روسیه دست از حمایت اسد بر نمی‌دارد

برای نخستین بار از حمله امریکا به عراق، بزرگ‌ترین هیئت دیپلماتیک زیر نظر سازمان ملل در برابر روسیه می نشینند تا پرونده سوریه را با طرف‌های روسی به مذاکره بگذارد. آن‌چه قرار است روی میز مذاکرات قرار بگیرد، طرح عربی – غربی علیه نظام سوریه است که روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند.

وزرای امور خارجه ایالات متحده امریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، اتحادیه عرب و رئیس کمیسیون وزرای اتحادیه عرب قرار است امروز سه‌شنبه در سازمان ملل با روسیه که بار دیگر مخالفت خود را با هر گونه برخوردی با نظام اسد اعلام کرد، به گفت و گو می نشینند تا شاید بتوانند طرف روسی را راضی کنند که برای عملی شدن طرح عربی – غربی علیه سوریه در شورای امنیت سازمان ملل همکاری کند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی از روزنامه لبنانی السفیر، یک فعال مخالف اسد به این روزنامه گفته است که هدف این هیئت قانع ساختن مسکو برای توقف حمایت‌هایش از نظام سوریه است. طرحی که پیش‌بینی می‌شود ظرف دو روز آینده در شورای امنیت به رای گذاشته شود. به اعتقاد این فرد که السفیر نامی از او به میان نیاورده است، جامعه غربی تلاش می‌کند همه برگه‌های خود را در برابر اسد جمع کند و در مقابل برگه‌های اسد را از دستش خارج کنند.

طی روزهای گذشته مسکو بار دیگر مخالفت خود را با طرح عربی – غربی در شورای امنیت اعلام کرده بود.

در همین حال هیئت قطری رهبری حزب بعث سوریه تصمیم گرفته است که نشست خود را که بنا بود در ۱۱ فوریه برگزار شود به مدت ۱۰ روز تا دو هفته به تعویق بیندازد. حزب بعث اعلام کرده است که این تاخیر به دلیل مسائل فنی است ولی برخی منابع آگاه می‌گویند بحث‌های سیاسی به ویژه بحث‌هایی که در شورای امنیت درباره سوریه درگرفته و همچنین مسائل امنیتی دلیل اصلی این تاخیر اعلام شده است.

از سوی دیگر احمد بن حلی، معاون دبیر کل اتحادیه عرب اعلام کرد، قطر رسما اعلام آمادگی کرده که می‌تواند میزبان نشست وزرای امور خارجه اتحادیه عرب که برای ۴۸ ساعت به تعویق افتاده است، باشد. این نشست بنا بود در ماه فوریه برگزار شود ولی به درخواست قطر تا ۷ فوریه به تعویق افتاد.

درباره موضوع مذاکرات هیئت دیپلماتیک در سوریه یک دیپلمات فرانسوی که نامی از او برده نشده است به این روزنامه لبنانی گفت: «ما بر سر طرح پیشنهادی اتحادیه عرب که به طرح عربی – غربی مشهور شده به روسیه آمده‌ایم. در شورای امنیت این طرح ۱۰ رای لازم را به دست آورده است. فقط بحث رای روسیه باقی مانده است. مسکو تا کنون اعلام کرده است که بر موضعش کاملا ایستاده و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور تاکید دارد که روسیه به هیچ وجه حاضر نیست بر سر کوچکترین تغییری در مواضعش با کسی مذاکره کند. ما از مواضع روسیه به خوبی آگاهیم برای همین به مسکو آمده‌ایم تا تصمیم‌هایی که گرفته‌ایم را به اطلاعشان برسانیم. در طرح ما هیچ حرفی از مداخله نظامی نیست، حرفی هم از ایجاد منطقه جدا شده امن یا اعمال منطقه پرواز ممنوع نزده‌ایم فقط بر این نکته تاکید داریم که رفتاری که دولت سوریه با مخالفانش انجام می‌دهد به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

وی تاکید کرد، این طرح به هیچ عنوان تحت منشور بند هفتم سازمان ملل نیست و فقط یک متن کاملا سیاسی است که خشونت‌ها را محکوم می‌کند و از دولت سوریه می‌خواهد که بر سر چهار بند اصلی طرح اتحادیه عرب یعنی آزادی زندانیان سیاسی، بازگشت ارتش به پادگان‌ها، اجازه دادن به مخالفان به برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو با آنها و اجازه ورود خبرنگاران به سوریه، پای میز مذاکره بنشیند.

یک دیپلمات روسی نیز درباره طرح روسیه برای حل بحران سوریه گفت: «همچنان طرف‌های غربی با این طرح مخالفند چرا که می‌گویند در آن هیچ صحبتی از توقف خشونت‌ها توسط حکومت سوریه به میان نیامده و حتی عده‌ای می‌گویند که این طرح مطابق با خواسته‌های دولت سوریه است و خشونت‌ها را به نوعی تایید می‌کند.»

در عین حال منابع دولتی سوریه می‌گویند که ارتش این کشور توانسته است کنترل شهرهای پیرامون دمشق را به دست گیرد.

0 comments:

ارسال یک نظر