اسلامی سی ام شد، در خبرگان رهبری اول. مردم در نماز جمعه له هاشمی و علیه خامنه ای و احمدی نژاد شعار دادند. هاشمی روز به روز خودش را تبرئه کرد اما احمدی نژاد روز به روز انسان زشت تری از خودش ساخت. 

 

احمدی نژاد شاید واپسین انسانی باشد که تاریخ استبدادی کشورمان به خود میبیند. او بند باز قاهری است. او میتواند هر روز خودش را به یک رنگ در آورد. هر روز واژه ها را با معانی تازهای بکار برد. اما او در نهایت واپسین انسانی است که مرگش به زودی خواهد رسید

 

*ديدگاه هاي وارده در یادداشت ها لزوما ديدگاه جرس نیست.

 

محمد خاتمی: دین و آزادی می‌توانند و باید در آغوش هم باشند

Posted:



امام می خواست ملت حاکم بر سرنوشت خود باشند -

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در مصاحبه‌ای مشروح با ماهنامه "نسیم بیداری" به بررسی ریشه‌های انقلاب اسلامی و اهداف آن پرداخت.

 

وی در این گفتگو با تاکید بر اینکه «انقلاب اسلامی در ایران به‌حق مردمی ترین انقلاب بود»، گفت:« این انقلاب در مقایسه با تحولات و انقلاب‌های دیگر آرام ترین حرکت بود یعنی با وجود دگرگون کردن یک نظام نیرومند به لحاظ نظامی،امنیتی و جهات بین‌المللی به‌خصوص قدرت‌های بزرگ، کمترین هزینه انسانی و مادی را به بار آورد و قابل مقایسه با انقلاب های مشابه نبود. »

 

رئیس دولت اصلاحات افزود:« چون گرایش دینی در اکثریت قاطع مردم پر ژرفا و نیرومند بود و رهبری انقلاب نیز بر عهده شخصیتی دینی و والاقدر بود، این امر به انقلاب ما هویت دینی بخشیده‌بود که خود از مهمترین عوامل فراگیری و گستردگی و نیرومندی آن بود.»

 

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«به نظر من انقلاب ما مرحله کمال جنبش مردم شریف و بیدار ایران بود که از دهها سال پیش در جریان بوده‌است و بارها درباره آن سخن گفته‌ام. جنبش عمیق و فراگیر مردم ایرانی در عرصه حیات اجتماعی دارای جهت و هدف مشخص بوده‌است.»

خواست مردم آزادی در برابر استبداد

وی خواست‌های ملت ایران را شامل آزادی وحاکمیت بر سرنوشت در برابر استبداد نفس‌گیر؛ استقلال در برابر سلطه بیگانگان و دخالت آنان در امور و خواستار پیشرفت در برابر عقب‌ماندگی مُزمن کشور و ملت در همه عرصه‌ها و نیز عدالت و برخورداری از حقوق مادی و معنوی در برابر سرکوب و تبعیض و تحقیر عنوان کرد.

خاتمی تاکید کرد:«آنچه در انقلاب اسلامی ممتاز بود، اینکه ملت این‌همه را از پایگاه دین خواست، یعنی خواست تاریخی ملت با هویت تاریخی او در یک جهت قرار گرفت و دین به‌گونه ای مطرح شد که مؤید آزادی، استقلال و پیشرفت و عدالت بود و می بینیم که از دل انقلاب «جمهوری اسلامی» برآمد.»

به عقیده رئیس‌جمهور سابق کشورمان جمهوری اسلامی متضمّن آزادی مردم‎‎‏‎، حاکمیت آنان بر سرنوشت، از میان برخاستن استبداد و وعده دهنده به مردم‌سالاری و عزت مردم و کشور بود و در عین حال طالب حاکمیت معیارها و ارزش‌های اسلامی بود، ارزش‌ها و معیارهایی که خود نافی استبداد و استعمار و بی‌عدالتی و عقب ماندگی است.

