اخراج دیپلمات های سوری از کشورهای عربی و غربی ادامه دارد

در پی تداوم سرکوب خونین مخالفان در سوریه

جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، دستکم ۱۰۵نفر در مناطق مختلف سوریه تا عصر روز پنجشنبه نهم فوریه، توسط ماموران حکومتی کشته شدند، که بيش از ۳۰ تن از آن ها از شهر حمص هستند.


همزمان و در ادامه خشم کشورهای عربی و غرب از سرکوب مردم سوریه توسط حکومت بشار اسد، لیبی به دیپلمات‌های سوری، ۷۲ ساعت فرصت داده است تا آن کشور را ترک کنند و چهار دیپلمات سوری نیز از خاک آلمان اخراج شدند، که به گفته‌ وزیر خارجه آلمان، اخراج این دیپلمات‌ها در واکنش به تلاش‌های آنها برای تحت فشار گذاشتن فعالان سیاسی سوری ساکن در آلمان بوده است. دو جاسوس سوری تیز به تازگی در آلمان دستگیر شده‌اند.


به گزارش رادیو فردا، اخبار رسیده حاکی است حملات توپخانه ای ارتش سوريه به حمص از ساعات اوليه پنجشنبه از سر گرفته است. حمص از چند روز گذشته در معرض شديدترين حملات نظامی ارتش قرار دارد، به گونه ای که شمار کشته شدگان در اين شهر در چهار روز اخير، بيش از ۳۰۰ نفر برآورد شده است.


خبرگزاری رويترز نیز گزارش داد که گلوله باران توپخانه ای حمص بر مناطق باباعمرو، الانشائات، الخالديه، البياضيه و جوره الشياح متمرکز شده است. حدود يک ميليون نفر در اين مناطق زندگی می کنند.


احمد القصير، عضو دفتر اطلاع رسانی شورای عمومی انقلاب سوريه در شهر حمص، هم در گفت و گو با شبکه تلویزیونی الجزيره از حملات خمپاره ای ارتش به محله های شهر حمص خبر داده است.


القصير خاطر نشان کرده است که نيروهای جديد نظامی با پشتيبانی خودروهای زرهی به سمت شهر حمص در حرکت هستند و جنگنده های ارتش سوريه هم برفرار شهر به پرواز در آمده اند. به گفته او، تماس های تلفنی و خدمات آب و برق در شهر قطع است.


حمص از جمله شهرهايی است که طی ۱۱ ماه تظاهرات اعتراض آميز در سوريه، همواره شاهد اعتراض های گسترده معترضان بوده و سرکوب نیروهای هوادار بشار اسد نتوانسته است که معترضان اين شهر را خاموش کند.

معترضان سوری نام حمص را «مادر انقلاب» ناميده اند.


بخشی از جدا شدگان از ارتش دولتی که «ارتش آزاد سوريه» تشکيل داده اند، در حمص متمرکز شده اند. مقاومت آن ها تا کنون مانع از ورود نيروهای ارتش به بسياری از محله ها شده است.


عمليات نظامی ارتش سوریه تنها به حمص محدود نشده بلکه به ديگر مناطق نيز کشيده شده است. علی ابراهيم سخنگوی شورای محلی شهر الزبدانی که از چندی پيش در کنترل ارتش آزاد سوريه قرار دارد، گفت سحرگاه پنجشنبه نيروهای دولتی بيش از ۷۰ خمپاره به سمت شهر شليک کردند.


گردان حمزه بن عبدالمطلب وابسته به ارتش آزاد سوريه هم در بيانيه ای که بر روی اينترنت منتشر شده است اعلام کرد که نيروهای دولتی را تا هفت کيلومتری الزبدانی به عقب رانده و در چند روز گذشته موفق شده است ۱۷ تانک و ۱۵ خودروی زرهی ارتش دولتی را نابود کند و ۴۵ نظامی را به قتل برساند.


روز چهارشنبه، فعالان سوری از کشته شدن دستکم ۱۸ نفر در الزبدانی و تخريب چند منزل در اثر حملات خمپاره ای به شهر خبر داده بودند.


طرح ترکيه
در همین حال، خبر می رسد که احمد داوود اغلو، وزير امور خارجه ترکيه به آمريکا رفته است تا با مسوولان اين کشور در خصوص بحران سوريه گفت و گو کند.


او پيش از سفر به آمريکا در مصاحبه با خبرگزاری رويترز گفت ترکیه ديگر نمی تواند در برابر آن چه که در سوريه روی می دهد دست بسته بنشيند.


داوود اوغلو افزود که ترکيه قصد دارد ميزبان کنفرانسی بين المللی به منظور توافق بر سر راهکارهايی برای توقف حمام خون در سوريه و رساندن کمک های بشردوستانه به مردم اين کشور باشد.


او ادامه داد: "حضور ناظران کفايت نمی کند. وقت آن رسيده است که به مردم سوريه اين پيام را بدهيم که ما با شما هستيم."


وزير امور خارجه ترکيه اما از چند و چون راهکارهايی که قرار است در اين کنفرانس به بحث گذاشته شود سخنی به ميان نياورد.


