تظاهرات در شهرهای آمریکای شمالی علیه جنگ احتمالی با ایران

گمانه زنی ها درباره احتمال حمله به تاسیسات اتمی ایران اخیرا بار دیگر بالا گرفته است
گزارش ها حاکیست که روز شنبه صدها نفر در نیویورک و شمار دیگری از شهرهای آمریکا و کانادا علیه جنگ احتمالی با ایران دست به تظاهرات زده اند. 
به گزارش خبرگزاری فرانسه حدود ۵۰۰ نفر در میدان تایمز نیویورک تجمع و به سوی دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل و کنسولگری اسرائیل راهپیمایی کردند.

بر پارچه نوشته ای در صف مقدم راهپیمایان نوشته شده: "جنگ نه، تحریم نه، دخالت نه، ترور نه". این اعتراضات همزمان با اعمال تحریم های شدیدی در هفته ها و ماه های اخیر بر ایران به خاطر برنامه اتمی آن کشور صورت می گیرد. ایران برخلاف اتهامات غرب می گوید برنامه اتمی اش را برای مقاصد صلح آمیز می خواهد.

به علاوه مقام های اسرائیلی نیز با موضع گیری های خود گمانه زنی ها در مورد احتمال حمله آن کشور به تاسیسات اتمی ایران را زنده نگاه داشته اند.دیوید ایگنیشس از نویسندگان شناخته شده ستون آزاد واشنگتن پست چند روز پیش به نقل از لئون پانه تا وزیر دفاع آمریکا نوشت که احتمال حمله اسرائیل به ایران در بهار آینده قوی است.

دبرا سوئیت مدیر سازمانی به نام "جهان نمی تواند صبر کند" در این تظاهرات به خبرگزاری فرانسه گفت که "رفتار دولت ایران طوری نیست که جنگ آمریکا با ایران را توجیه کند." به گزارش خبرگزاری فرانسه این تظاهرات را ائتلافی از ۶۰ گروه حقوق بشر و صلح طلب ترتیب داده بودند. روی برگه هایی که در تظاهرات نیویورک پخش شد نوشته شده بود "جنگ آمریکا با ایران از بسیاری جهات قبلا شروع شده" و در آن به "تحریم های سخت اقتصادی" و "ترور دانشمندان ایرانی در بمبگذاری ها" اشاره شد.

آمریکا ترور چند نفر از مسئولان برنامه اتمی ایران را که در چند سال اخیر رخ داده قاطعانه محکوم کرده، با این حال اسرائیل در مورد آن سکوت کرده است. در تجمع لس آنجلس فعالان ضدجنگ، عده ای با روپوش های نارنجی رنگ و سرپوش های سیاه مشابه زندانیان گوانتانامو ظاهر شدند. سازمان دهندگان از تجمع های دیگری در شهرهای بوستون، شیکاگو، فیلادلفیا، سن فرانسیسکو و سایر شهرها خبر دادند.

در کانادا نیز تجمع های مشابهی در کالگاری و ونکوور انجام شد.

0 comments:

ارسال یک نظر