 

وی با اشاره به بیانات امام راحل از همان روزهای نخستین نهضت، گفت:«شما به بیان و سخن رهبر انقلاب از همان روزهای نخستین نهضت بنگرید. همه جا در کنار تکیه بر دین و احکام الهی و اخلاق اسلامی، به چپاول ثروت ملی از سوی حکومت استبدادی فاسد، حمله می‌شود. دخالت بیگانگان در سرنوشت نفی می‌شود. سرکوب مردم، زندان و شکنجه و تحقیر ملت مورد نکوهش قرار می‌گیرد و مردم به دگرگون‌کردن این وضعیت فرا خوانده می‌شوند.»

 

آزادی، مردم‌سالاری، عزّت ملی

 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد:«همه‌جا در سخنان امام راحل، سخن از آزادی است و این که ملت باید حاکم بر سرنوشت خود باشد. عدالت باید حاکم گردد و نظایر آن و نیز اسلام به گونه‌ای مطرح می‌شود که نه تنها مانع این‌همه نیست بلکه دقیقاً تأیید کننده خواست‌ها و مطالبات واقعی و تاریخی ملت است.»

 

خاتمی سپس نتیجه‌گیری کرد:« بنابراین انقلاب ما که هم در مبنا و هم در هدف و هم رهبری صبغه و هویت دینی داشت، در جهت تأمین خواست اساسی مردم یعنی آزادی، مردم‌سالاری، عزّت ملی و برخورداری همگان از مزایای زندگی و تأمین حقوق‌ و نیازهای ملت (از هر آئین و مرام و گرایشی) حرکت کرد و پیروز شد. »

 

22 بهمن آغاز تلاش برای اهداف انقلاب اسلامی

 

وی البته بلافاصله تصریح کرد:«نپنداریم که با پیروزی درخشان ۲۲ بهمن همه چیز به پایان رسید، بلکه ۲۲ بهمن سرآغاز تلاش جدی مردم در رسیدن به همان هدف‌ها و تأمین همان خواست‌ها ست.»

 

به عقیده رئیس‌موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدنها موفقیت یا عدم موفقیت‌ را باید در تحقق یا عدم تحقق آن خواست‌ها و هدف‌ها جُست و اگر نیست کوشید تا به آن سو برویم و اگر انحراف هست با یاری مردم در جهت اصلاح آن با همین موازین و معیارها برآمد.

 

رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد:« اصلاحات به تعبیر ما هم، چیزی جز این نیست و به‌همین جهت است که آن را ریشه دار و غیر قابل دفع و حذف می‌دانیم و انقلابی واقعی، کسی است که در این مسیر گام بردارد.»

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره ریشه‌ها و زمینه‌های شکل گیری انقلاب اسلامی، با اشاره به اثرگذاری شرایط اجتماعی و تاریخی، زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی، اظهار داشت:«با این حال به نظر من رشد مردم، تحول‌خواهی و سیر به سوی جامعه‌ای آزاد و کشوری آباد و البته گرایش دینی تحول‌خواه و رهبری ممتاز، نقش ممتاز داشته‌اند. »

 

خاتمی یادآور شد:« اکثریت مردم ما دین‌دارند و وقتی حرکت و جنبش شأن دینی داشت و رهبری آن به عهده عالمی وارسته و شخصیت ممتاز دینی و سیاسی بود؛ این حرکت، فراگیر و نیز پرژرفا خواهد بود.»

 

رئیس‌ بنیاد باران ادامه داد:« به‌علاوه سلطه تحقیر کننده بیگانه، دوری حکومت از مردم بلکه مقابله با آن و سرکوب، رواج فساد اخلاقی و اداری، فاصله‌های طبقاتی، حاکمیت هزار فامیل وابسته و عقب افتادگی مزمن، این‌ها همگی در شکل‌گیری و کامروایی انقلاب مؤثر بود.»