گفت و گوی بان کی مون و العربی
بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، اعلام کرد که نبيل العربی دبيرکل اتحاديه عرب به او خبر داده که قصد دارد هيات ناظران را بار ديگر به سوريه بفرستد.


پيشتر اتحاديه عرب گروهی از ناظران را راهی سوريه کرده بود اما با شدت گرفتن خشونت ها در اين کشور فعاليت اين گروه متوقف شد.


بان کی مون شامگاه چهارشنبه به خبرنگاران گفت که العربی در یک تماسی تلفنی خواستار کمک سازمان ملل متحد برای بالا بردن کيفيت کار فعاليت ناظران در سوريه شد. او ادامه داد که العربی پيشنهاد داده هياتی مشترک ميان اتحاديه عرب و سازمان ملل متحد تشکيل شود و يک نماينده ويژه در سوريه نيز اين هيات را همراهی کند. بان کی مون ياد آور شد که هنوز هيچ تصميمی در اين خصوص گرفته نشده است.


ناظران اتحاديه عرب به سوريه رفته بودند تا بر پايبندی دولت اين کشور به تعهدات خود در توقف سرکوب نظامی معترضان و آزادی همه دستگيرشدگان حوادث اخير نظارت کنند.


دبيرکل سازمان ملل متحد با اعلام آمادگی برای کمک در هر اقدامی که به پايان کشتار در سوريه بيانجامد گفت در چند روز آينده مشورت های بيشتری در اين خصوص با اعضای شورای امنيت انجام خواهد داد.


اپوزيسيون سوريه در چين
از سويی وزارت امور خارجه چين اعلام کرد هياتی از اپوزيسيون سوريه چند روز پيش به پکن سفر کرد و با چای جون وزير امور خارجه اين کشور ديدار و گفت و گو کرد.


اين اولين بار است که چين از تماس خود با معترضان در سوريه خبر می دهد. اين کشور اوايل هفته به همراه روسيه قطعنامه ای که به منظور حمايت از طرح اتحاديه عرب برای انتقال مسالمت آميز قدرت در سوريه ارائه شده بود را وتو کرد. کشورهای غربی به شدت اين اقدام روسيه و چين را محکوم کردند.


ليو وی مين، سخنگوی وزارت امور خارجه چين، به خبرنگاران گفت: "چين می خواهد با همه گروه های سوری از جمله گروه های اپوزيسيون ارتباط برقرار کند."


چهار دیپلمات سوری از خاک آلمان اخراج شدند
گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان روز پنج‌شنبه (۹ فوریه/۲۰ بهمن) از اخراج سه دیپلمات مرد و یک دیپلمات زن سوری از خاک آلمان خبر داد. به این دیپلمات‌ها و اعضای خانواده‌هایشان سه روز فرصت داده شده تا آلمان را ترک کنند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، وستروله گفته است که اخراج این افراد در پی "دستگیری دو مظنون به جاسوسی برای سوریه در خاک آلمان" صورت گرفته است. طبق اظهارات وزیر امور خارجه آلمان، سفیر سوریه در این کشور از تصمیم دولت آلمان مبنی بر اخراج این دیپلمات‌ها آگاه شده است.


روز سه‌شنبه (۷ فوریه/ ۱۸ بهمن) دادستانی آلمان خبر داد که دو نفر به اتهام جاسوسی برای رژیم سوریه در این کشور دستگیر شده‌اند. در همین حال تحقیقات در مورد شش تن دیگر نیز به همین اتهام در جریان است. به نقل از محافل امنیتی گفته شده که شماری از این افراد از وابستگان سفارت سوریه در برلین به شمار می‌روند.


اخراج دیپلمات‌های سوری ظاهرا به دلیل برخی فعالیت‌های آنان بوده که به گفته‌ی وزارت امور خارجه آلمان "با حقوق دیپلماتیک همخوانی نداشته‌اند."

این وزارتخانه همچنین افزوده است، چنانچه شواهد جدید دیگری در زمینه‌ی آزار و تحت فشار گذاشتن فعالان سیاسی سوری ساکن در آلمان از سوی رژیم کنونی سوریه به‌دست آید، اقدامات تنبیهی بیشتری علیه دمشق از سوی آلمان امکان‌پذیر خواهد بود.


تحت فشار قرار دادن مخالفان در خاک آلمان
اخراج دیپلمات‌ها از یک کشور یکی شدیدترین اقدامات تنبیهی در قوانین دیپلماتیک به شمار می‌رود. آلمان تا کنون بارها نسبت به سرکوب خشونت‌آمیز و مرگبار مخالفان در سوریه اعتراض کرده و سفیر سوریه بارها به وزارت امور خارجه این کشور فراخوانده شده است.


روز سه‌شنبه نیز سفیر سوریه در پی دستگیری جاسوسان احتمالی این کشور، به وزارت امور خارجه فرا خوانده شد. به گفته‌ی گیدو وستروله، در این دیدار به سفیر سوریه اطلاع داده شده است که تحت فشار قرار دادن فعالان سوری ساکن در آلمان را از سوی مسئولین این کشور پذیرفته نیست.

0 comments:

ارسال یک نظر