'تنگه هرمز، از ظرفیت‌های ایران برای مقابله با تهدیدهاست'

"در صورت نیاز، توانایی‌ها بالقوه ایران ظهور و بروز خواهد یافت"

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران ایران گفته است که تنگه هرمز از جمله ظرفیت‌هایی است که ایران می‌تواند در پاسخ به تهدیدها از آن بهره بگیرد.

علی سعیدی، نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، به خبرگزاری مهر گفته است: "وجود نیروهای مسلح، سپاه و بسیج با آمادگی کامل و سلاح‌های پیشرفته، ذخایر عظیم نفت و گاز، موقعیت استراتژیک در خاورمیانه و تسلط ایران بر تنگه هرمز از جمله ویژگی‌ها و ظرفیت‌های ممتاز ایران نسبت به دیگر کشورهای منطقه است."

او اضافه کرده است: "ایران از یک توانایی بالفعل و بالقوه‌ای برای مقابله با تهدیدها برخوردار است که دشمنان به بخشی از آن واقف هستند و بر بخشی دیگر از توانایی‌های ما نیز اشراف اطلاعاتی ندارند که در صورت نیاز، این توانایی‌ها ظهور و بروز خواهد یافت."

پیش از این، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نسبت به واکنش ایران به تحریم نفتی و تهدیدهای نظامی هشدار داده بود.

او روز جمعه، ۱۴بهمن (۳ فوریه)، در اشاره به موضعگیری دولت آمریکا علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران، گفته بود: "تهدید به جنگ به ضرر آمریکاست و خود جنگ، ده برابر آن برای این کشور ضرر دارد."

او اضافه کرده بود: "آمریکا و دیگران بدانند و می‌دانند که ما هم در برابر تهدید و تحریم نفتی، تهدیدهایی داریم و هر وقتی لازم باشد، اعمال می‌کنیم."

با این حال، رهبر جمهوری اسلامی درباره ماهیت این نوع تهدیدها توضیحی نداد.

تنگه هرمز؛ شاهراه نفتی

به دنبال تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران از جمله تحریم خرید نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، برخی مقامات رسمی ایرانی تهدید کردند که در صورت اجرایی شدن تحریم نفتی این کشور، ایران با بستن تنگه هرمز مانع صادرات نفت سایر کشورهای منطقه از این آبراه خواهند شد.

تنگه هرمز که خلیج فارس را به آب‌های آزاد وصل می‌کند، از مهم‌ترین مسیرهای صادرات نفت خام کشورهای منطقه به شمار می‌رود.

برآورد شده است که مسیر نفتکش‌های حامل نزدیک به ۴۰ درصد نفت خام مصرفی جهان، از تنگه هرمز می‌گذرد.

به دنبال تکرار تهدیدهای ایران برای بستن این مسیر نفتی، آمریکا به ایران هشدار داد که اجازه نخواهد داد در عبور و مرور کشتی‌ها از تنگه هرمز اخلالی ایجاد شود. ماه گذشته گزارش شد که مقامات دولت آمریکا در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به بستن تنگه هرمز از سوی ایران "هشدار داده‌اند".

گزارش شد که آمریکا به رهبر ایران گفته است بستن تنگه هرمز خط قرمزی است که اگر ایران از آن عبور کند، با واکنش ایالات متحده روبه‌رو خواهد شد.

0 comments:

ارسال یک نظر