 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان همچنین به قرائتی که انقلاب اسلامی ایران را محصول انزوا و حصر دین و ارزش‌های اسلامی در ساحت جامعه به خواست حاکمان و برخلاف اعتقاد و باورهای عمیق مردم می‌دانند و بر همین اساس معتقدند شأنیت حکومت دینی در قالب نظام اسلامی صرفاً برقراری مناسبات و احکام مبتنی بر شریعت است و سایر مسائلی چون حقوق اساسی افراد و آرمان‌هایی چون آزادی و برابرخواهی را یک‌سره ناچیز می‌شمارند، پاسخ داد.

 

قرائتهای غلط و اغواکننده

 

به گزارش روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی، او گفت:« خواست‌ها و مطالبات مردم هم به نظر من روشن بود و اینک تلقی مردم از اینکه تا چه حد به خواسته‌های خود رسیده‌اند، تعیین کننده وضعیت آینده ماست. سیاست‌ها و برنامه‌های ضد دینی، ضد اخلاقی، ضد ملی رژیم گذشته، مسلماً انگیزه‌ساز انقلاب بوده‌است، ولی تلقی و توهّم پاره‌ای از اصحاب قرائت آنچنانی را کاملا غلط و اغواکننده و زیان‌بار می‌دانم.»

 

رئیس بنیاد باران افزود:«تردید نیست که اکثریت مردم خواستار نظام و حکومتی بوده (و هستند) که نه تنها به دین احترام بگذارد، بلکه معیارها و موازین دینی خود را در رابطه خود با مردم و در روابط اجتماعی مراعات کنند، ولی دین را بیگانه با خواست‌ها و مطالبات مردم و حتی احیاناً در برابر آن‌ها دانستن، هم جفای به دین است و هم جفای به مردم و نشانة بیگانگی با روح انقلاب و حتی خصومت با آن است.»

 

خاتمی تصریح کرد:«وانگهی، مراد از شریعت چیست؟ شریعتی که نسبت به حقوق و حرمت‌ و آزادی‌های انسان و مردم بی تفاوت باشد و یا خدای ناخواسته در برابر آن قرار گیرد، شریعت مورد نظر انقلاب و امام نیست.»

 

وی با اشاره اینکه «با تحقق جمهوری اسلامی حتی نیاز جامعه به اجتهاد نوین که بتواند مسائل جامعه پیچیده کنونی را حل‌کند، بیشتر احساس شد»، اظهار داشت:« در بیانات امام به‌خصوص در سال‌های آخر عمرشان، این مطلب آشکارا و به تکرار بیان شد. »

 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان در ادامه این گفتگو با اشاره به وسیع بودن بحث مبنایی درباره حکومت دینی، منشأ و مبنا و کارکرد آن و نسبتی که با مردم و جهان دارد، نکاتی را به صورت اجمالی در این باب مطرح کرد.

 

خاتمی سپس به این سخن امام خمینی(ره) اشاره کرد که «حکومت اسلامی از اهمّ احکام اولیه است و بر سایر احکام، اولویت دارد و بنیاد احکام حکومتی هم مصلحت اسلام و جامعه است.»

او سپس با استناد و اشاره به این سخن، اظهار داشت:« نکته اول آنکه مصلحت بوالهوس نیست، اینکه کسی از چیزی خوشش بیاید بگوید مصلحت است یا بدش بیاید بگوید خلاف مصلحت است امر باطلی است.»

 

تشخیص مصلحت به عهده یک فرد نیست

 

رئیس دولت اصلاحات ادامه داد:« نکته دوم آنکه تشخیص مصلحت کاری بسیار دقیق و کارشناسانه است و طبعا بر عهده کارشناسان متعهد است نه یک شخص و یک سلیقه.

 

بنابراین مطلوب این است که مصلحت را نمایندگان صالح همه بخش‌ها و طبقات جامعه از عالمان دینی، دانشگاهیان، کارشناسان و سیاست‌مداران و… تشخیص دهند. حتی براین باورم که آنچه امام قبل از ترسیم قانون اساسی معین کردند، که تشخیص مصلحت بر عهده اکثریت نمایندگان مجلس باشد، به صواب نزدیک‌تر بود.»

