شکاف انتخاباتی جدید میان اصولگرایان ایران

جبهه متحد اصولگرایان

در فهرست کاندیداهای منسوب به جبهه متحد اصولگرایان، نام سه نماینده معروف منتقد دولت به چشم نمی خورد

در پی اعلام موجودیت جبهه "منتقدان دولت دهم"، علی مطهری خبر داد که وی و تعدادی از دیگر نمایندگان اصولگرای مجلس چون علی عباسپور و حمیدرضا کاتوزیان در لیستی به همین نام حضور خواهند داشت.

اظهارات آقای مطهری در شرایطی منتشر می شود که دوشنبه ۱۷ بهمن (۶ فوریه) تعدادی از سایت های اصولگرا فهرست کاندیداهای جبهه متحد اصولگرایان در تهران را منتشر کرده اند که در آن، نام این سه نماینده معروف به چشم نمی خورد.

هرچند خبرگزاری فارس نوشته که اسامی نامزدهای جبهه متحد اصولگرایان در تهران هنوز نهایی نشده و فهرست نهایی در جلسه دوشنبه شب شورای مرکزی این جبهه تعیین خواهد شد، اما علی مطهری به خبرگزاری مهر گفته که این فهرست، نهایی شده است.

این نماینده تهران با ذکر اینکه وی و همفکرانش بعد از مشخص شدن فهرست جبهه متحد با "جدیت بیشتری" به فعالیت انتخاباتی خواهند پرداخت، از ابوالحسن نواب معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز به عنوان یکی دیگر از اعضای فهرست انتخاباتی "منتقدان دولت نهم" یاد کرده است.

دو روز پیش از این تحولات، گروهی تحت عنوان "جبهه منتقدان دولت دهم" اعلام موجودیت کرده و با صدور بیانیه ای از آغاز فعالیت در "حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر" خبر داده بود. گروهی که به نظر می‌رسد همان فهرست انتخاباتی مورد اشاره علی مطهری باشد.

در همین ارتباط، مصطفی رضاحسینی قطب‌آبادی نماینده شهر بابک، به عنوان یکی از اعضای جبهه منتقدان دولت دهم، از انتشار فهرست نهایی این جبهه تا سه شنبه خبر داده است.

مشخص نیست که عضویت این نماینده شهر بابک در تشکل انتخاباتی جدید، نشان دهنده امکان انتشار فهرست انتخاباتی منتقدان دولت دهم در خارج از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر است، یا آنکه به معنی عضویت احتمالی تعدای از نمایندگان فعلی شهرستان ها در لیست تهران خواهد بود.

"حق می‌دهم اسم ما را در لیست قرار ندهند"

علی مطهری در مصاحبه امروز خود، در باره فهرست انتخاباتی منتقدان دولت گفته است که وی و همفکرانش به دنبال ارائه یک لیست ۳۰ نفره نیستند و ممکن است لیست آنها شامل تنها نیمی از این تعداد شود.

وی با این حال افزوده است: "اگر بتوانیم کسانی را پیدا کنیم که معیارهای مد نظر ما را داشته باشند، حتما آنها را در لیست قرار خواهیم داد و شاید این لیست به ۳۰ نفر هم برسد."

اظهارات آقای مطهری در مورد فهرست ۳۰ نفره، اشاره ای به تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر در مجلس شورای اسلامی است.

این نماینده تهران، معیارهای مورد نظر فهرست انتخاباتی منتقدان دولت را "مبارزه با قانون گریزی، مبارزه با حرمت شکنی، اعتدال، عقلگرایی و احترام به آزادی ها و حقوق مردم در چارچوب قانون اساسی" ذکر کرده است.

علی مطهری در عین حال، اخبار حاکی از قرار نگرفتن نام خود و همفکرانش در فهرست انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان را مثبت ارزیابی کرده و اظهار داشته که برداشت اعضای این جبهه از اصولگرایی را قبول ندارد.

وی ادامه داده: "ما در برخی مبانی اصولگرایی مانند مفهوم آزادی و ولایت فقیه با آنها اختلاف داریم و من شخصاً حق می دهم اسم ما را در لیست قرار ندهند و فکر می کنم با این شرایط رقابت جدی‌تر و شور انتخاباتی بیشتر خواهد بود."

جبهه متحد اصولگرایان، ائتلافی از تشکل های سیاسی اصولگراست که رقبای سیاسی محمود احمدی نژاد و همکارانش محسوب می شوند. رهبران این تشکل ها، در پی ایجاد اختلاف میان رئیس جمهور و رهبر ایران بر سر مدیریت وزارت اطلاعات در فروردین ماه گذشته، به انتقاد پی در پی از سیاست های دولت دهم می پردازند.

با این حال گروهی از اعضای جبهه متحد اصولگرایان، با وجود انتقاد از قوه مجریه، حاضر به همراهی با اقدامات نمایندگانی مانند علی مطهری علیه دولت و دیگر نهادهای حکومتی نبوده اند و این اقدامات را در راستای مصالح کلی حکومت ندانسته اند.

در واکنش به مواضع معتقدان به این تفکر در مجلس هشتم، آقای مطهری در تیر ماه گذشته، به انتقاد از نمایندگانی پرداخته بود که به ادعای وی "دائما برای هر کاری از دفتر رهبری سوال می‌کنند و به صورت شاخه‌ای از دفتر رهبری درآمده اند".

0 comments:

ارسال یک نظر