انتقاد مسجدجامعی از وضعیت فعلی فرهنگی کشور

جـــرس: وزیر ارشاد دولت اصلاحات با انتقاد از وضعیت فعلی فرهنگی کشور می گوید: "در حال حاضر سینما وضع خیلی بدی دارد، و دچار سردرگمی و نابسامانی است و این حسی است که فرهنگ ابزار چیز دیگری می‌شود و تحت‌الشعاع مسائل دیگر قرار می‌گیرد."


احمد مسجد جامعی تاکید می کند: "در حال حاضر همه آنچه در گذشته انجام شده است که ما روی آن نام «دستاورد» می‌گذاریم در این ۳۰ سال همیشه با خسارت همراه بوده است و در این حوزه هم به همین صورت است؛ برخی از کسان اهل فن و خبرنگارانی که در این حوزه هستند از این روال و روند ناراضی هستند."


به گزارش ماهنامه «صنعت و توسعه»، احمد مسجد جامعی طی گفتگویی پیرامون وضعیت فرهنگی حاکم در کشور می گوید: این دوره ۳۰ ساله خیلی دوره پرفراز و فرودی است چون یک بخش شرایط قبل از انقلاب است، شرایط بعد از انقلاب به دلایل مختلف از جمله عدم آشنایی مدیران جدید به فرهنگ و هنر یک بدبینی عمیقی نسبت به این قضیه وجود داشت و شما اگر برنامه‌های دولت را بعد از انقلاب ببینید، مشاهده می‌کنید که اعتبارات این حوزه را به شدت کاهش دادند. اصلا یک مدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بستند، مثلا فکر می‌کردند هنر یک مساله مزاحمی است و باید با آن فقط مدارا کرد."


عضو شورای شهر تهران می گوید: "البته هنوز هم کم و بیش این نگاه وجود دارد ولی آن زمان یک نگاه غالبی بود. خیلی بحث‌های سنگینی در بین افراد تاثیرگذار انجام شد، مثلا موسیقی می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم، این ابزارها را باید شکست یا نگه داشت. اگر احتمال این را می‌دادند یا یقین داشتند که جز در طریق اشاعه کار منکر نمی‌تواند کاربرد داشته باشد قطعا از بین می‌بردند. مثلا مشروب الکلی را باید دور بریزند، و کار دیگری نمی‌شود با آن کرد. بحث این بود که ما موسیقی داریم در نظام جدید خودمان که موسیقی ای که حلال باشد. اگر موسیقی حلال نداریم این ساز و ابزار را باید دور ریخت. در آن زمان این مسائل شدید بود مثلا تالار رودکی که بنیانش برای موسیقی بود اعتبارات و برنامه‌هایی داشت ولی اینها همگی تعطیل شد. حتی به اسم رودکی هم رحم نکردند که شاعر بزرگ ایران بود. او جزو کسانی است که خیلی از اشعار باقی مانده‌اش راجع به حضرت زهرا و ائمه است."


مسجد جامعی پیرامون سینما نیز می گوید: "همین وضعیت نسبت به سینما هم بود، مساله این بود که ما سینما می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم. در اینجا امام خیلی نقش مهمی ایفا کرد، ایشان آنجایی که گفت ما با سینما مخالف نیستیم همان اوایل هم گفتند یک کار مهم دیگری که ایشان انجام دادند این بود که مصداق هم تعیین کردند؛ گفتند فیلم گاو خوب است، خب این فیلم گاو توسط یکسری هنرمندان قبل از انقلاب تهیه شده بود، پس یک معنای مشترک هم در آن بود که این نیست که هر چه قبل از انقلاب تولید شده بود، بد باشد یا هنرمندانش نتوانند کار خوب تولید کنند. به نظرم این چند موضعی که ایشان گرفتند به این قضیه کمک کرد. مثلا سریالی ساختند به اسم پاییز صحرا که خیلی درباره‌اش بحث شد. در خطبه‌های نماز جمعه که ایشان اعلام نظر کردند که سریال خودش بد نیست، شاید در ساختش خلافی شده باشد، بعد تصمیم گرفتند که بخش گریم زن و مردم را جدا کنند، اینها خیلی مهم بود...
از نظر من در حال حاضر سینما وضع خیلی بدی دارد، و دچار سردرگمی و نابسامانی است و این حسی است که فرهنگ ابزار چیز دیگری می‌شود و تحت‌الشعاع مسائل دیگر قرار می‌گیرد. اطلاعات من در دوره‌های قبل جامع و کامل بود ولی در این دوره بیشتر اطلاعاتم با واسطه است."


مسجد جامعی تاکید می کند: "نمی‌شود برای فکر حد و مرزی قائل شد. من فکر می‌کنم این جریان به زیرزمینی شدن فرهنگ کمک کند و باعث شود نتوان مدیریت خوبی روی این جریان داشت. همینطور که در حال حاضر هم کم نیستند تئاترها، کنسرت‌ها‌ و فیلم‌هایی که زیرزمینی تولید می‌شوند و به نظر من این اتفاق خیلی بد است، خیلی راحت می‌توانیم با گفت‌و‌گو و بحث و تصمیمات از این اتفاق جلوگیری کنیم. این بحث‌ها و لجبازی‌ها به نفع هیچ‌کس نیست."

0 comments:

ارسال یک نظر