 

وی سپس دو نکته را یادآور شد؛ اول آنکه«حاکمیت مردم بر سرنوشت و آزادی‌های اساسی و مردم‌سالاری و نظایر آن در متن انقلاب و از پایه‌های نظام مورد نظر بوده‌است» و دوم «شریعت در نظام اسلامی با اجتهاد پویا و کارساز (و البته رعایت موازین و فکر و فقه اسلامی) بسیار وسیع‌تر و راه‌گشاتر از دیدگاه‌های تنگی‌است که احیاناً با امام و اصل انقلاب هم سازگار نبوده و نیست و در غیبت امام می‌کوشد که خود را متولی انقلاب و اسلام بداند و درصد حذف همه افکار و گرایش‌هایی است که نمی پسندد.»

 

خاتمی سپس در پاسخ سئوالی که با اشاره به رواج گفتمان‌هایی چون استقلال‌خواهی و حفظ تمامیت ارضی، پیشرفت اقتصادی و سازندگی و تکیه بر آزادی‌های اجتماعی و حقوق فردی و به‌عبارت دیگر، از او درباره مهم‌ترین دغدغه دهه چهارم انقلاب اسلامی را جویا شد، گفت:«استقلال‌خواهی، تمامیت ارضی و نظایر آن از اصیل‌ترین خواست‌های انقلاب و مردم ما بوده‌است و دورانش هم تمام نشده‌است. پیشرفت اقتصادی و سازندگی نیز از اهداف بلند جامعه انقلابی ماست؛ آزادی و حاکمیت بر سرنوشت نیز، هم از مبانی و هم از هدف‌های والای انقلاب و برخاسته از خواست تاریخی ملت است.»

وی افزود:«آنچه در دوران اصلاحات مطرح شد، این بودکه پس از طی دوران پر بحران جنگ و ترور و نیز با حرکت موفق جامعه به سوی استحکام پایه‌های اقتصادی و مدیریت جامعه، ما به دوران ثبات رسیده‌ایم و جا دارد که استثناها که مختص به دوران‌های بحرانی است، جای خود را به قاعده بدهد که مهم‌ترین آن استحکام پایه‌های حاکمیت مردم بر سرنوشت است و به موقعیتی رسیده‌ایم که به سوی تکمیل الگوی مورد نظر انقلاب برویم.»

 

رئیس دولت اصلاحات، یادآور شد:« هدف ما در دولت اصلاحات تحقق کامل؛ یعنی نظامی مردم‌سالار با محوریت مردم و رأی آنان و مسئولیت پذیری حکومت و تأمین لوازم مردم‌سالاری یعنی آزادی‌های اساسی و تکیه بر حقوق مردم و پاس‌داشت حق و حرمت و کرامت همه کسانی که زندگی در چارچوب قانون اساسی را پذیرفتند با هر عقیده و گرایشی؛ و نیز تأمین بیشتر و بهتر و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و شکوفایی فرهنگی و تقویت پایه‌های عزت بین‌المللی و تأمین امنیت پایدار با محوریت مردم و… بوده است.»

 

دغدغه های امروز و  فردا

 

وی تاکید کرد:« دغدغه امروز و فردای من نیز، اهتمام به بنیادهای انقلاب‌اسلامی و مبنا قرار گرفتن قانون اساسی و پرهیز ازبرداشت‌ها و تعبیرها و تفسیرهای ناسازگار با روح و حتی نصّ قانون (چه رسد به نقص قانون اساسی) و به رسمیت شناختن حق حاکمیت مردم و جدی‌گرفتن مردم‌سالاری و تن‌دادن به همه لوازم آن که آزادی‌های اساسی و بهره‌گیری از همه امکانات داخلی و بین‌المللی برای پیشرفت همه‌جانبه و تأمین عدالت در همه ابعاد و پافشاری بر آرمان استقلال خواهی و هوشیاری در برابر فزون‌طلبی قدرت‌های سلطه‌طلب از اهمّ آنهاست.»

 

رئیس دولت اصلاحات با اشاره به تیین مبانی نظری اصلاحات که توسط او پیش از این صورت گرفته است، اظهار داشت:«من اصلاحات واقعی را دارای ریشه‌های با قدمت بیشتر از یکصد سال می‌دانم و انقلاب‌اسلامی را یکی از فرازهای تکاملی این حرکت تاریخی می‌دانم که پایدار است و نیرومند که در عمق جامعه در جریان است.»

 

 وی همچنین در پاسخ به این سئوال که «برخی از منتقدان بر این باورند در دوره هشت ساله زمام‌داری شما با تکیه برآمیزه‌هایی چون آزادی، حقوق و کرامت انسانی، حدود و مرز احکام دینی و شرعی مورد تعرّض و یا بی‌توجهی قرار گرفته‌اند»، تصریح کرد:« ابداً چنین نیست. چرا باید تصور شود که آزادی و حقوق و کرامت انسانی تعارض با احکام الهی دارد؟»

 

رئیس بنیاد باران افزود:«آنان که احکام الهی را در تعارض با کرامت و آزادی انسان می‌دانند از حقیقت دین خدا آگاه نیستند یا مغرضانه، توهّمات خود را بر اصل دین می نشانند.»

 

خاتمی تاکید کرد:« بزرگترین خدمت به دین در یک نظام منتسب به دین این‌است که مردم احساس‌کنند در سایه دین مورد حرمت هستند، به نام دین آزادی‌های اساسی آنان (و نه ولنگاری‌ها) تأمین می‌شود و به نام دین زمینه پیشرفت همه‌جانبه و عدالت، فراهم می‌آید.»

 

وی با بیان اینکه «بارها گفته‌ام دو جریان افراطی و تفریطی در متن جامعه و تاریخ ما وجود دارد که دین و آزادی را در مقابل یکدیگر می‌دانند»، گفت:« منتهی یکی می‌گوید تا دین بماند آزادی باید از میان برخیزد و دیگری می‌گوید برای تأمین آزادی باید دین را کنار بگذاریم.»

 

رئیس دولت اصلاحات ادامه داد:«من می‌گویم دین و آزادی می‌توانند و باید در آغوش هم باشند. دین، آزادی را لطیف و اخلاقی می‌کند و آزادی (نه بوالهوسی)، پویایی دین را تضمین می‌کند و سبب می‌شود که دین خدا که متعلق به همه عرصه‌ها و نسل‌ها است از تصلّب و عادت‌زدگی و توهّم رها شود.»

 

  دفاع از کارنامه دولت اصلاحات

 

در ادامه این گفتگو، سیدمحمد خاتمی به دفاع از کارنامه دولت اصلاحات پرداخت.

او اظهار داشت:«به استناد آمار و شهادت منصفان، اصلاحات دولتی موفق در عرصه اقتصاد، مدیریت و روابط بین‌الملل و… بوده‌است. البته منظور این نیست که هیچ مشکل و کمبود و نقص وجود نداشته، ولی با حرکت علمی و مدبّرانه و علی‌رغم همه موانع ساختاری و رفتاری ، سمت و سوی جامعه به سوی بهبودی، عزّت و برخورداری بوده است.»

 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد:«با حدود۱۶۰میلیارد دلار درآمد نفتی در هشت سال، کارهای بزرگی صورت گرفت. منابع بانک‌ها از اینکه در اختیار دولت و پوشاننده ضعف‌ها و مشکلات و نیز زمینه ساز رانت و سوء استفاده باشد، در مسیر آزاد شدن قرار گرفت و تقویت شد و حتی برای پرداخت بدهی‌های دولت به آن‌ها برنامه‌ریزی و اجرا شد.»

 

وی یادآور شد:«محدودیت اعتبار از بانک‌ها و بیمه های خارجی رفع شد و سرمایه‌گذاری در ایران رونق گرفت و میلیاردها دلار اعتبار در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت. ده‌ها طرح بنیادی و بزرگ در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی و فولاد و محصولات زیربنایی وارتباطات شروع شد و به نتیجه رسید.»

 

خاتمی تصریح کرد:«عسلویه کانون افتخار آمیز تکنولوژی و سرمایه‌گذاری و تولید و زمینه‌ساز صادرات صنعتی شد. ده‌ها هزار نفر از متخصصان و نیروی‌کار عادی به کار مشغول شدند.کافی است بررسی کنید که همین عسلویه اکنون در چه وضعی است تا ادعای ما بر کار آمدی دولت قبلی و مشکلات دولت فعلی آشکار شود و این در حالی است که در مدت ۴ سال حدود ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم.»

 

وی همچنین اظهار داشت:« ما با همه محدودیت‌ها، ذخیره ارزی قابل قبولی داشتیم که بخش مهمی از آن با تسهیلات به بخش خصوصی تزریق شد که طرح‌های خوبی هم در تهران و شهرستان‌ها به ثمر رسید و حدود ۱۵میلیارد دلار هم در حساب ذخیره ارزی به دولت بعدی تحویل شد. بررسی کنید این صدها میلیارد دلار چه شد و حساب ذخیره ارزی و میزان بهره‌گیری بخش خصوصی از این حساب در چه وضعی است؟»

 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به خودکفایی گندم، تشکیل وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و برداشته شدن گام‌های سنجیده به سوی عدالت اجتماعی عزّت‌آمیز در دولت اصلاحات، گفت:«امروز را با دیروز مقایسه کنید، وضع معیشتی مردم، کارگران، کشاورزان و اصناف و فاصله بخش‌های پردرآمد با کم درآمد چگونه است ؟ تا آشکار شود (و بحمدالله آشکار هست) که چه زمانی بهتر و بیشتر برای اقتصاد، عدالت، علم و پژوهش و صنعت و… کارشده است، مقایسه وضع گرانی،تورم ،بیکاری و رشد اقتصادی و دیگر عوامل، همگی شاهد صادق و بسیار گویا بر قابل قبول بودن وضعیت در گذشته است.»

 

وی با بیان اینکه « سنجیده‌ترین برنامه‌های پس از انقلاب در دولت اصلاحات تدوین و تصویب شد»، یادآور شد:« برنامه سوم را با موفقیت قابل قبولی اجرا کردیم. چشم‌انداز بیست‌ساله در زمان ما تدوین و تصویب شد، برنامه چهارم اجرا نشد و حتی علی‌رغم تکلیف قانونی، گزارش کار هم به مجلس داده‌نشد. آیا نسبت به اهداف چشم‌انداز بیست‌ساله از سال مبدأ جلو آمده‌ایم یا به عقب رفته‌ایم؟»

 

خاتمی در بخش پایانی این گفتگو اظهار داشت:«ما معتقدیم دین در سپهر حیات اجتماعی بشر دخالت دارد و متعلق به همه زمان‌ها و عصر هاست و آن را دارای ظرفیت و انعطاف برای تطابق با شرایط زمان و مکان می‌دانیم و طبعا دین نسبت به پر فایده‌ترین و کم هزینه‌ترین نظام اجتماعی و مدیریت که حاصل تکامل زندگی بشری است، یعنی "مردم سالاری" نمی‌تواند بی‌تفاوت وبا آن در تضاد باشد، همچنان که نیست.»

 

وی ادامه داد:«این که در انقلاب اسلامی، "جمهوری اسلامی" به عنوان نظام مورد نظر طرح و تصویب می‌شود یک تصادف نیست و امام به صراحت می‌گویند مراد ما از جمهوری همان است که در دنیا رایج است؛ منتها وفادار به ارزش‌ها و معیارهای دینی و الگویی چون حکومت مولا امیرالمومنین (ع)؛ همین امر دلیلی بر سازگاری دین با مردم‌سالاری است.»

 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:«دولت اصلاحات بی‌آنکه ذره‌ای از مصالح و منافع ملی عدول کند و ارزش‌ها و اصول بنیادین انقلاب و جامعه را زیر پا بگذارد؛ در حد توان خود توانست استقلال و سربلندی و عزت ملت را تأمین و بسیاری از خطرات را از کشور و مردم، دفع و بسیاری از منافع ملی را استیفا کند.»

 

خاتمی یادآور شد:«درست است که تنش‌زدایی و اعتمادسازی در عین پایبندی به منافع و مصالح ملی، اساس سیاست خارجی ما بود؛ ولی از یاد نبریم که پیشرفت اساسی در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای متعلق به دوران ما است؛ بی‌آنکه بخواهم تلاش پیشینیان و پسینیان را نادیده بگیرم.»

 

رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد:«اعتراف به حق ملت ایران برای داشتن فناوری صلح آمیز هسته‌ای (نه فقط انرژی اتمی) متعلق به دوران ماست. ما راهی را انتخاب کردیم که اگر درست ادامه می‌یافت (و البته اگر تعلّل و اشتباه غرب به خصوص اروپا نبود) نه تنها امروز واقعاً تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای را بهتر و گسترده تر از امروز داشتیم، بلکه پرونده ما در شورای امنیت سازمان ملل نبود.»

وی افزود:« سیاست درست زمان ما نه تنها مانع وارد شدن خسارت‌های مادی و معنوی فراوان به ملت شد، بلکه با همه تنگناها و دشمن‌کامی‌ها توانست امکانات و منابع فراوانی را برای ملت و پیشرفت کشور جلب کند.»

سید محمد خاتمی با بیان اینکه«اعتبار ما در صحنه بین المللی و عزت و احترامی که مردم ایران داشتند قابل قیاس با امروز نبود»، خاطر نشان کرد:«خوب است در این باب دست‌اندرکاران سیاست خارجی دولت ما و نیز متصدّیان پرونده هسته‌ای در فضایی آزاد و منصفانه سخن بگویند تا حقیقت بیشتر و بهتر روشن شود. هرچند که متأسفانه هر گاه در این باب سخنی هم گفته شد با حملات و تهاجمات یک جانبه روبرو شده‌است.»

 

ایران بزرگ

Posted:



سامان -

 

امروز پرسشی در ذهنم نقش بست که چرا کردها در نهضت مردمی شرکتی ندارند و شاید این پرسش خیلیها باشد که آن مردم شجاع را چه شده است؟

 

وقتی کمی دقت میکنم می بینم که نهضت این مردم از اول انقلاب شروع شده بود و  زمانی که در شهرهای دیگر ایران جشن پیروزی بود بر این قوم ظلمها شد و همین بلاهائی که بر سر ملت آمد از اول انقلاب بر سر این قوم نجیب آمده بود از زندانیهای زیاد تا اعدامهای بدون دادگاه و تجاوزات در زندان به دختران باکره که اینها را شایعه می خواندند و خیلی چیزهای دیگر که مستلزم تحقیقات از طرف کسانی بی طرف است. تا اثبات شود.

 

ولی بسیار خوشحالم وقتی می شنوم که قریب به 80 درصد این مردمان همگی به دنبال همانند که جنبش سبز به دنبالش است و در یک حرکت دموکراتیک اکثریت کردها به آقایان موسوی و کروبی رای دادند تا شاید آنان مطالباتشان را دنبال کنند ولی چه شد؟

 

و اگر بعضی موارد امنیتی و ظالمانه نبود حال این سیل خروشان در کنار دیگر هموطنانمان در خیابان بودند هر چند در شهرهای دیگر در محیطهای دانشگاه در صحنه بوده اند و اعدامها و دستگیریها موءید این گفته هایم می باشندو انشالله به زودی به وقوع خواهد پیوست این موج ایرانی در سراسر کشور و همگی در کشوری به بزرگای ایران در کنار هم این طلوع ازادی را جشن خواهیم گرفت.

 

*ديدگاه هاي وارده در یادداشت ها لزوما ديدگاه جرس نیست


0 comments:

ارسال یک نظر